Goa en Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Goa en Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Goa en Mumbai

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

10 Februari 2015 | India, Bombay

We genieten volop van onze dagen bij het strand in Goa. Op vijdag hebben we met onze vaste taxichauffeur nog een toertje gemaakt. Veel hoogtepunten waren er niet meer te zien, maar het was toch leuk om met hem nog wat verder langs de kust naar het zuiden te rijden. We hebben de drukke vissershaven bezocht, waar grote hoeveelheden sardines en enorme stapels netten naast de kleine houten vissersschepen te zien waren. Verder bezochten we twee mooie uitzichtspunten, een daarvan bij Betum, bij een kapelletje hoog boven de kust, en een bij het oude Portugese fort Cabo de Rama. Van daar uit reden we door naar de zuidelijke stranden Agonda en Palolem. Ook mooi en rustig, met een wat jonger publiek dan bij ons hotel. Aan het strand van Palolem geluncht en op ons gemak weer terug naar het hotel.
Op zaterdag nog een dagje aan het strand en een laatste diner daar met een lekkere gegrillde vis. Als je rust en ontspanning zoekt is Goa echt wel ideaal.
Op zondagochtend maken we ons klaar voor de vlucht naar Mumbai. Die staat gepland voor half drie; we zullen om 12 uur worden opgehaald. Er komt echter geen vervoer voor ons opdagen. Tenslotte regelt het hotel een taxichauffeur. We zij nog ruim op tijd op het vliegveld, te meer omdat onze vlucht een half uur en uiteindelijk zelfs een uur vertraging heeft. In een uurtje vliegen we naar Mumbai, waar de transfer wel op ons staat te wachten; een uur later, rond 6 uur, zijn we bij ons hotel, Landmark, mooi in het centrum gelegen vlak bij het grote station dat de meesten hier nog Victoria Terminal noemen (al heeft het nu een onuitspreekbare Indiase naam). Het hotel wordt helaas opgeknapt, dus er wordt nog hard gehamerd en de kamer is een stuk kleiner dan we hier gewend zijn. De drukte in de stad van 20 miljoen inwoners is ook wel een groot contrast met de rust in Goa van de afgelopen 10 dagen. De eerste indruk is dus niet zo goed. Na een maaltijd in de buurt is het stil in het hotel en vallen we snel in slaap.
Maandagmorgen maken we ons op om de stad in te gaan, maar de receptionist haalt ons over om vandaag een dagtour door de hele stad te maken, zodat we een goede basis hebben om de komende dagen gericht dingen te (her)bezoeken. Voordat de tour begint hebben we nog even tijd om langs het prachtige Victoria Terminal station te lopen. Inderdaad indrukwekkend, een paleis in neo-gotische stijl, compleet met gebeeldhouwde spuwers en enorme hoeveelheden andere decoraties. Staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. We worden om half 10 afgehaald, de tour zal om 10 uur beginnen. Dat wordt half 11, dan zit de bus vol met allemaal Indiase toeristen plus een Argentijnse en wij. We rijden (tot onze verbazing) naar de haven, waar we op een boot worden gezet voor een rondvaart. Fotograferen wordt streng verboden, maar gelukkig is er ook niets te fotograferen. We krijgen een uitgebreide samenvatting van de geschiedens van Bombay te horen, maar intussen varen we alleen in een uurtje een rondje door de baai waar een aantal roestige boten voor anker liggen en een baggerboot bezig is. Verder niets. De gids beeindigt zijn verhaal met de wens dat we ons deze trip zullen herinneren als een indrukwekkende introductie in 20 eeuwen geschiedenis van Mumbai... Wij krijgen vooral giechelneigingen. Vervolgens rijdt de bus wel naar een van de belangrijke punten van Mumbai, dichtbij de Gateway to India, de enorme poort aan de kust, die in 1924 door de Engelsen is neergezet. Vlak daarnaast ligt het enorme, prachtige en luxueuze Taj Mahal hotel. We hebben een half uurtje om dat geheel te bekijken en moeten dan terug zijn bij de bus. Daar horen we dat we nu nog 40 minuten hebben om verder in de buurt rond te kijken. Veel Indiaers bezoeken in ddie tijd het enorme en belangrijke Prince of Wales museum (dat inmiddels ook een nieuwe naam heeft), maar wij zullen daar meer tijd voor nodig hebben en beperken ons ddus tot het bekijken van nog wat van de koloniale architectuur die hier in overvloed aanwezig is en drinken een espressootje (ons derde deze vakantie, dat is wel afzien).
