Philadelphia - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Philadelphia - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Philadelphia

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

10 September 2017 | Verenigde Staten, Philadelphia

Woensdagochtend zijn we door Laura naar Schiphol gebracht voor onze vlucht naar Philadelphia. We vliegen met Icelandair via Reykyavik. Dat gaat allemaal erg vlot, van het inchecken op Schiphol, het overstappen in Reykyavik (waar we maar een uurtje doorbrengen) tot de aankomst in Philadelphia. Nog nooit zo vlot door de paspoortcontrole. Het is hier inmiddels half acht 's avonds, met 6 uur tijdverschil voor ons dus half twee 's nachts. Het is donker en het regent als we onze huurauto ophalen. We moeten dan ontdekken hoe de kofferbak opengaat (een hendeltje op de vloer bij de bestuurdersstoel) en hoe verder alles werkt. De TomTom hebben we een kaart van Noord Amerika gegeven en die weet gelukkig dus de weg naar ons appartement. Met donker en regen is dat wel erg prettig. Onze kamer is ruim en van alle gemakken voorzien en we gaan, na nog wat gedronken te hebben, snel naar bed.
Donderdag worden we rond 7 uur wakker, dus dat valt erg mee; goed geslapen. Weer even wennen aan de Amerikaanse ochtend TV. Het maakt erg uit welke zender je aanzet wat je hoort over de nieuwste escapades van president Trump. Wij houden het op NBC. De komst van orkaan Irma, dit komend weekend in Florida, is ook een belangrijk onderwerp. Ze krijgen het fors te verduren, maar onze trip zal er niet door beinvloed worden. Rond 8 uur op pad. Het is zonnig, lekker weer. We zitten op een prima centrale plek in de stad, op loopafstand van alle bezienswaardigheden. We lopen langs de enorme City Hall naar de Reading Terminal Market, een grote markthal in een oud treinstation, vol met eetgelegenheden; een groot foodcourt, eigenljk. We ontbijten daar en lopen door naar het Independence National Park in het oude deel van Philadelphia. Aan het eind van de 18e eeuw was dit de grootste Engelssprekende stad ter wereld na London. Een logische plek voor vertegenwoordigers van de 13 Engelse kolonien in Noord Amerika om samen te koen om hun grieven over het bestuur vanuit Engeland te bespreken. In 1776 leidde dat tot de afscheiding met de Declaration of Independence. We bekijken Independence Hall, waar de besprekingen daarover werden gehouden en waar de verklaring is getekend en geproclameerd. De verhalen van de Ranger erbij zijn, zoals erg vaak in de VS, erg informatief, een goede leraar. Ook de grondwet uit 1787, die feitelijk zorgde voor het eerste centrale bestuur van de VS, de president en het hooggerechtshof, werd hier opgesteld en uitgevaardigd en het federale bestuur heeft hier gezeten in afwachting van het opleveren van Washington DC in 1800. Veel belangrijke historie voor het land dus in een paar gebouwen samengebracht, die we trouw bekijken, net als de Vrijheidsklok en de drukkerij van Benjamin Franklin, de eerste Amerikaanse mediatycoon, die zich met zijn verdiende geld later als diplomaat en wetenschapper heeft ontplooid. Erg leuk allemaal.
's Middags heb ik afgesproken met Alan Soble, waarmee ik al vele jaren over postzegels correspondeer, maar die ik nooit persoonlijk ontmoette. Hij neemt vanmiddag een trein, dus we spraken af in het monumentale 30th St. Station, een enorm Art Deco gebouw, dat van buiten helaas geheel in de steigers staat. We lunchen met z'n drieen bij een pub en zitten een paar uur te kletsen, wisselen verhalen over leven en familie uit. Heel aardige man. Op zijn aanraden wandelen we vervolgens in de zon door de universiteitswijk ten westen van het station; leuke sfeer en fraaie gebouwen, vooral van de Ivy League universiteit van Pennsylvania (door Benjamin Franklin gesticht, trouwens). Van daar wandelen we terug naar ons appartement. 's Avonds gaan we eten bij een van de beste restaurants van Philadelphia. Heerlijk Italiaans gegeten. Het is erg leuk om weer op pad te zijn!
