Naar Toscane - Reisverslag uit Caiano, Italië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Naar Toscane - Reisverslag uit Caiano, Italië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Naar Toscane

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

02 Mei 2018 | Italië, Caiano

We zijn al weer een half jaar thuis geweest, de decemberfeesten in Schiedam gevierd en druk bezig geweest met het afronden van het boek dat binnenkort verschijnt. Maar hoog tijd om weer even weg te gaan. Laura en Ozgur hebben ons al een tijd geleden uitgenodigd om met hun en de kids mee te gaan met hun voorjaarvakantie van 10 dagen in Toscane. Erg leuk om een keer met het gezin van je dochter op reis te gaan! We hebben inmiddels besloten daar nog twee weekjes aan vast te plakken om met z'n tweetjes verder door het land te trekken. Al met al een mooi tussendoortje!
Zondagmorgen om 6 uur met een taxibus op weg naar Schiphol. Om kwart voor 7 komen we daar aan, maar blijkt heel Schiphol via weg en spoor afgesloten vanwege een grote stroomstoring. Veel vluchten afgelast en verder volstrekte onduidelijkheid over wat nu te doen. Alle wegen richting luchthaven lopen vol en we rijden wat rond in de buurt. Dan komt bericht dat de wegen en het spoor weer open zijn gegaan. De taxi zet ons af bij station Hoofddorp en we kunnen daar precies een trein halen die ons op Schiphol afzet. Doordat iedereen nog op de weg vast staat is het wonderlijk rustig en kunnen we snel inchecken en uiteindelijk vertrekt onzet vlucht met een kwartier vertraging. Dat hadden we niet durven hopen. In Florence blijkt dat wel Janke's koffer op Schiphol is achtergebleven. Die wordt de volgende ochtend keurig nabezorgd. Wel weer een enerverende start...
We hebben in Florence een busje gehuurd en daarmee rijden. We naar ons verblijf in Caiano, een plek waar Lau en Oz al twee keer eerder waren, een uur rijden van Florence in de bossen, bovenop een heuvel. We hebben daar twee mooie appartementen. Nadat we ons hebben geinstalleerd gaan we naar het dorpje Pelagio in de buurt waar we in een locaal restaurantje heerlijk Italiaans eten. Het is wat frisser dan we hadden gehoopt, maar verder prima uit te houden. 's Nachts niets als stilte.
Maandag rijden we naar het mooie plaatsje Poppi met een kasteel en een stadje met kerken en oude straatjes op een heuvel. We genieten, ook van de uitstekende espresso voor een euro. Het valt ook in de supermarkt op dat de prijzen voor een hoop dingen hier een stuk lager zijn dan bij ons. We kopen een t-bone steak van ruim een kilo die door Oz 's avonds vakkundig op de as van het houtvuur wordt geroosterd. Heerlijk.
Dinsdag is het 1 Mei, de winkels zijn vrijwel allemaal dicht. We rijden naar Arezzo, waar nog wel wat open is. Dat is een prachtige stad met het indrukwekkende Piazza Grande, de duomo en nog een heel aantal mooie romaanse kerken met allerlei mooie fresco's. We lopen er een tijd tevreden rond en lunchen op een terrasje. Wat wil een mens nog meer.
Woensdag gaan we naar La Vialla, een biologisch boerenbedrijf op een uurtje rijden van ons verblijf. Lau en Oz hebben daar de afgelopen jaren al uitgebreid kennisgemaakt met de lunch die ze daar serveren met allemaal producten van eigen bedrijf. Zes gangen smullen met allemaal bijpassende wijnen (uit eigen wijngaarden). Je bent daar de hele middag onder de pannen in een oud boerenhuis in een prachtige omgeving met weidse uitzichten. Een uitgekiend marketingconcept, voor het eten betaal je erg weinig, maar alle producten zijn ter plekke te koop en zijn ook via internet te bestellen en worden dan keurig in Nederland bezorgd. Als je genoeg bestelt krijg je een uitnodiging om gratis te komen lunchen en van zo'n uitnodiging maken we vandaag gebruik. Niet verbazend dat we er met nog een heel stel Nederlanders zitten, dus. De rest van de dag zijn we tot weinig meer in staat.

• 03 Mei 2018 - 19:44

Hélène Vreugdenhil:

Laat ik nu de hele week aan je denken Janke.....met de fiets naar Schiedam....en nu ben je heerlijk met jouw fam.in Toscane..mmmm Iedereen liefs en groeten Hélène.