Naar het eerste wildpark - Corbett - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Naar het eerste wildpark - Corbett - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Naar het eerste wildpark - Corbett

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

23 Oktober 2024 | India, Rāmnagar

Op dinsdag vertrekken we na een vroeg ontbijt voor een bezoek aan enkele bezienswaardigheden in Delhi. We rijden naar het stadscentrum en langs India Gate. Het is nog steeds erg heiig van de smog, helaas. Dan bezoeken we allereerst de grote Sikh tempel die ik in januari 2014 al met Janke bezocht tijdens onze reis door Noord India. Nog steeds erg leuk om van onze gids (zelf ook Sikh) te horen over de religie en hoe die hier in praktijk wordt gebracht. Enerzijds wordt er continu gelezen en gezongen uit het heilige boek van de Sikhs, maar anderzijds wordt de boodschap meteen in praktijk gebracht. Er wordt dagelijks vol-continu voor tienduizenden mensen gekookt, die hier kunnen binnenlopen en gratis te eten krijgen (wat hun achtergrond of situatie ook is). Ook kan iedereen hier erg goedkoop medicijnen krijgen. We verbazen ons over het werk in de keuken, waar dagelijks bv tienduizenden chapatis gebakken worden. Bijzondere plek!

We rijden dan door naar een in 2005 gebouwde enorme hindoe-tempel, de aan Vishnu gewijde Swaminarayan Akshardham. Binnen staat een groot gouden beeld van de stichter van de sekte die de tempel heeft gebouwd en worden scènes uit zijn leven getoond. Bij het complex horen ook nog tentoonstellingsruimten en filmzalen, waar ook eer wordt bewezen aan deze Baghwan Swaminarayan. Het complex is rijk versierd met beeldhouwwerk in traditionele stijl, maar het blijft duidelijk een nieuw geheel dat me minder aanspreekt.

We rijden dan door, de stad uit, richting Corbett NP. Dat is nog een aardig eindje rijden, een uur of zes over een snelweg door het geheel vlakke land. Niet veel te zien, behalve een reeks typisch Indiaase dorpjes en stadjes met de bekende drukte, winkeltjes, huizen in aanbouw, rondscharrelende koeien en afval in de greppels. Aan dat beeld is de afgelopen 40 jaar weinig veranderd.

Rond half 8 komen we bij de Jungle Book Lodge aan, een ruim opgezet complex met grote kamers met een terras en zelfs met zwembad en spa. Ze hebben voor onze groep een buffet klaargemaakt. Prima gegeten en gauw naar bed, morgen weer vroeg op.

Woensdagochtend om kwart voor 6 present voor de eerste gamedrive. Gesterkt met een kop thee de jeep in. Het is een half uur rijden naar de ingang van het park, waar onze paspoorten vergeleken moeten worden met de namen op de toegangstickets voordat we erin mogen. Met z’n vieren in een jeep met chauffeur en gids, zoals ook in Afrika. We rijden vanuit de Bijani ingang ruim 2 uur over de onverharde wegen door het park. Het is duidelijk dat iedereen hier gericht is op het spotten van de tijger, waarvan er hier 250 rondlopen (met name ‘s nachts), maar er is veel ander wild. In willekeurige volgorde zien we spotted deer, barking deer, jakhalzen, makaken en black faced moneys, hornbills (grote vogels), een hawk eagle, een kingfisher, pauwen, bulbuls en diverse andere soorten vogels. Al met al een aardige oogst. Om 10 uur terug bij de lodge voor het ontbijt en dan vrij tot de middag-gamedrive, die om 2 uur begint. Iedereen ligt die vrije tijd voornamelijk te slapen, ik neem nog een duik in het zwembad. Heerlijk!

In de middag rijden we via een andere ingang het park in, zodat we ook een ander deel zien. De kans op tijgers zou hier groot zijn, we zijn benieuwd… Het begint in ieder geval goed; kort na de ingang heeft één van de gidsen een olifant in de jungle gesignaleerd en na even wachten steekt dat vrouwtje met een heel klein kalfje vlak voor onze neus de weg over. De rest van de middag zien we lange tijd weinig; van apen en spotted deer kijken we niet meer op en ook bulbuls vliegen overal. Een grote zwerm zwaluwen, een flinke familie wilde varkens en twee grote parkieten zijn wel nieuw. We staan enkele malen geduldig te wachten op plekken waar best wel eens een tijger zou kunnen opduiken, maar helaas… Rond half zes gaat de zon onder en rond die tijd neemt de activiteit van de beesten weer toe en dat merken we. We zien een groep van vier olifanten op hun gemak een riviertje oversteken en even later loopt een jakhals vlak langs onze jeep naar de rivier om te gaan drinken. Op weg naar de uitgang weer een groep stilstaande jeeps, nu voor een grote mannetjes olifant met forse slagtanden die uit het bos recht op ons afkomt. Toen maar even een eindje doorgereden om te kijken of hij ook de weg over wilde steken. Dat niet, helaas, maar toch mooi. Daarmee is onze eerste dag in een wildpark ten einde. Veel overeenkomsten met de ervaring in Afrika en volstrekt verschillend van wat ik eerder in India zag: rust en ongerepte natuur heb ik hier alleen 42 jaar geleden in Ladakh meegemaakt. Ik kijk uit naar de verdere ervaringen!

• 23 Oktober 2024 - 16:16

J&R:

Nou dat was me het dagje wel, mooie fotoos Jo, ga zo door!

• 23 Oktober 2024 - 17:59

Ozgur :