De rest van Sicilie - Reisverslag uit Livorno, Italië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu De rest van Sicilie - Reisverslag uit Livorno, Italië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

De rest van Sicilie

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 Mei 2018 | Italië, Livorno

Woensdag vertrekken we weer uit Siracusa, een heerlijke stad en een prima apartement. Fausto rijdt ons weer naar de parkeerplaats met onze spullen. Wat een service. We rijden eerst naar Noto. Dat is een stadje zo'n 30 km van Siracusa die na een vernietigende aardbeving in 1693 weer opnieuw is opgebouwd, maar nu in een homogene barokstijl. De centrale straat en de pleinen met kerken daaraan zijn inderdaad zo mooi en harmonieus dat het geheel op de Werelderfgoedlijst van de Unesco is geplaatst. Als we er een tijdje hebben rondgelopen rijden we door naar Modica, weer zo'n 40 km verderop. Die stad is door de zelfde aardbeving verwoest en in de zelfde tijd en door de zelfde architecten weer opgebouwd. De stad is verdeeld in een onderstad in een kloof en een bovenstad op de rand daarboven. Daar staat weer een grote barokke kathedraal die we bekijken. Ook is er een mooi uitzicht over de benedenstad. Het terras voor de kerk is gespecialiceerd in chocola. We nemen heerlijke chocoladegranito. Met het mooie weer hebben we daar echt trek in en het is inderdaad heerlijk. Dan rijden we door naar de Villa Romana de Casale, vlak bij het plaatsje Piazza Armanina. Dat ligt een stuk verder het binnenland in. De TomTom geeft een route aan en zegt daarbij dat hij deels over onverharde wegen gaat. Daar sla ik verder geen acht op, maar hij blijkt serieuze plannen te hebben. Na een flink stuk over prima doorgaande wegen worden we linksaf een klein weggetje in gestuurd, dat snel inderdaad onverhard wordt. In het vertrouwen dat dat snel over zal zijn rijden we door, maar uiteindelijk rijden we vele kilometers te hotsebotsen over geitenpaadjes waar alleen schapen te zien zijn. Idioot. Tenslotte komen we weer in de bewoonde wereld in het plaatsje San Michele di Ganzaria. Daar vinden we een Trattoria waar we neerstrijken voor een lunch om even bij te komen. De uitbater is een man die in zijn jonge jaren in Duisland en ook nog een tijdje in Weert heeft gewerkt. Er komen hier zeer zelden buitenlanders en hij kan nu zijn Duits weer eens ophalen. We krijgen een speciaal voor ons bereide pasta met aubergines en tomatensaus die we ons prima laten smaken. We rijden door naar Piazza Armerina, waar we vannacht ook slapen, checken in bij onze B&B (ook al zo'n vriendelijke eigenaar en een volledig ingericht apartement in het centrum van de stad). Als we van daar uit naar de Villa Romana rijden stuurt de TomTom ons door de meest onmogelijke steegjes (deels doodlopend) in de binnenstad. We krijgen wel wat voor onze kiezen van dat apparaat vandaag! De villa (buitenplaats van een Romeinse keizer) ligt buiten de stad en is eeuwenlang onder modder verborgen geweest. Daardoor zijn de vloermozaieken prachtig bewaard gebleven. Ook al een Unesco erfgoed en dat is te begrijpen. Nog nooit zoiets gezien. Allerlei bijna 2000 jaar oude uit het leven gegrepen voorstellingen, in totaal meer dan 3500 m2.
Donderdag hebben we nog een flinke reisdag tussen een aantal van de aantrekkelijke bezienswaardigheden van Sicilie. Het begint met wegrijden uit Piazza Armerina. Het lukt ons alleen met hulp van een voor ons uit fietsende vriendelijke local om uit de binnenstad te ontsnappen. Dan zetten we koers naar de Vallei van de Tempels bij Agrigento, aan de zuidkust. Het weer is prachtig: zonnig, maar niet heet en met een briesje. De tempels zijn Griekse tempels uit de overblijfselen van een belangrijke stad waarvan verder weinig over is. Zoals meestal in dit soort gevallen is veel van de steen gebruikt om het nieuwe Agrigento te bouwen. Maar er staan dus nog twee vrijwel volledige en een stel gedeeltelijke tempels. Inderdaad een indrukwekkend geheel waar vanaf begin 19e eeuw toeristen op af kwamen. Nu nog steeds in grote aantallen en het valt ons bij alle bezoeken aan historische plaatsen op dat Italiaanse schoolklassen er uitgebreid en in groten getale worden rondgeleid. Dan rijden we dwars door het binnenland van het eiland naar Cefalu, aan de noordkust. Er zijn op zich een aantal goede doorgaande wegen (met veel viaducten en tunnels), maar op erg veel plekken zijn die in onderhoud; althans, er zijn rijstroken voor dat doel afgesloten, maar veel activiteit is meestal niet te zien. Ook nu weer komen we ook wegafsluitingen tegen zonder dat een alternatieve route is aangegeven en waarbij de TomTom het ook niet meer weet. Al met al levert dat aardig wat extra reistijd op. Maar goed, rond 4 uur komen we in Cefalu aan, al weer bij een mooie B&B boven in een Palazzo vlak bij het oude centrum. Hier kan onze bagage gelukkig met een liertje naar boven worden gehesen. Cefalu is een erg schilderachtig plaatje, prachtig aan de kust gelegen en met een gezellig historisch centrum. Trekpleister in de zomer is het strand, maar daarnaast staat hier een van de mooiste kathedralen die gebouwd zijn in de tijd (11e-12e eeuw) dat de Normandiers hier de dienst uitmaakten (in die tijd, 1066, onderwierpen ze trouwens ook Engeland). Een zeer indrukwekkend gebouw met enorme mozaiek decoratie rond en achter het altaar. We genieten verder van het sfeervolle plaatsje en eten 's avonds heerlijk op een terras.
