Varkala en Kochi - Reisverslag uit Kochi, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Varkala en Kochi - Reisverslag uit Kochi, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Varkala en Kochi

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

21 Januari 2015 | India, Kochi

Maandag zijn we al weer vroeg uit de veren. De pelgrims die hier naar de zee komen voor allerlei rituelen (puja) doen die vooral 's ochtends. Heel verstandig natuurlijk, want later op de dag wordt het flink heet hier.
Er is in Varkala een duidelijke scheiding tussen het toeristische stukje boven aan de noordelijke klif (huis aan huis winkeltjes met vooral Noord-Indiase en Tibetaanse doeken, sieraden, kleding etc. en restaurantjes; "Backpackistan") en de lokale bevolking en de pelgrims meer naar het zuiden. We lopen dus naar het zuiden en naar de tempel. Er zijn er twee: een kleine en daarnaast een trap omhoog naar een groter tempelcomplex. Daar is heel wat drukte. Er zijn diverse muzikanten die op verzoek muziek maken, een aantal tempels en een grote boom waarin heel veel kinderpoppen en wiegjes hangen, kennelijk voor echtparen met een kinderwens.
Op het strand zit een heel stel priesters op uit zand opgeworpen platformpjes. Zij worden door gelovigen, soms hele families, geconsulteerd en geven aanwijzinge voor rituele handelingen. Er worden veel offers gebracht van fruit en bloemen en veel mesen gooien hun offerande achter zich in zee. Ze laten kennelijk wat slechts achter zich.
We zitten er een tijd naar te kijken, ook vanaf het terras van een restaurantje waar we wat ontbijten. Dan lopen we over het mooie strand onder de klif terug richtin hotel. De rest van de dag hebben we niet veel meer ondernomen: er even uit om wat te lunchen en verder lezen voor onze kamer en zwemmen in het zwembad van het hotel. 's Avonds eten we heerlijke verse vis op het terras van het Cafe Italiono, waar we gisteren ook al aten.
Dinsdag staat de rit naar Kochi (Cochin) op het programma. Varkala was het zuidelijkste punt van de reis, nu gaan we weer naar het noorden. We komen onderweg in Aleppey, waar we een paar dagen geleden zijn ingescheept voor de tocht over de backwaters. Nu hebben we er een uurtje om er in het door de Trotter aanbevolen Indian Coffee House te eten (ook al weer prima) en even door het plaatsje te lopen.
Na nog enkele uren komen we in Kochi, tegen vieren zijn we (na wat omzwervingen: onze chauffeur weet de weg niet zo goed) bij ons hotel Gama Heritage Residence, een groot oud pand.
We gaan om 5 uur naar een traditionele Indiase Kathakali toneelvoorstelling. Het eerste uur zijn we getuigen van het (op het toneel) schminken van de spelers, dat veel voeten in de aarde heeft. Daarna begint de voorstelling met een uitleg over de betekenis van de vele gezichtsuitdrukkingen, lichaamshoudingen en handgebaren die gebruikt worden. Darna begint het toneelstuk, een fragmentje uit de Ramayana. Het thema is bekend (prinses wordt door edelman belaagd, beklaagt zich bij de held, die haar middels een list wreekt en de slechte edelman doodt). De uitvoering is apart: de spelers gebaren slechts expressief, het verhaal wordt gedaan door de verteller die dat zingt met begeleiding van een trommel en bekkens. Bij de scenewissel komen twee mannetjes het toneel op die een doek omhoog houden. Heeeel traag, maar wel leuk om een keer gezin te hebben.
Aansluitend gaan we (alweer erg lekker) eten in Princess street, het uitgaanscentrum.
