Naar Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Naar Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Naar Brisbane

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

13 Oktober 2015 | Australië, Brisbane

Op zondag rijden we uit Hervey Bay weer naar het zuiden, richting Brisbane, maar onderweg is er nog wel wat te zien, dus we doen het rustig aan. Om te beginnen stoppen we in het aardige plaatsje Maryborough, in de jaren 1860 als havenplaats gesticht en er is nog een aardig deel van die oude kern bewaard gebleven. Na dat bekeken te hebben willen we door naar het Noosa NP, dat erg mooi kustlandschap moet bieden. Dat blijkt een minder goed idee, op deze prachtige zondag, want kennelijk heeft een groot deel van de bevolking van Brisbane het zelfde idee opgevat en er is bij dat park, in heel Noosa en zelfs in een dorp verderop geen enkele parkeerplaats te vinden (letterlijk!). We zijn voor deze wandeling een eind omgereden dus we balen dat we onverrichterzake door moeten rijden naar Montville. Dat is een pittoresk plaatsje in de bergen met fraaie uitzichten over de kuststrook en met heel veel winkeltjes met kunstnijverheid en schattige snuisterijen en ook restaurants. Ook daar is het een drukte van belang, maar nog wel (net) een plekje te vinden om de auto neer te zetten, zodat we er even kunnen rondlopen en bij een lunch met uitzicht bijkomen van de drukte. Aan het eind van de middag rijden we naar een bijzondere plek om te overnachten, een eco-lodge in de Glasshouse Mountains, heel fraaie omgeving en prachtig aangelegd. Daar komen we echt weer tot rust.
Maandag hebben we gereserveerd voor de Australia Zoo. Alle bronnen zijn het erover eens dat dat heel bijzonder is, en dat kunnen wij inmiddels bevestigen! Het is de dierentuin van Steve Irwin, de 'crocodile hunter', bekend van de TV. Het is al weer 9 jaar geleden dat hij omkwam door de steek van een stingray, maar zijn erfenis wordt hier in ere gehouden. We zijn er bij de opening om 9 uur en hebben er tot half 4 doorgebracht. Zoveel te zien en te beleven; niet alleen dieren in een kooi of omheining, maar ook allerlei activiteiten. Alles is heel ruim en doordacht opgezet. We zien vooral de Australische fauna: veel slangen, krokodillen en hagedissen (van die laatsten loopt ook een groot aantal los door het park), maar ook de vogels en natuurlijk de verschillende kangoeroes en wallabies, de wombats, de dingo's, de koala's en de Tasmaanse duivel. Dan is er de gelegenheid (vooral ook voor de kinderen) om de kangoeroes te voeren en de koala's (die een zeer rustige leefstijl en een bijzonder hoge schattigheidsindex en aaibaarheidsfactor hebben) te aaien. In een groot openluchttheater wordt dagelijks een grote show gegeven met allerlei vogels, zoals papagaaien, die vlak over het publiek vliegen, roofvogels en, als hoogtepunt, een grote krokodil die verleid wordt tot springen naar voedsel. Ook zijn er een aantal prachtige Sumatraanse tijgers, waarmee ook een show wordt gegeven. Alles natuurlijk omlijst met veel educatieve uitleg, in lijn met de filosofie van Steve Irwin: als je de dieren leert kennen en begrijpen ga je ook van ze houden en bijdragen aan hun bescherming.
We rijden uit de zoo in een uurtje naar ons hotel in een buitenwijk van Brisbane en eten in het prima restaurant dat daar aan vast zit.
Dinsdag is het (al weer) mooi weer en spenderen we de dag om Brisbane te verkennen. We bewaren de musea en winkelcentra voor de komende dagen (waarvoor slechter weer voorspeld is) en verkennen de stad vandaag te voet en per boot. De bus brengt ons van ons hotel in een kwartier naar het centrum en daar lopen we aan de hand van de Lonely Planet gids langs de bezienswaardigheden. Brisbane is in 1824 als gevangenenkolonie begonnen en vanaf 1840 ook opengesteld voor ontwikkeling door vrije mensen, maar uit die begintijd zijn nog maar enkele gebouwen over. Het is inmiddels als hoofdstad van Queensland een metropool met ruim 2 miljoen inwoners en het hele centrum is behoorlijk met moderne hoogbouw volgezet, waartussen de historische gebouwen haast wegvallen. Maar toch is het wel een aangename stad met veel ruimte voor fietsers en wandelaars, veel groen, waaronder de botanische tuin en het mooie Southside park langs de rivier, in 1988 decor van de wereldtentoonstelling, maar nu een heerlijke plek om te ontspannen midden in de stad. De City hopper is een gratis bootdienst die heen en weer vaart tussen aanlegplaatsen aan weerszijden van de rivier, bij wijze van openbaar vervoer, maar ook prima als rondvaart om de stad vanaf het water te zien. Er zijn ook heel wat eetgelegenheden aan het water. Al met al een prettige stad met een compact centrum waar we vandaag tot een uur of drie rondlopen. Dat is wel genoeg voor vandaag, de komende dagen gaan we de stad graag verder verkennen.

• 13 Oktober 2015 - 11:09

Jacqueline En Rob:

G,day mates.
    Allemaal weer heel bekend, ook Noosa. In ons verslag destijds hebben we toen beschreven: Op zondag niet naar Noosa, heel Brisbane is aanwezig, maandag a.h.w. uitgestorven. Maar ja, waarschijnlijk waren jullie dit vergeten. Verder natuurlijk wel een prachtige omgeving. Leuk te lezen dat jullie ook zo genoten hebben van Beerwah/Zoo. En nu alweer Brisbane met zijn schoon-/bijzonderheden.
    Veel plezier nog en liefs van J&R