Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 September 2015 | Australië, Cairns

Het was natuurlijk een van de redenen om naar dit deel van Australie te gaan: het Great Barrier Reef ligt hier voor de kust en Cairns is een van de beste plaatsen om dat te gaan verkennen. Het rif is overigens 2500 km lang, dus een eindje verderop zou ook nog best kunnen, maar hier is de afstand tussen rif en kust relatief kort. Daar moet je wel rekening mee houden: even naar het rif zwemmen is er niet bij. Een snelle catamaran doet er anderhalf tot twee uur over om de mooie plekken aan het outer reef te bereiken. Je moet dus met zo'n boot mee en die zijn er natuurlijk in alle soorten en maten. In overleg met de toeristeninformatie hebben we voor dit weekend (vanwege het goede weer met weinig wind) twee van die tochten geboekt: zaterdag met de Silver Swift en zondag met de Tusa 06. Die gaan allebei 's morgens rond 8 uur weg en komen om 4 uur weer terug. Na de tocht naar het rif wordt op twee of drie plekken aangelegd om te snorkelen (of duiken als je dat wilt). We hebben de ervaring van snorkelen bij de riffen van Bali en Sulawesi. Dat het rif hier zo veel groter is ('zo groot als een klein landje als Engeland', zeggen ze hier) zie je natuurlijk niet als je er op een punt gaat snorkelen, maar wel zie je prachtig, zeer gevarieerd rif met allerlei soorten hard en zacht koraal in allerlei kleuren en in de meest fantastische onderzeese landschappen met vergezichten, hoge muren van koraal en kloven. En dan natuurlijk een enorme rijkdom aan vissen, ook in allerlei soorten en maten. Die trekken zich niks van ons aan en zwemmen rond op zoek naar voedsel. De grote papagaaivissen knabbelen hoorbaar aan het koraal. Maar je ziet vissen in alle maten van enkele cm tot ruim een meter (of groter, als je een reef shark tegenkomt). Ook zien we zeeschildpadden, enorme schelpdieren (een meter doorsnee) en zeekomkommers. Je kunt nauwelijks geloven hoe kleurrijk het allemaal is en het blijft een wonderlijke ervaring dat je, zodra je je hoofd onder water steekt, in een volstrekt andere wereld bent. We hebben er twee dagen lang dus heerlijk van genoten, uren rond gedobberd boven het koraal, je ziet seeds weer nieuwe dingen. Onze nieuwe onderwater camera's werken goed, dus we komen beiden weer met honderden foto's thuis.
Zo'n hele dag op een boot is echt genieten, lekker varen in de zon, ze serveren heerlijk eten onderweg, de hele boot is op duiken en snorkelen ingericht. We komen uiterst tevreden en rozig (en flink gebruind c.q. verbrand) weer in Cairns aan land!
We hebben overigens het gevoel dat we al veel langer in het land zijn dan de week die het feitelijk is, zoveel indrukken hebben we al opgedaan!

P.S. Pas onlangs ontdekt hoe we foto's aan het verslag toe kunnen voegen. De onderwaterfoto's kan ik hier niet naar de iPad kopieren, dus dat lukt niet. Bij het vorig verslag stond een krokodil. Hierbij zal ik een paar andere foto's van de afgelopen week proberen te plaatsen, om te beginnen van de platytus.