Toscane en naar het zuiden - Reisverslag uit Viterbo, Italië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Toscane en naar het zuiden - Reisverslag uit Viterbo, Italië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Toscane en naar het zuiden

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

09 Mei 2018 | Italië, Viterbo

We zijn alweer een halve week in Toscane. In Nederland is het inmiddels mooi weer, hebben we begrepen, maar hier is het nog zo zo: een stuk frisser dan we hadden gehoopt en af en toe een buitje.
Donderdag rijden we naar Florence voor een dagje in die stad. Het is vanaf ons verblijf een uur rijden. We rijden naar de Airbnb locatie die Lau en Oz voor een nacht voor ons gereserveerd hebben. Die ligt een stukje buiten het centrum. Als we er onze auto geparkeerd hebben en onze bagage neergezet lopen we in een kleine 20 minuten naar het centrum van de stad. We beginnen in de Centrale markt; een grote markthal van begin vorige eeuw, die nu gericht is op het verkopen van allerlei heerlijkheden en op de bovenverdieping een enorme food court: allemaal verschillende soorten eten en drinken te krijgen. Mooi en gezellig! We nemen er een lekkere lunch en gaan dan de stad verkennen. Lau, Oz en de kinderen hebben shoppen hoog op hun lijst staan, dus we lopen met z'n tweetjes rond de Dom. Kaan krijgt inmiddels een star wars pak in de Disney winkel, waarin hij de rest van de dag tevreden rondloopt. Gelukkig hebben we de stad tijdens een eerdere reis al uitgebreider verkend. Met z'n allen lopen we naar het plein waar tussen allerlei andere monumentale beelden ook de David van Michelangelo staat. Daar vlak bij drinken we op een terrasje een Spritz Aperol, genieten nog even van de zon, maar een plotselinge bui drijft ons naar binnen. We wandelen langs de Uffizi naar de Ponte Vecchio en volgen de route van de geheime gang naar het woonpaleis van de Medici. Dan terug naar het centrum, waar we een erg leuk restaurantje vinden dat kennelijk in een Japanse reisgids staat, want er komen verder alleen Japanse toeristen Steak Florentine eten (een enorme t-bone steak). Wij eten wat anders, maar ook heerlijk, gezellig en zeer goed te betalen. Dan lopen we weer naar ons appartement, waar we lekker slapen.
Vrijdag rijden we richting Siena. Een flink stukje rijden, maar zeker de moeite waard. Voor ons is het een weerzien, maar voor Lau en Oz is het de eerste keer. We bekijken uiteraard het Campo Grande, het prachtige schelpvormige plein. Helaas regent het weer, dus we zoeken beschutting. Gelukkig zijn er genoeg fraaie winkels... Maar we lopen ook naar de prachtige Duomo met zijn opvallende marmeren mozaieken in de vloer, de enorme beschilderde muren, de zwart-witte pilaren en de prachtige bibliotheek. Indrukwekkend. Als we teruglopen naar het plein is inmiddels de zon gaan schijnen en we eten een heerlijke lunch op een terras aan het plein; een mooiere plek kun je je nauwelijks voorstellen. We rijden weer naar ons verblijf bij Caiano in de bergen en eten 's avonds een eenvoudige pasta met salade.
Zaterdag gaan we er opnieuw op uit, dit kaar naar Pisa en Lucca. 's Morgens bekijken we de scheve toren en ik bekijk ook nog de prachtige ronde Battistero en de Duomo met zijn prachtige gebeeldhouwde preekstoel en indrukwekkend beschilderde koepel. Het blijft onvoorstelbaar hoeveel monumentale gebouwen uit Middeleeuwen en Renaissance hier in Italie te vinden zijn. Dan rijden we door naar Lucca waar we in de stralende zon een lunch nemen op een pleintje in de autovrije middeleeuwse stad binnen de muur. Erg leuke en sfeervolle stad die we de rest van de middag verkennen. 's Avonds eten we weer in ons appartement, zo'n pastamaaltijd met lekkere wijn en een (of meer) limoncellotjes gaat er prima in.
Zondag hebben we een rustige dag bij het appartement. We lezen wat en de kinderen vermaken zich met buiten spelen. Laura maakt heerlijke bruschetta die door Dunya vakkundig worden geserveerd.
Maandag is alweer onze laatste dag met de kinderen samen. We gaan terug naar de Fattoria la Vialla, het biologische bedrijf waar de afgelopen week ook al heerlijk aten. Het weer is nu heerlijk warm en we krijgen (met een kleiner gezelschap) nu buiten te eten. Al weer heerlijk. Midden onder het eten barst een enorm onweer los. Gelukkig zitten we onder een afdakje en blijven we droog. Na het eten is het ook weer droog. Lau en Oz krijgen inmiddels te horen dat hun vlucht van dinsdag vanwege een staking niet doorgaat. Ze worden omgeboekt naar een vlucht op woensdag via Zurich naar Amsterdam. Een extra dag in Florence met overnachting op kosten van KLM. Geen straf. Gelukkig hebben ze woensdag nog geen afspraken.
Op dinsdag rijden we met de kids naar Florence en leveren ze af bij het hotel dat ze daar besproken hebben, midden in het centrum. Het was een erg gezellige week samen en we hebben erg veel leuks en moois gezien en gedaan! Dan gaan wij (dwars door Florence naar het vliegveld) de Mercedes Vito bus inleveren en onze Renault Clio ophalen voor de komende twee weken samen. Rond 12 uur rijden we weg richting Viterbo. Dat ligt een stuk zuidelijker, niet ver van Rome. We komen er rond 3 uur aan. De auto is helemaal nieuw, nog niks op de teller en rijdt lekker. Viterbo is niet erg bekend en wordt zeker niet druk bezocht, maar het is een prachtig middeleeuws stadje met een erg mooi bewaard middeleeuws centrum met bochtige straatjes en authentieke huizen. Erg sfeervol. We bezoeken eerst het oude stadhuis met een stel fraaie zalen met oude fresco's. Dan naar het pauselijk paleis naast de kathedraal, want in de 13e eeuw was Rome te onveilig en weken de pausen uit naar Viterbo. Weer een prachtig complex dat we met plezier bekijken. Het miezert een beetje als we verder door het stadje wandelen, maar als we even in een bar zijn neergestreken voor een drankje barst er weer een enorme onweersbui los die de straten in beekjes verandert. Daar zitten we dus een tijdje vast. Als het wat minder hard regent lopen we naar een andere bar waar we voor 5 Euro per persoon een drankje krijgen waarbij we ons naar hartelust tegoed kunnen doen aan een buffet met hapjes. Daaraan hebben we voor vandaag wel genoeg. Ons hotel staat wat buiten de stad aan een onverharde weg, maar het is verder prima ingericht. We zullen hier twee nachten blijven omdat we morgen een dagje de Etruskische vindplaatsen in de buurt willen verkennen.

• 09 Mei 2018 - 08:59

Marjolijn :

Jammer van het begin met de koffer, maar verder was het een fantastische tijd samen met jullie gezin .
    Nu gaat de regen verdwijnen , anders blaas ik wel wat zon naar jullie toe.
    Nog een fijne tijd saampjes, en leuk om jullie weer te volgen .

Groetjes, Marjolijn

• 10 Mei 2018 - 09:40

Cecile:

Veel plezier nog in Italië!