Sicilie - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Sicilie - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Sicilie

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

15 Mei 2018 | Italië, Syracuse

Zaterdagochtend staan we vroeg op en na een prima ontbijt (geserveerd in onze mooie kamer) lopen we naar het museum van Reggio. Dat is een aantal jaren geleden geheel vernieuwd en geeft nu een prachtig overzicht van de historie van Calabria. Die begint met de prehistorische bewoners, de brons- en ijzertijd en dan de Griekse en later de Romeinse overheersing. Topstukken zijn twee prachtige bronzen beelden uit de Griekse tijd die eind vorige eeuw in de zee gevonden zijn en die ideaal geproportioneerde (naakte) mannen voorstellen.
We rijden vervolgens naar de veerboot en we hebben geluk dat de boot snel nadat we erop gereden zijn vertrekt. In een half uur wordt de oversteek naar Messina op Sicilie gemaakt. We rijden meteen door naar Toarmina, een prachtig aan de zuidkust van het eiland gelegen plaats met een uitgebreide en mooi bewaard gebleven middeleeuwse kern. Daar moeten we wel eerst dwars doorheen rijden om bij ons hotel te komen en die straatjes zijn daar nooit voor gebouwd. Millimeterwerk. Toarmina is echt heel leuk en gezellig (en er komen in deze tijd ook al veel toeristen, met name uit Nederland, op af). Een grote bezienswaardigheid is het enorme Amphitheater dat spectuculair tussen de bergen en de zee ligt. Prachtige uitzichten. Maar voor de rest is het door de oude straten en steegjes dwalen met nu veel winkels en restaurants. Genieten van het prachtige weer en de uitzichten over de baai en de Etna vulkaan. Lekker op terrasjes van koffie en heerlijk eten genieten. Genieten, dus!
Zondag blijven we in Taormina voor nog zo'n heerlijke dag. Een Engelse dame heeft eind 19e eeuw een prachtige tuin aangelegd die ze heeft vol gezet met exotische follies. Daar brengen we wat tijd door en voor de rest dwalen we weer door de stad.
Maandag rijden we verder. Eerst naar Catania, de 2e stad van Sicilie. We bekijken daar het mooie Plaza del Duomo met de grote kerk en twee mooie fonteinen, waarvan een met een grote glimlachende olifant. Vlak daarachter is de spectaculaire vismarkt, waar zeer verse producten worden aangevoerd. Erg leuk om een tijdje rond te lopen. Na nog een koffietje op een terras en wat rondkijken in de stad rijden we verder naar Siracusa. Dat is een zeer historische stad, een tijd lang (eeuwen voor onze jaartelling) het belangrijkste centrum in de hele Middellandse zee. Het oude deel ligt op het eilandje Ortiga. We hebben een apartement gehuurd midden in dat oude deel. We parkeren aan de rand daarvan en de eigenaar komt ons ophalen en zet ons af in het 17e eeuwse huis, waar we een prima ingericht apartementje met balkon op de 1e verdieping hebben. We lopen de stad in en lunchen met heerlijke verse vis en octopussalade in een klein zaakje. Het is eigenlijk te warm in de zon en het licht doet pijn aan je ogen. De Duomo is bovenop een Griekse tempel uit de 5e eeuw v.o.j. gebouwd; de dorische zuilen maken nu deel uit van het kerkgebouw. Erg bijzonder om te zien. We lopen ook naar de vesting aan de punt van het eiland, die hier door de Noormannen (die ook een tijd op Sicilie de dienst uitmaakten) is gebouwd. Maar ook hier is het vooral leuk om door de steegjes van het oude stadje te zwerven. 's Avonds eten we in een (terecht) populair tentje aan de hoofdstraat.
Dinsdag lopen we van Ortiga af en door de stad naar de archeologische opgravingen. Daar is het grootste Griekse amphitheater van Sicilie, waar Aeschilus nog de premiere van enkele van zijn toneelstukken heeft meegemaakt. Ook nu zijn er nog regelmatig toneelvoorstellingen. Er ligt een steengroeve en necropolis naast. Het is inmiddels wat gaan regenen als we daar doorheen lopen. Mooie omgeving, ook een grote grot met versterkende akoestiek. Oorverdovend als daar een paar klassen schoolkinderen worden losgelaten. De Romeinen hadden niet veel met toneel. Zij hebben naast het Griekse een paar eeuwen later een ander amphitheater gebouwd voor de gladiatorengevechten. Terug in Ortiga eten we op de markt een heerlijk broodje verse vis. Om droog terug naar het apartement te lopen investeren we in een paraplu. Er zijn plotseling hordes parapluverkopers tevoorschijn gekomen zodra het ging regenen. 's Middags doen we verder niet veel, lekker relaxen en 's avonds een lekker maaltje in het restaurant naast de deur.