Op woensdagochtend word ik wakker met (weer eens) een dikke en pijnlijke knie. Gisteren in de bus heeft hij een klap gehad en dat vond hij kennelijk niet leuk. Nou ja, het is (nog) niet zo erg, maar ontstekingsremmers en een elastieken pakking zijn wel nodig. die laatste heb ik natuurlijk thuis laten liggen, dus onze eerste stop van de tuk tuk tour door Kochi van vandaag is de apotheek, waar ze me er twee verkopen voor 1,80 euro. De rest van de ochtend en het begin van de middag voert onze prima tuk tuk driver ons langs alle bezienswaardigheden van deze oude stad, die vanaf de 16e eeuw vanwege zijn haven achtereenvolgens in handen was van de Portugezen, de Hollanders en de Engelsen. De Chinese ontdekkingsreiziger Zheng He heeft hier al in de 14e eeuw aangelegd en (naar ze zeggen) hier de praktijk van de 'Chinese nets' ingevoerd (zie ons verslag over de backwaters). Die gebruiken ze inmiddels nog steeds. Ze gebruiken ze hier ook actief. Er is een man of 6 nodig om een net op te halen en we zien er maar bar weinig vis uit komen. Wel leuk om te zien. Dan gaan we naar de oude St. Francis church uit de 16e eeuw, de eerste Christelijke kerk in India, door de Portugezen gebouwd, later door Hollanders overgenomen, blijkens de Nederlandstalige grafstenen in de kerk. Er zijn ook waaiers die door buiten de kerk zittende bedienden werden bediend.
Op de Dutch Cemetary liggen nog een aantal Hollanders. In de Santa Cruz kerk, uit de 19e eeuw, hangt een grote beeldtenis van Maria "De vrouwe van alle volkeren". Zo blijf je op de raarste plekken Nederlandse dingen tegenkomen. We rijden langs de wasplaats, waar Dhobi wallahs de was uit alle hotels grondig wassen, te drogen hangenn en strijken (met loodzware strijkijzers die met brandende kokosbast verwarmd worden, dat blijft een aantal uren goed gaan. Leuk om te zien. Een persoon doet de hele cyclus voor de was van een bepaald hotel en zo blijft alles bij elkaar.
We rijden langs een grote Vishnu tempel (waar we niet in mogen) uit de wijk Kochy Fort naar Mattancherry, het andere oude stuk van de stad. Ook hier veel koloniale architectuur en het is leuk te zien dat er naast de afgezaagde toeristenwinkels ook nieuwe kunstzinnige initiatieven genomen worden, zodat binnenplaatsjes met allerlei leuke winkeltjes en galerietjes ontstaan. We bezoeken een galerie met een fraaie tentoonstelling van moderne Indiaase kunst van allerlei verschillende soorten.
Na een kort bezoek aan een Jain tempel gaan we naar het "Dutch palace", neergezet door de Portugezen voor de plaatselijke heerser, maar later door Hollanders flink verbouwd. Er zijn mooie wandschilderingen uit de 17e eeuw met het Ramayana verhaal. We worden wel onder de voet gelopen door hordes schoolkinderen die er een sport van maken zo snel mogelijk door het gebouw te racen.
Om ons rondje langs alle religies af te maken (nou ja, moskeeen zijn er wel, maar hebben we niet bezocht) gaan we naar de synagoge. Er was hier in de tijd van Marco Polo al een joodse gemeente en in de tijd van de Hollanders is die uitgebreid met Europese joden en was een een bloeiende Joodse wijk met een in 1568 gebouwde synagoge. Nu zijn er nog maar 10 joden in Kochy. Die Joodse wijk zit nog steeds vol met winkeltjes, vrijwel uitsluitend met kunsthandwerk en souvenirs. Maar we zien er ook een deel van de Biennale tentoonstelling van moderne kunst, die er juist in deze tijd op allerlei plekken in de stad is. Mooie dingen; we kopen er ook een apat stel slipperrs voor Janke.
Op verzoek van de tuk tuk driver (die een liter benzine krijgt als hij er toeristen binnenbrengt) gaan we even kijken in twee uitgebreide toeristenzaken. Dat resulteert in een nieuwe toevoeging aan de collectie olifantjes. Ons af laten zetten bij een restaurantje waar we (het wordt eentonig) alweer herlijk hebben geluncht. Het leven is goed!