Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Adelaide

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

27 November 2015 | Australië, Adelaide

De laatste bestemming van onze reis is Adelaide, de hoofdstad van South Australia. We kwamen daar zondag aan in ons prima gelegen hotel en zijn die middag meteen met de gratis bus naar het centrum gegaan. Adelaide is een stuk kleiner dan Sydney of Melbourne, maar er wonen toch nog ruim een miljoen mensen, het grootste deel van de bevolking van de hele staat. Het centrum is heel overzichtelijk; de hele kern van de stad is volgens een stedenbouwkundig ontwerp uit 1836 opgezet, met brede straten en omringd door parklandschap. Dat werkt nog steeds. Alle grote politieke en culturele instellingen, hospitaal, universiteit en station staan naast elkaar aan het North Terrace, de winkels en restaurants zijn geconcentreerd langs Rundell st., een straat zuidelijker. Er zijn in de stad een fors aantal tentoonstellingen van hedendaagse aboriginal-kunst, het Tarnanthi festival. Na wat rondgelopen te hebben beginnen we met een van die tentoonstellingen, in de staatsbibliotheek. Daar blijkt ook een flink aantal werken te koop, waarvan een er ons zo aanspreekt dat we dat aanschaffen. Door naar het South Australia Museum, veel Natural History, maar ook een mooie en uitgebreide collectie met verhalen en gebruiks-voorwerpen van de aboriginals. Met sluitingstijd zijn we er nog niet uitgekeken. 's Avonds eten we in de buurt van ons hotel in een erg drukke en gezellige pub waar de band Muddy Road bluesklassiekers staat te spelen. Prima!
Maandag pakken we de draad weer op in het South Australia Museum en lopen dan door naar de Art Gallery ernaast. De collectie is daar thematisch geordend (bv. rond schoonheid, verleiding, dood), wat tot verrassende combinaties van klassiek en hedendaags werk leidt. Boeiender dan de chronologische opzet die je meestal ziet. Ook zien we hier enkele van de Tarnanthi-tentoonstellingen met mooi werk, begeleid door video over de artiesten en hun verhalen. Dan lopen we door naar de Botanische tuin, even verderop. Die is fraai en rustig en heerlijk om rond te lopen (met een zonnetje, graadje of 23). In de tuin staat een museum voor 'Economische botanie', in 1881 ingericht met een verzameling 'nuttige planten'. Aan de inrichting is sindsdien niets veranderd. Er is bv. een verbazende verzameling met vele tientallen levensechte reproducties van alle (toenmalige) appel- en perenrassen in papier-mache (voor een paar Engelse pond in Duitsland besteld, in 1880). Nu ook een tentoonstelling van aboriginal vlechtwerk met natuurlijke vezels. De winkelstraat van de stad is geheel in kerststemming. Blijft wat raar in deze zomerse omgeving.
Dinsdag maken we met de gratis bus een rondrit door het hele centrum. Onderweg stappen we eerst uit bij de Jam Factory, een centrum voor design en kunsthandwerk. Daar is ook een tentoonstelling van aboriginal-ontwerpen, veelal met een treffend verhaal erbij. Verderop is de Central Market, in het centrum van de stad. Ruim opgezet een aantrekkelijk aanbod. Chinatown zit er naast, ook met een grote foodcourt waar je lekker kunt eten voor een habbekrats. We gaan naar het Migration Museum. Dat is gevestigd in een oude school voor uit hun gezin weggenomen aboriginal kinderen. In het museum wordt aan die schaduwkant van de kolonisatie en immigratie, het verdrijven, onderdrukken en marginaliseren van de oorspronkelijke bewoners, goed aandacht besteed, evenals aan de White Australia policy die betekende dat je tot begin jaren 60 alleen als blanke Europeaan het land in kwam. Ook hier weer een indrukwekkende tentoonstelling van aboriginal kunst die op dat thema aansluit. We sluiten de dag af bij een speciale tentoonstelling over opalen en de winning daarvan, waarvan het centrum, Coober Pedy, in South Australia ligt. Een plek om bij onze volgende Australie-reis te bezoeken.
Woensdag hebben we nog een dag in Adelaide. In het grote Festival Centre zijn nog twee mooie tentoonstellingen van hedendaagse aboriginal kunst. Dan rijden we met de (ook al gratis) tram dwars door de stad naar de zuidrand van het centrum, waar een Japanse tuin is aangelegd. Best aardig, maar bepaald minder groot en indrukwekkend dan de tuin die we in Cowra zagen. Onze laatste stop is het Tandanya centrum voor Aboriginal cultuur waar een tentoonstelling van fraai bedrukte stoffen is. Dankzij het Tarnanthi festival hebben we de afgelopen dagen een uitgebreid beeld van de hedendaagse Aboriginal kunst kunnen vormen en we zijn ervan onder de indruk hoe daarin de traditionele cultuur nog leeft en in een geheel eigen vormentaal wordt verbeeld.
Donderdag is onze laatste dag hier en we gebruiken die om diepgaand kennis te nemen van een ander bekend en belangrijk produkt van South Australia: de wijn. We gaan met een 'Taste the Barossa' toer mee, die wat van het landschap van de Barossa Valley laat zien, maar vooral ook bij vier wijnhuizen langs gaat waar we hun wijn kunnen proeven. Het programma van de tour is wat aangepast omdat er woensdag een grote brand was juist in de buurt van de vallei. Zo'n 70.000 hectare is afgebrand, de vuurgrens had een lengte van 210 km; nogal forse fik dus, zelfs voor Australische begrippen, bovendien vroeg in het seizoen. De nadruk bij het wijn maken ligt hier op de Shiraz, de rode wijn waar de streek vooral bekend om is, maar elk van de wijnhuizen heeft een uitgebreid assortiment met allerlei andere wijnen: wit, rood, sparkling en 'fortified'. Bijvoorbeeld ook sparkling red, verrassend lekker. Bij het tweede wijnhuis krijgen we ook een lekkere lunch met kaas en worst, wel nodig om de rest van de dag goed door te komen. Om vijf uur weer bij het hotel afgeleverd; de rest van de dag doen we niet veel meer...
Gelukkig hadden we woensdag al grotendeels alles ingepakt voor de terugreis. Vrijdagochtend vroeg op en onze auto (na 10.720 km rijden) weer heelhuids bij de verhuurmaatschappij ingeleverd. Dan naar het vliegveld, vlot inchecken bij Malaysia Airlines en op weg. Dankzij het tijdverschil zijn we zaterdagochtend vroeg al weer op Schiphol, waar Laura ons komt halen. Fijn om de kinderen en kleinkinderen weer te zien. Maar we hadden geen dag van onze prachtige reis willen missen, we voelen ons echt bevoorrecht dat we die hebben gemaakt.

• 27 November 2015 - 09:50

Laura:

Super fijn dat jullie het zo leuk hebben, maar ook fijn dat jullie morgen weer komen! Jeeeej dikke kus

• 27 November 2015 - 10:30

Hélène Vreugdenhil:

Nu al terug?!grapje...goeie reis en welkom thuis,dankjulliewel. liefs.

• 27 November 2015 - 11:57

Suze:

t was heel leuk om al jullie verhalen te lezen,
    goeie thuis reis!

• 28 November 2015 - 10:12

Jacqueline En Rob:

Welkom thuis na zo'n heerlijke reis. Als jullie voor 7 december willen bijpraten/bridgen, horen wij dat graag. Liefs