Van Kochi naar Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Van Kochi naar Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Van Kochi naar Mysore

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

23 Januari 2015 | India, Mysore

Donderdag en vrijdag hebben we twee flinke reisdagen gehad om in Mysore te komen. Maar eerst nog even het verhaal oppakken op woensdag, toen we in Kochi waren. Die avond hebben we nog een heel mooi en boeiend concert meegemaakt in het zelfde theater waar we het Indiase toneel gezien hadden. Het ging om een concert van klassieke Zuid-Indiase muziek door drie mannen die op respectiefelijk de Saraswati Veena (een voorloper van de sitar, geplukt snaarinstrument met klankkasten gemaakt van grote vruchten), de Tabla (twee met de hand bespeelde drums waar een verrassende hoeveelheid verschillende geluiden te halen zijn) en de Dholak (een drum met aan beide kanten vellen van verschilende grootte en klank). Ze spelen een aantal raga's en het klinkt voor onze ongetrainde oren allemaal heel virtuoos, er wordt vrolijk geimproviseerd samengespeeld. Anderhalf uur geboeid zitten luisteren. Bijzonder!
Op donderdagochtend moeten we vroeg op, want de bus om ons naar het treinstation te brengen stond om 6.15 uur voor. We gaan met de trein naar Kannur omdat de route over de weg veel langer neemt: onze chauffeur is met de bus en de meeste bagage al woensdagavond om 7 uur vertrokken. Het valt op hoe schoon het station (en trouwens alle stations waar we langskomen) is en hoe goed georganiseerd. Een heel contrast met onze ervaringen van vorig jaar in Noord India. De trein komt met 20 minuten vertraging binnen. We hebben een rit van zo'n 6 uur in gereserveerde stoelen in de 2e klasse. Best comfortabel en airconditioned (aan de koude kant dus, maar daar waren we op voorbereid). We rijden langs de kust naar het noorden van Kerala. Rond kwart voor twee zijn we in Kannur waar onze chauffeur ons staat op te wachten en ons naar een fraai resort buiten de stad rijdt. Daar is verder niet veel te beleven, dus we rusten uit met onze e-reader (wat is dat toch ideaal: al 6 boeken uit, inmiddels) en de iPad.
Op vrijdagochtend gaan we weer verder naar onze volgende bestemming. We vertrekken om half 9 uit Kannur en rijden het binnenland in naar de deelstaat Karnataka. Achter de kuststrook rijdt je omhoog naar de Deccan hoogvlakte, waarop een groot deel van Zuid India ligt. Dat zorgt voor net iets gematigder temperaturen. We rrijden door een bosrijke omgeving en komen onderweg koffie- en rubberplantages tegen en ook een plek waar een aantal werkolifanten verblijven. Leuk om te zien, maar je moet wel op je hoede blijven. Het mannetje zat aan de ketting, maar deed toch een woedende uitval toen enkelen van de groep wat te dicht voor zijn neus gingen staan. Ze konden gelukkig nog op tijd wegspringen.
Onderweg weer prima geluncht in een tentje langs de weg (minder dan 2 Euro incl. cola en bananen) en rond half vier bij ons hotel in de grote en aantrekkelijke stad Mysore. Er is hier van alles te zien en we hebben allen vandaag (nog een paar uurtjes) en morgen. Met wat overleg komen we tot een programma waarin alle bezienswaardigheden bekeken kunnen worden. We gaan eerst naar de levendige en kleurrijke markt, waar we een tijdje rondlopen en foto's maken. Dan lopen we verder de stad in en worden door een tuk tuk driver attent gemaakt op een andere markt, waar veel minder toeristen komen. Daar is ook een plek waar wierookstokjes gemaakt worden. Met de hand worden bamboestokjes gerold in een pasta van houtskool, gemalen sandelhout en water. Na het drogen worden die nog in een geurstof gedoopt. Ook maken ze er allerlei plantaardige essentiele olieen.
We laten ons door de tuk tuk driver naar een in de gidsen aanbevolen restaurant brengen. We hadden met hem geen prijs afgesproken en ik wilde hem voor zijn diensten 100 Rp (1,30 Euro) geven, maar hij vroeg of ik geen kleiner geld had, want 50 Rp vond hij al een goede prijs. We hebben er buiten op het dakterras weer een heerlijke maaltijd gehad. Morgen verder op pad naar de grootste bezienswaardigheden van de omgeving!
Trouwens, met mijn knie gaat het de laatste dagen weer de goede kant op. De ontsteking is nog niet weg, maar ik heb er steeds minder last van. Fingers crossed!

• 23 Januari 2015 - 16:57

L.wijnhoven:

Lammy bedankt voor het mooie verslach,ergmooi ,groetjes van Ria en Leo en nog een erg mooie vacantiexxx