Een lange aanloop - Reisverslag uit Delhi, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Een lange aanloop - Reisverslag uit Delhi, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Een lange aanloop

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

22 Oktober 2024 | India, Delhi

Zondag, eind van de middag, heeft Laura me naar het station Schiedam gebracht om op pad te gaan. Naar Schiphol, inchecken en door de veiligheidschecks ging allemaal heel vlot, dus er was nog aardig wat tijd om wat te eten en te lezen. Ik heb een boek van Salman Rushdie meegenomen dat ik nog niet kende, Shalimar de clown, dat leek me wel passend.

De vlucht met Emirates naar Dubai was een beetje vertraagd, vertrok om half 11, maar was verder vooral aardig lang, een uur of 6 (met diner en ontbijt). Van slapen is weinig gekomen. Na een paar uurtjes op het vliegveld de vlucht naar Delhi, die zo'n 3 1/2 uur duurde. In het vliegtuig al een flink aantal van de reisgenoten en reisbegeleider Wim ontmoet, die al sinds 2001 voor Djoser werkt en dit is de 96e nieuwe reis die hij begeleidt.

Het reisgezelschap is verder gevarieerd qua leeftijd en samenstelling: drie echtparen, waarvan een uit België, een stel Belgische vriendinnen, twee zussen, een familiegroepje van drie, drie alleen reizende mannen en drie alleen reizende vrouwen. Leeftijden tussen een jaar of 35 en eind 70. Veel reiservaring, zoals te verwachten is, maar toch een flink aantal mensen voor het eerst in India.

India presenteert zich meteen al zoals ik het ken: de burokratie aan de grens, de geldautomaten op het vliegveld weigeren dienst en voor geldwisselen moet je diverse formulieren invullen. Veel mannetjes met zeer onduidelijke functies en veel drukte, natuurlijk. Met onze ruime bus storten we ons in het verkeer. Het getoeter is er ook nog steeds, de duizenden tuktuks en de verkeerschaos. Na een uurtje door nondescript stadslandschap zijn we bij ons hotel. Dat is een luxe hotel, 5 sterren met daarbij behorende prijzen voor een drankje. In de buurt is verder weinig te zien of te beleven, dus we eten in het hotel. De enige uitstap is naar de geldautomaten, die het hier wel doen.; bij elke automaat staat hier een geuniformeerde bewaker.

Finke pakken cash ingeslagen voor de komende dagen, want pinbetalingen zijn nog nauwelijks mogelijk. Wat gisteravond en ook vanmorgen erg opviel is de deken van smog die over de stad hangt. Daaraan is nog weinig veranderd.

Het is inmiddels dinsdagmorgen en straks gaan we een stuk door Delhi rijden langs een aantal bezienswaardigheden en daarna op weg naar het Corbett NP, waar we rond 7 uur aan moeten komen. Ik ben benieuwd. Tot nu toe dus vooral een lange aanloop.

• 22 Oktober 2024 - 08:21

Ozgur :

[e-1f602][e-1f602] “ Veel mannetjes met zeer onduidelijke functies” geweldig Jo. Have fun man.

• 22 Oktober 2024 - 08:52

Safiye:

Lieve Johan, het wordt vast geweldig. En Janke reist mee. Zeker weten.

• 22 Oktober 2024 - 09:03

Renée:

ja, lange aanloop,, dankzij je verslag zie ik het allemaal voor me. Nu beginnen de avonturen!

• 22 Oktober 2024 - 10:53

Jacqueline En Rob:

Wij herkennen de zes paar handen bij het wisselen van dollars naar roepies!

• 22 Oktober 2024 - 17:04

Pim Breebaart:

Johan, een mooie start, India is bezig met een enorme inhaalspurt en het moet met de eerdere ervaringen van Janke en jou heel interessant zijn om te herkennen wat er zoal erg goed gaat en wat ook nog achterblijft. Het is eigenlijk in een zeer korte tijd zo'n belangrijk land op het wereldtoneel geworden. In de laatste 34 jaar is de deelname aan het basis, middelbaar en hoger onderwijs enorm gegroeid, samen met China een van de grootste groeiers, maar de roepie moet nog steeds uit de muur getrokken worden. Dat zijn dan wel twee snelheden van ontwikkeling, wat je maar belangrijk vindt? Kenmerkend is het wel. Wist je dat in onderwijs reportages en data Kerala een deel van de wereld is waar de jeugd heel veel leert, het zal wel niet representatief zijn voor de 28 andere staten van India. Maar het is wel opvallend dat na jarenlange bezoek aan het Finse onderwijs Kerala te voorschijn komt als volgende bedevaartplaats voor onderwijsvernieuwing. Misschien hoor je er iets over? Veel plezier. Pim

• 23 Oktober 2024 - 07:49

Doreen:

Ik hoop dat je wat slaap heb in kunnen halen in het 5 sterren hotel om volop te kunnen genieten van al het boeiends wat op je pad komt.