Madurai - Reisverslag uit Madurai, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Madurai - Reisverslag uit Madurai, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Madurai

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

14 Januari 2015 | India, Madurai

We rijden dinsdag naar de grootste stad van Tamil Nadu, Madurai. Dat is niet zo ver, zo'n 140 km. Onderweg stoppen we in Viralimalal, een dorp dat alleen bijzonder is door de fraaie tempel bovenop een rots. We klimmen 170 treden om er te komen. Zoals alle tempels hier heeft ook deze een hoge opbouw boven de toegangspoort, de gopuram, gedekoreerd met heel veel beeldhouwwerk in allerlei felle kleuren. De tempel erachter is sfeervol maar verder niet bijzonder. Er scharrelen apen rond die achter de geofferde bananen aan zitten.
Rond 1 uur zijn we in Madurai; de chauffeur moet in deze miljoenenstad wel de hulp van een tuk tuk rijder inschakelen om het hotel Germanus te vinden. Dat is overigens weer prettig.
De Sri Meenakshi tempel is een van de fraaiste van India, zegt men, en dat is er ook goed van af te zien. Gesticht in de 8e eeuw, maar wat er nu staat is grotendeels uit de 16e eeuw. Weer een enorm complex met in de buitenste ring winkeltjes die hier alleen religieuze benodigdheden verkopen. Daarbinnen een groot aantal verschillende ruimten, gangen, tempels en een mooie vijver bij de oostelijke ingang, waar we aan het eind van de middag binnen komen. We mogen dit keer geen camera mee naar binnen nemen, maar wel een telefoon. Die mag je vervolgens dan wel weer als fototoestel gebruiken, mits je daar 50 Rp extra voor betaalt. Naar de reden voor e.e.a. moet je maar gissen. Er zijn hier 21 verschillende gopurams, allemaal even kleurig in de avondzon. Erg indrukwekkend om te zien. Een flink aantal tempels in het complex mogen we niet in, maar er blijft genoeg te zien en te genieten. Ook hier enerzijds het beeldhouwwerk en anderzijds de activiteiten van de menigte Indiers in de tempel.
We blijven er tot na donker en gaan dan met de bus (het was wel een zoektocht om die te vinden) naar een hotel elders in de stad waar we op het dakterras heerlijk hebben zitten eten. We laten ons het Indiase eten weer goed smaken!
Op woensdagochtend staat een riksja-tour door de stad op het programma. We krijgen allemaal zo'n pezig mannetje met zijn fietstaxi toegewezen en in optocht rijden we door de stad, naar diverse drukke en kleurige markten, naar het paleis uit de 17e eeuw, dat door een Italiaanse architect ontworpen is (en dat zie je in de grote ruimten heel goed). Daarna rijden we naar het aan Mahatma Gandhi gewijde museum dat een uitgebreid overzicht geeft van de strijd tegen de Engelse overheersing vanaf de 19e eeuw tot 1947 en van de rol van Gandhi daarin. Past wel in het rijtje van eerder bezochte musea voor Nelson Mandela en Martin Luther King. Indrukwekkend. Ze bewaren hier ook de lendendoek die hij droeg toen hij vermoord werd.
Dan rijden we door een levendige volkswijk. Het valt op hoe vrolijk de mensen ons begroeten als we langsrijden. We kijken nog even bij de koperslager binnen, die grote koperen vaten maakt die o.m. als huwelijkscadeau dienen.
Tenslotte gaan we eten in een groot Indiaas foodcourt, ook al weer heerlijk gegeten!
's Middags nog een moderne supermarkt ingelopen, leuk om het assortiment en de prijzen te vergelijken met wat we thuis gewend zijn. Een heel contrast in alle opzichten.

• 14 Januari 2015 - 14:44

Jacqueline&Rob :

Hoi wereldreizigers, het klinkt weer allemaal geweldig en ook uitnodigend.
    Veel reisplezier en liefs van
    J&R