Rust in Goa - Reisverslag uit Betalbatim, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Rust in Goa - Reisverslag uit Betalbatim, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Rust in Goa

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

05 Februari 2015 | India, Betalbatim

Rust in Goa
Maandagochtend hebben we onze reisgenoten uitgezwaaid die met de trein of met het vliegtuig naar Mumbai vliegen en dan woensdag weer naar huis. Wij hebben nog een week hier voor de boeg en hebben ons voorgenomen daarin vooral plaats te geven aan rust en ontspanning. Maandag hebben we de rest van de dag dus bij het zwembad doorgebracht en pas na zonsondergang naar het strand gewandeld om te eten. Alweer een enorme vis, die we met z'n tweeen nauwelijks op krijgen.
Dinsdag besluiten we een fiets te huren. Een mannetje bij het strand heeft er een paar en we huren er twee voor 3 Euro (de hele dag). We gaan de kust verder verkennen, hebben we bedacht. De afgelopen dagen veel mensen over het strand zien fietsen, dat zag er goed uit. Maar vanochtend blijkt het (bijna) vloed en dan gaat het een stuk moeizamer. Dat de fietsen niet echt optimaal van maat en kwaliteit zijn helpt ook niet. In Colva houden we het voor gezien en gaan van het strand af. Eerst naar Cafe Coffee Day, de keten (Starbucks kloon) die als enige in (dit deel van) India echte espresso schenkt. Vanuit het dorpje Colva rijden we verder naar het zuiden en eten een ijsje in Benaulim. Na nog een eind trappen door dorpjes en langs velden zijn we in Varca. Daar staat een fraaie oude kerk. Varca beach, een paar km naar het westen, blijkt maar een strandtent te hebben, verder verlaten prachtstrand. We vragen ons af hoe het mogelijk is, zo in het seizoen. Maar voor ons is het prima. We lunchen op ons gemak in de strandtent. Janke heeft helaas last van zadelpijn gekregen. Inmiddels is de zee weer een stuk teruggetrokken en is er weer het harde zand waarover je prima kunt fietsen. Dus over het strand terug naar Betalbatim en ons hotel, waar we wel weer toe zijn aan een frisse duik in het zwembad.
Woensdag gaan we voor de verandering een dagje naar het strand. We zitten de hele dag op lekkere ligbedden onder een afdakje te lezen, af en toe een drankje, wat eten tussen de middag en een duik in de heerljke zee.
Donderdag hebben we nog zo'n dag. Doordat we hier nu al een week zitten zijn we bekende klanten geworden bij de Relax Inn, tegenover het hotel, waar we ontbijten (we hoeven niet meer te bestellen, men weet al wat we willen). Ook bij de Silent Nook op het strand zijn we inmiddels vaste en graag geziene gasten. Dat komt mede omdat er verder niet zo veel gasten zijn. We begrijpen ddat het een slap seizoen is omdat er veel minder Russen komen dan in vorige jaren (de zwakke roebel), maar er zijn ook minder Europeanen. Dat kunnen we wat minder plaatsen, al is het hier in de loop van de afgelopen weken voor ons wel een stuk duurder geworden: de koers van de Euro is gezakt van 75 Rp voor een Euro naar 70 Rp. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk op een rekening van 830 Rp voor een diner voor twee inclusief drank (een forse Red snapper, heerlijk gebakken, met rijst en groenten en 2 pilsjes pp). Zoals gezegd, het is hier wel uit te houden!

• 06 Februari 2015 - 07:19

Mariska:

Ha Johan en Janke, dat klinkt heel goed. Relaxen, beetje bewegen en wat zien en lekker eten. Ook fijn dat het niet al te druk is met toeristen. Tenminste voor jullie dan. Nog veel plezier de komende dagen.

• 09 Februari 2015 - 17:55

Ans :

De 'relaxtheid' springt je tegemoet als je dit leest! Fijn dat jullie zo genieten. Nog veel plezier voor de laatste etappe, en een behouden terugreis.
    Groet,
    Ans