Terug naar Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Terug naar Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Terug naar Darwin

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

17 Oktober 2018 | Australië, Darwin

Vrijdagmorgen vertrekken we uit Kununurra voor de terugweg richting Darwin. Kununurra was het meest westelijke punt op dit deel van onze reis en een erg leuke plek om een indruk te krijgen van dat verlaten stuk van West Australie. Nu dus weer 514 km terug naar Katherine, de zelfde weg als drie dagen geleden. De weg lijkt nu nog verlatener dan toen. Op diverse punten zijn er branden langs de weg, maar dat hoort er hier bij. In de loop van de middag zijn we terug bij ons motel.
Zaterdag rijden we zo'n 250 km naar het noorden, naar het plaatsje Batchelor. Onderweg zitten we even lekker te relaxen op het terras achter het aantrekkelijke Emerald Springs road house en we bezoeken bij Adelaide River het oorlogsgraven-kerkhof voor degenen die in de 2e WO in Australie zijn omgekomen door de Japanse aanvallen. Mooie plek en altijd weer aangrijpend om de graven van al die 18 tot 25 jarigen te zien. In Batchelor hebben we een onderkomen voor vier nachten. Van hieruit willen we diverse bezienswaardigheden bezoeken. Als eerste rijden we in de middag naar het Litchfield NP. Voor de eerste keer deze vakantie rijden we onder dreigende luchten en voor we het weten zitten we in een tropische stortbui. Die is even verderop weer even plotseling afgelopen als hij begon. We hebben net tijd om een enorm veld vol gigantische termietenheuvels te bekijken. Die zijn allemaal langwerpig en keurig noord-zuid georienteerd, zodat de zonnewarmte zo min mogelijk invloed heeft op de temperatuur binnen. Dan schuiven de buien ook deze kant op. Het is al tegen het eind van de middag, dus we besluiten de rest van het park voor de komende dagen te bewaren.
Zondagochtend is er in Batchelor een wekelijkse markt, waar we naar toe wandelen. Het blijkt een kleine maar gezellige bijeenkomst van locale leeftijdsgenoten van ons die eigen maaksels en oude boeken en zo verkopen en natuurlijk koffie en cake, waar we ons aan tegoed doen. Dan op naar Litchfield NP. We beginnen met het verste en ook meest populaire punt in het park: de Wangi Falls. Het is een grote poel waarin een waterval valt. Een mooi gezicht, maar vooral een erg aantrekkelijke plek om te zwemmen in het water dat heerlijk van temperatuur is. Wij liggen er tevreden een tijd lang in. Vervolgens lopen we op verschillende plekken in het park de korte wandelingen die daar zijn uitgezet naar uitzichtspunten. Zo komen we langs nog twee punten waar lekker gezwommen kan worden bij watervallen en door mooie moessonbossen. Het is duidelijk dat de mooie stroompjes, watervallen en zwemmogelijkheden de belangrijke trekpleisters van het park zijn. Net als we het hele park zijn doorgereden en weer op weg naar het motel begint het ook vandaag weer te regenen. Goed gepland dus.
Maandag gaan we naar het Territory Wildlife Park dat tussen Batchelor en Darwin ligt. Het is een door de overheid in stand gehouden park dat het leven in de verschillende habitats in Noord Australie laat zien. Ruim en mooi opgezet park. Er zijn ook verschillende leuke activiteiten met de Rangers in het park. Om 10 uur krijgen de pelicanen hun ontbijt, maar ook de zoetwaterkrokodillen, de verschillende soorten aalscholvers en de Whistling Kite (een soort kiekendief) krijgen hun deel. Aansluitend is er een presentatie van een aantal vogels, waaronder een emu, een uil, een havik en papagaaien. Leuk en leerzaam. We lopen door het verblijf met nachtdieren (die je normaal natuurlijk niet te zien krijgt) en door de Woodland walk, waar verschillende soorten kangoeroe-achtigen moeten huizen, maar ze hebben zich kennelijk ergens in de schaduw verstopt. Het aquarium laat de vissen en andere waterbeesten uit een hele reeks waterige omgevingen zien, waaronder mooie koraalriffen. Bij de Oolloo Sandbar leven enorme zoetwaterroggen (whip rays) die zich graag laten voeren, net als de grote Barramundi (favoriet onder de vissers hier) en de Archerfish (die met waterstraaltjes prooi uit de lucht kunnen schieten). We krijgen ook nog een krokodil (kleiner formaatje), die we kunnen vasthouden. Verrassend zachte onderbuik hebben ze. De Monsoon Forest walk laat een grote varieteit aan vogels en reptielen zien die in die vochtige omgeving leven. Al met al een hoop mooie en verrassende dingen gezien in dit fraaie park. Je bent er ook snel de hele dag zoet. Tevreden terug naar Batchelor.
Dinsdag hebben we een erg rustig dagje. We lezen en puzzelen wat bij het zwembad. Begin van de middag krijgen we een hevige tropische onweersbui, maar een uur later is het weer helder (maar wel wat opgefrist). 's Avonds weer eten bij de plaatselijke kroeg (feitelijk de enige eetgelegenheid in Batchelor). We zitten er op het buitenterras, waar de zwermen grote vleermuizen in de schemering overvliegen op weg naar hun avondmaal.
Woensdagochtend rijden we terug naar Darwin. Morgen vliegen we door naar Perth, dus we hebben nog een dagje in deze stad. We lopen nog even de winkel met Aboriginal kunst binnen waar we aan het begin van de reis al een schilderij kochten en vallen voor nog een tweede, gemaakt door de oudere zus van degene die dat eerste schilderij maakte. Wordt weer naar Laura verstuurd, mooie service. Verder geen bijzondere plannen meer. We hebben in drie weken het 'Top end' van Australie goed bekeken en daarvan genoten. Op naar de volgende bestemming!

• 17 Oktober 2018 - 04:16

Ozgur:

Klinkt als muziek in mijn oren, allerij dingen doen met lokale en eten lokal food! Heerlijk lijkt me. Fijne vlucht en heel veel liefs. Oz

• 22 Oktober 2018 - 11:51

Bep Sevenhuijsen:

Lieve kinders, wat een prachtige reis hebben jullie toch! Ik vind het ook zo fijn dat het zo aan jullie besteed is.
    Hier geen nieuws (en dat is goed nieuws, zo luidt een oud gezegde). Ik kijk alweer uit naar je volgende brief.
    Heel veel liefs, Bep