Op vrijdagochtend rijden we Cefalu weer uit in de richting van Palermo, onze laatste stop op Sicilie. Maar eerst rijden we naar Monreale, een paar km buiten Palermo. Daar staat een kathedraal die in de 12e eeuw door de Normandische koning neergezet is met het doel een nog mooiere kerk dan in Cefalu te bouwen. Dat is gelukt! De oogverblindende mozaieken verbeelden verhalen uit het oude en nieuwe testament en beslaan 6000 m2 (!) de hele kerk rond. Er is ook nog een barokke kapel en een erg mooie kloostergang bij en we klauteren het dak op voor het uitzicht, dat helaas wat beperkt is omdat het vanmorgen flink doorregent. We rijden door naar ons verblijf in Palermo, ook alweer een erg ruim apartement midden in het centrum. Het is weer even een toer om er met de auto te komen, maar de eigenaar is erg behulpzaam met het regelen van een parkeerplaats. We lopen de stad in en gaan eerst maar eens gezellig lunchen in een tentje aan een van de brede autovrije straten. Palermo lijkt ook een leuke en ontspannen stad waar een hoop mooie en leuke dingen te zien en te doen zijn. We lopen er tevreden rond (inmiddels is de zon tevoorschijn gekomen) en bezoeken een aantal van de bezienswaardigheden. We genieten samen van deze heerlijke vakantie!
Zaterdag is onze laatste dag in Palermo; laat in de avond vertrekt onze boot naar Livorno, maar voor die tijd kunnen we nog op ons gemak de bezienswaardigheden bekijken. We beginnen met de levendige markt van Ballaro met vooral veel levensmiddelen, die overloopt in een rommelmarkt (echt rommel, dus). Verder bekijken we vandaag een heel aantal kerken. Er zijn er een verbazend aantal uit de 12e eeuw of eerder, waarin Arabische en Byzantijnse invloeden te zien zijn. Sommigen zijn erg uitbundig met mozaiek gedecoreerd, anderen zijn juist kaal en sober. Dan zijn er ook een aantal uitbundige barok kerken met een overdaad aan decoratie: beelden, plafondschilderingen en allerlei tierlantijnen. Weer heel anders, maar ook bijzonder. Onder de kathedraal zit een crypte die feitelijk een kerk uit de 7e eeuw is. Een rijke historie, al met al. 's Middags bezoeken we het Normandische paleis uit de 12e eeuw, dat nu als regioparlement van Sicilie in gebruik is. Daarin is ook weer een ongelooflijk rijk gedecoreerde Normandische kapel opgenomen naast een aantal leefvertrekken die latere bewoners flink naar eigen smaak hebben gedecoreerd. Aan het eind van de middag hebben we wel genoeg van deze prachtige stad bekeken en we zitten een tijd van het lekkere weer te genieten in een park. We brengen de tijd door met uitgebreid op een terrasje borrelen, dan weer wat flaneren en uit eten bij een lekker restaurant. Rond 10 uur gaan we onze auto ophalen en rijden in 10 minuten naar de haven. Het inschepen duurt dan nog een tijd: eerst moet een onnoemelijke hoeveelheid vrachtauto's aan boord van de enorme Zeus Palace veerboot naar Livorno. Maar rond half 12 staan we ook op het onderste dek ingeparkeerd en kunnen we naar onze hut. De boot zal om 01.30 uur vertrekken en dan om 20.00 uur aankomen. Een heel eind varen dus, maar het bespaart drie dagen rijden.
Zondag brengen we dus eigenlijk de hele dag aan boord door met relaxte activiteiten, boekje lezen, muziekje luisteren. Intussen wel 1200 km naar het noorden. Keurig op tijd aangekomen en redelijk vlot van boord en naar ons apartement in Livorno. Alweer erg ruim en prima voorzien en met een vriendelijke en behulpzame eigenaar. We hebben echt goede ervaringen met die B&B adressen.
Morgenochtend moeten we onze auto inleveren en vliegen we weer terug naar huis. We hebben een heerlijke tussendoor-vakantie gehad. In het najaar kunnen we weer een langere tijd weg. De plannen moeten nog concreet worden, maar we gaan er weer verslag van doen. Watch this space!

• 21 Mei 2018 - 07:44

Mariska :

Leuk om weer te lezen. Het klinkt als weer een prachtige reis. Grappig dat er ook ‘dichter’ bij huis zoveel moois te zien is. Volgens mij hebben jullie sowieso weer genoeg gezien en meegemaakt. Op naar een volgende bestemming.