Vrijdag hebben we een heel culturele dag. 's Morgens op pad naar het Barnes Institute, vlak bij ons hotel op de rij musea aan de Parkway. Barnes was een industrieel die in het begin van de vorige eeuw zijn fortuin heeft besteeeds aan het in het groot opkopen van moderne Europese kunst, die toen hier nog niet bekend was of begrepen werd. Het was dus een soort zendingswerk. Hij heeft zijn eigen museum ingericht en dat is inmidddels naar deze plek overgebracht, maar hier geheel op de zelfe manier in gereprooduceerde ruimten opgehangen. Tientallen schilderijen en andere voorwerpen naast en boven elkaar op elke muur van de 23 zalen. Op het eerste gezicht onduidelijk welke gedachte achter de inrichting zit. Klassieke schilderijen van El Greco en inheemse Afrikaanse maskers naast een heel stel Renoirs (tientallen), Rousseau, Picasso, Van Gogh, Matisse, Modigliani, te veel om op te noemen. Een heel boeiende collectie. Er is ook een mooie tijdelijke tentoonstelling van de jonge Fransman Bourouissa over de Urban riders uit Philadelphia. Al met al de hele ochtend hier doorgebracht. Na de lunch lopen we een paar 100 m door naar het Museum of Art, een ggigantisch complex. De kaartjes hier zijn voor 2 dagen geldig, omdat je in 1 dag onmoggelijk alles kunt zien. We bekijken eerst de prachtige fototentoonstelling Wild van het werk van Michael Nichols, allemaal prachtige foto's van dieren. Dan beperken we ons verder tot de moderne kunst en daarmee is de hele middag verder al gevuld. Gigantisch wat ze hier ook hebben. Een groot aantal Mondriaans sprongen er voor ons uit, maar ook hier te veel om op te noemen. De trappen van het museum zijn erg in trek, die speelden een rol in de film Rocky en dat leeft nog sterk. Als we aan het eind van de middag naar buiten lopen blijkt er net een feest te starten omdat de Parkway 100 jaar bestaat. Vanavond zijn alle musea open en is er van alles te beleven langs deze weg. We gaan daarom maar vlak bij ons hotel eten en daarna gaan we naar het Natural History Museum waar ze een grote collectie dino-skeletten hebben en vanavond allerlei extra activiteiten. Buiten is er feest met het bier van een lokale brouwerij. Vrolijk naar bed.
Zaterdag is alweer onze laatste dag in Philadelphia. Vanmorgen lopen we weer naar de ooude buurt bij de rivier en dwalen door de 18e eeuwse straatjes. We ontdekken dat William Penn, die Pennsylvania heeft gesticht, in de 17e eeuw in Engeland ongewenst was vanwege zijn Quaker geloof. Maar omdat zijn vader een beroemd admiraal was heeft de Engelse koning hem een kolonie in Amerika gegeven om van hem af te zijn. Hij heeft Philadelphia gesticht en zijn naam gegeven en ook het stadsplan ontworpen met de straatnamen die er nog steeds zijn. Als we even bij Starbucks zitten komen we in leuk gesprek met een man die daar in de buurt woont. We praten over van alles en krijgen nog nuttige tips. Als we zo'n beetje alle straten gezien hebben (echt mooi en relaxt wonen hier), gaan we op zijn aanraden naar Jim's op South street voor de beste Cheesesteak van de stad. Dat is de lokale specialiteit en de rij voor deze zaak staat tot buiten om de hoek. Iedereen komt voor zo'n broodje met kaas en rundvlees. Lekker hoor. We lopen terug naar ons hotel en van daar door naar het Rodin museum. Ook alweer een rijke industrieel die een grote collectie Rodins aan de stad heeft geschonken, ondergebracht in een apart gebouw. Alle bekende werken staan er. Dan nog even door naar het Perelman building, een bijgebouw van het museum. We gaan voor de fotografie en design die daar normaal te zien zijn, maar vandaag is het er groot feest voor de opening van Philadelphia Assembled, waar allerlei kunstenaars een bijdrage hebben geleverd die de diversiteit van Philadelphia tonen en de strijd voor gelijkheid voor ieder. Kunst en sociale strijd komen samen. Het geheel is geinitieerd door de Nederlandse kunstenares Jeanne van Heeswijk, die dat soort werk al jaren her en der doet en die hier ook gesteund is door het Mondriaan fonds. Bij het feest hoort ook gratis eten en drinken dat we ons goed laten smaken. Ook hier raken we in gesprek met een aardig stel uit de stad, die ook in Nederland geweest zijn. Na een mooie slotbijeenkomst van het feest lopen we tevreden terug naar het hotel. We hebben in drie dagen een heel goede indruk van Philadelphia gekregen. Een prachtige start van onze vakantie. Morgen rijden we door richting Delaware, weer een heel andere omgeving. Daarover de volgende keer verder!

• 10 September 2017 - 08:16

Doreen:

Lekker veel kunst, geschiedenis en feesten bij de sfeer van de stad proeven. Ik kijk uit nasr je verdere verhalen. Kan ik Tunya toevoegen? Het is misschien interessant voor jhaar gezien zij binnenkort enkele maanden in dd VS zal vertoeven.

• 10 September 2017 - 09:13

Mariska:

Fijn dat de reis zo vlot is verlopen. En zo te lezen hebben jullie inderdaad een goede start van deze nieuwe reis. Wat een mooi programma van mooie kunst, verhalen, mensen en samen lekker alles ontdekken. Op naar de rest van de trip ;-)

• 11 September 2017 - 11:07

Bep:

Lieve kinders,
    Wat leuk om jullie eerste brief al meteen te ontvangen. En wat zien jullie al veel! Ik kijk graag uit naar jullie verslagen.
    Hier alles wel.Veel liefs, Bep