Afsluiting van de reis - Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Afsluiting van de reis - Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Afsluiting van de reis - Mumbai

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

12 Februari 2015 | India, Bombay

Slot in Mumbai
We hebben dinsdag nog twee dagen om Mumbai te verkennen. We lopen richting de wijk met de grootste koloniale gebouwen. Na een koffie bij Starbucks (ja, zelfs die is er in Mumbai) lopen we van het oude stadhuis aan de fraaie Horniman Circle naar de oude St. Thomas kathedraal met veel fraaie plaquettes voor koloniale overledenen. Dan langs een aantal Art Nouveau huizenblokken en de daartegenover aan de Maidan gelegen monumentale hooggerechtshof en clock tower. We komen dan in de buurt van de musea en daar bezoeken we eerst de Jehangir Art gallery, waar een aantal galerieen hedendaagse kunst vertonen. Best mooie dingen en ook mooie foto's. In de Gallery is ook een leuk cafe, Samovar, waar we lekker lunchen. Er is ook een kunstfestival in de stad en we lopen rond op het drukbezochte plein met allerlei beeldende kunst, er zijn vooral veel jongeren. Dan naar het indrukwekkende (ex) Prince of Wales Museum, waar vooral de oude Indiase kunst aan bod komt met fraaie miniaturen en ook een mooie Tibetaanse afdeling. Dwars door de stad lopen we in een half uurtje terug naar ons hotel. Mumbai is natuurlijk een drukke en volle stad met duidelijke contrasten: we zien hier zowel de extravagante rijkdom van een (beperkt) aantal bewoners als de op straat slapende gezinnen. Maar we vinden het al met al ook een aangename stad, vooral na het diner in Cafe Universal, een heel gezellige tent dicht bij ons hotel.
Op woensdag, onze laatste dag in Mumbai, hebben we nog een aantal dingen op het programma. We lopen naar de Gateway of India met de bedoeling daar de boot naar Elephantine Island te nemen. Een mannetje dat ons daar aanspreekt overtuigt ons eerst een tour te nemen langs de punten die we verder nog wilden zien (de grotten zouden 's middags beter op de zon liggen). Dus met een goed Engels sprekende chauffeur eerst naar een wijkje waar een massa dhobi-wallahs (wasmannen) aan het werk zijn in op elkaar gepakte behuizing. Grotendeels nog handwerk, al doen wasmachines en centrifuges ook hun intrede. Dan naar de vissershaven, waar de vangst uit de netten wordt geplukt. Ook hier (in onze ogen) een verbazend rijke vangst en leuk om te zien hoe het er aan toe gaat. We rijden door naar de Marine drive en gaan op bezoek in het huis dat Ghandi gebruikte als hij in Bombay was. Net als het eerder bezochte Ghandi museum een tentoonstelling van foto's en documenten en hier ook een reeks diorama's. Dan gaan we kijken bij Churchgate Station, waar om klokslag 11.30 uur de Dabba-wallahs zich verzamelen. Zij hebben met hun fiets in de buitenwijken van Mumbai de door echtgenotes klaargemaakte warme lunches (verpakt in lunchcontainers) opgehaald en komen met de trein hier aan. Vanuit dit centrale punt worden ze vervolgens weer met de fiets (nog warm) op kantoor bezorgd bij de mannen. Het systeem bestaat al meer dan 120 jaar en dankzij een uitgekiend codeersysteem slagen ze erin 99,997% van de lunchboxes op de juiste plaats van bestemming te bezorgen. In de middag gaan de lege lunchboxes de zelfde weg terug. Een logistieke prestatie van formaat van deze honderden (vaak ongeletterde) mannen. We zien hoe ze bezig zijn met de overdracht van halen naar brengen (natuurlijk het meest kritische punt in de keten). Verbazend; we zagen onlangs de prachtige Indiase film 'The Lunchbox', die gaat over wat er gebeurt met een van die 0,003% niet juist bezorgde containers.
De volgende stop is aan de punt van de landtong waarop Malabar Hill ligt, een rijke woonbuurt. Vlak daarbij ligt een traditioneel Hindu wijkje met als centraal punt een heilige 'tank' (vijver) waar de as van overledenen heen wordt gebracht, allemaal tempels eromheen. Daar in de buurt is ook de mooiste Jain tempel van de stad, niet erg groot, maar wel mooi en kleurrijk gedecoreerd.
Na een eenvoudige lunch gaan we verder op de boot naar Elephantine Island. Dat is een uurtje varen vanaf de Gateway. Onderweg niet veel te zien, maar wel lekker om even een uurtje uit te waaien. Op het eiland bevinden zich beroemde tempel-grotten uit de 6e eeuw, gewijd aan Shiva. De Portugezen hebben er in de 16e eeuw een en ander kapot geslagen, maar er is nog voldoende over om te zien hoe indrukwekkend het beeldhouwwerk in deze Unesco World Heritage Site is; meer dan levensgrote beelden in heel levendige en sprekende poses. Na ons bezoek weer een uurtje terug gevaren. We vinden dat een mooie afronding van ons verblijf in deze boeiende stad. We lopen weer terug naar ons hotel en gaan 's avonds nog eens naar het leuke Universal cafe. Dan vroeg naar bed, want donderdagochtend om 6 uur staat de wekker voor de terugreis. Om 7 uur worden we opgehaald voor de transfer naar het vliegveld (dwars door de chaos van ontwakend Mumbai) en de vlucht naar Dubai vertrekt keurig op tijd.

We kijken terug op een heerlijke reis. Het is zeker niet erg om weer naar huis te gaan en de kinderen weer te zien, maar we hadden best ook nog wat langer in dit prachtige en boeiende land kunnen en willen blijven. We gaan ons in ieder geval snel opmaken voor de volgende verre reis!