Het is inmiddels 2 uur en we rijden door naar en over de prachtige Marine drive langs de kust en naar het Nehru park en de Hanging Gardens, op een heuvel aan de noordkant daarvan. Van daar uit heb je een mooi zicht op de enorme baai. We rijden verder naar het noorden en stoppen in de buurt van de Mahalaxmi tempel, waar we eerst kunnen lunchen. Het is inmiddels half vier, dus dat is welkom. Na een thali gaan we op zoek naar de tempel. We vinden er een, maar die lijkt toch wat klein en modern oom de drukste tempel van Mumbai te zijn. Even verder is een tweede tempel, die groter is en die we ook bekijken, maar pas als we van daar uit nog even verder lopen zieen we in de verte de echte Mahalaxmi, maar dan is het helaas al weer tijd om naar de bus te gaan. We moeten door naar het volgende hoogtepunt. We rijden naar een moderne Mall, waar we via een achteringang naar een zaaltje worden gebracht waar we een 3D film van een kwartiertje te zien krijgen (brilletje op, op een bewegende stoel). Die blijkt "the Haunted House" te heten en is een animatiefilm waarin ons angst wordt aangejaagd met spookachtige katten, slangen, spinnen en geraamtes in het bijbehorende decor van een vervallen huis. We blijven ons verbazen over het programma, dat overigens door de gids niet wordt meegedeeld, het is steeds een verrassing waar we nu weer uitkomen, maar het Indiase gezelschap schijnt dat een normale gang van zaken te vinden. Wij hebben ons er inmiddels ook maar aan overgegeven. Nadat we nog een half uurtje bij de Mall hebben rondgehangen (waar erg weinig te beleven is; de Rolls Royce dealer is nog het meest opvallend) rijden we door naar de 'Sea bridge', een grote brug die over de baai gebouwd is en die het zuidelijke centrum van Mumbai verbindt met de westelijke voorsteden. We krijgen dan een rondrit door die voorsteden, die er deels welvarend uitzien (mooie huizen, dure winkelstraten), maar vlak daarbij weer krottenwijken en morsige straathandel. Het accent ligt nu op de huizen van de grote Bollywoodacteurs (die natuurlijk achter hoge schuttingen verborgen zijn of als penthouse op appartementencomplexen). De gids neemt niet de moeite de informatie daarover voor ons in het Engels te vertalen; de hele tour wordt in het Hindi gegidsd, met af en toe een samenvatting in het Engels voor ons, maar de Hindi-verhalen zijn voldoende doorspekt met Engelse termen om ons duidelijk te maken waar ze over gaan. Het is inmiddels donker aan het worden, maar we rijden stug door naar het noorden. We komen, kort na zonsondergang, aan bij het grootste strand van Mumbai, Juhu beach. Daar ziet het zwart van de mensen die kennelijk naar de zonsondergang gekeken hebben en zich nu vermaken met allerlei snacks, speeltjes en de apen die kunstjes doen. Ook zo'n punt waar we anders nooit gekomen zouden zijn; we vinden de tour steeds leuker te vinden. We moeten intussen nog wel een enorm eind terug naar het centrum. Die kant rijden we ook op, maar tot onze verrassing stoppen we onderweg nog bij de beroemde Haji Ali Dargah. Het is inmiddels acht uur, maar we krijgen een half uur om over het dijkje naar dat op een eilandje voor de kust gelegen Moslimheiligdom te lopen. Daar is eeuwen geleden op miraculeuze wijze de kist met de overblijfselen van een in Mekka overleden heilige heen gedreven en sindsdien wordt die hier vereerd. Ook in de avond nog behoorlijk druk en sfeervol. We veronderstellen dat dat toch wel het laatste onderdeel van de tocht zal zijn geweest, maar nee hoor: we maken ook nog een stop bij de bij de Indiaers kennelijk erg bekende Darshan tempel. Ook rond 9 uur nog erg druk en streng bewaakt (maar in geen van onze gidsen vermeld); het gaat om een Ganesha tempel waar heel veel geofferd wordt aan het kleine oranje beeld. Ook staan er een aantal grote zilveren eekhoorns die door de gelovigen hele verhalen in het oor gefluisterd krijgen. Daarna is het echt klaar en we worden om 10 uur (na 12 uur rondrijden dus) bij ons hotel weer afgeleverd. Al met al een ervaring die we niet hadden willen missen omdat het een mooi inkijkje geeft in de volstrekt andere manier waarop in deze cultuur kennelijk de hoogtepunten van de stad beleefd worden. O ja, de totale kosten voor de tour, inclusief boottocht en filmvoorstelling, bedroegen minder dan 9 Euro pp.. Enn we hebben nog 2 dagen om de dingen te bekijken waar de tour achteloos langs gereden is. Na een biertje en een late avondmaaltijd ons bed in. Voor het eerst deze reis zetten we nog even de tv aan. Het nieuws wordt beheerst door de aankomende World Cup cricket in Australie. Het hele land verkeert tussen hoop en vrees over de kansen de titel van 2011 te prolongeren.