Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

25 Oktober 2015 | Australië, Sydney

Donderdag zijn we uit Nelson Bay rechtstreeks naar Sydney gereden. We zijn al voor de middag aangekomen bij de Meriton Serviced Apartments in de voorstad North Ryde, die we via TripAdvisor gevonden hebben. We krijgen daar een erg ruim, modern en prima ingericht appartement met woonkamer/keuken en slaapkamer. De prijzen voor accomodatie liggen in Sydney een stuk hoger dan elders. Tot nu toe hebben we meestal voor zo'n 70 Euro p.n. betaald; nu wordt dat zo'n 200 Euro, maar we zitten dan ook prima, ook al omdat het complex op nog geen 10 minuten lopen van het station Macquarie University ligt, van waar uit je in een half uur middenin het centrum van Sydney staat (accomodatie in het centrum is geheel onbetaalbaar). De treinkaartjes voor pensionado's zijn ongelofelijk goedkoop: voor 1,75 Euro p.p. kun je de hele dag vrij van alle openbaar vervoer gebruik maken (trein, bus en boot, alles frequent en prima geregeld).
Donderdagmiddag gaan we de stad in; het is vandaag zwaar bewolkt en van tijd tot tijd vallen er zware buien, we zoeken het dus voornamelijk binnenshuis en we bezoeken het fraaie Museum of Contemporary Art, met een grote tentoonstelling van de in Delft geboren Australische schilder Matthijs Gerber. Vanaf de centrale kade (Circular Quay) nemen we de ferry naar Neutral Bay en weer terug: een stuk varen door de prachtige en enorme natuurlijke haven die de kern van Sydney vormt. Bij de Circular Quay is ook de aanlegplaats voor de gigantische cruiseschepen; in 4 dagen hebben we er zes verschillende zien aanmeren, waaronder de Noordam van de HAL. Ook lopen we (uiteraard) naar het indrukwekkende Opera-gebouw, een spreekwoordelijk landmark voor de stad, samen met de Harbour Bridge, die aan de andere kant van Circular Quay er tegenover ligt. Daaronder zit een goede eetgelegenheid waar het goed toeven is (al moeten we ook hier schuilen voor de regen).
Vrijdag is het weer een stuk beter: nog bewolkt en niet al te warm, maar wel droog. We verkennen the Rocks, het oudste deel van Sydney, gered van de sloop in de 70er jaren en nu een belangrijke toeristische trekpleister, waar in het weekend ook drukke markten zijn. Janke vindt er (als verjaarskado) een mooie hanger met opaal in haar favoriete kleuren. Daar in de buurt zijn oude havenloodsen op de wharfs omgetoverd tot aantrekkelijke woningen (met aanlegsteigers voor de deur). Leuk om te zien. We nemen ook de ferry naar Manly, een half uur varen door de prachtige natuurlijke haven. Dat is een leuk plaatsje op een smalle landtong. De levendige Corso straat steekt daar dwars doorheen naar het strand aan de zeezijde, vooral bekend om zijn golfsurfers, die er vandaag ook bezig zijn. 's Avonds eten we vlak bij ons apartement bij een plaatselijke vestiging van TGI Friday's, een keten die in de VS tot onze favorieten behoort vanwege de heerlijke spare ribs en biefstukken; hier de zelfde kwaliteit!
Zaterdag maken we een wandeling door de Botanische tuin in het centrum van de stad, langs het oude Government House en bezoeken we de NSW Art Gallery, ook al weer een mooi museum, waar juist vandaag een tentoonstelling van Europese meesters uit Schotse musea van start gaat, maar ook met mooie aboriginal kunst.
Het Hyde Park Barracks museum geeft een goed beeld van het leven in de tijd dat hier de eerste strafkolonie werd ingericht en de tijd daarna, toen hier scheepsladingen Ierse weesmeisjes werden afgeleverd. Een tijd lang werd die hele historie verzwegen, maar nu is het een bron van trots als je zo'n gedeporteerde misdadiger in je stamboom hebt (het hebben van een vervalst bankbiljet of het stelen van een brood was overigens al voldoende om hierheen als dwangarbeider afgevoerd te worden). We nemen de trein naar Newtown, een buitenwijk die bekend staat als broedplaats van creatief talent met vele originele winkeltjes en eettentjes. Inderdaad een levendig buurtje met enorm veel (vooral Aziatische) eethuisjes; leuk om te zien maar verder niet echt bijzonder, in onze ogen. Daarom maar weer terug naar The Rocks voor een eenvoudige Italiaanse maaltijd.
Zondag is het weer nog verder opgeknapt: een prachtig zonnige dag. We stappen een halte voor de Harbour bridge uit de trein en lopen die brug over naar de stad. Prachtige uitzichten over de haven en de stad. We lopen met grote groepen andere mensen, die vandaag een zeven-bruggen-wandeling maken. Je komt vanaf de brug weer in the Rocks uit, waar het weer erg gezellig is. Na daar weer een tijdje rondgezworven te hebben nemen we de boot naar Darling Harbour. De ferry gaat onder de Harbour Bridge door; alweer een heerlijk tochtje. Darling Harbour is een gebied dat feitelijk vlak bij het centrum ligt, maar dat pas de afgelopen jaren tot bloei is gekomen. Er wordt ook nu nog fors gebouwd, maar het is al een erg druk en gezellig langs de kade, waar ook een aantal toeristische trekpleisters (aquarium, Madame Tussaud, Imax) zijn gebouwd en een winkelcentrum. Ook is er het grote Maritiem Museum, waar we o.m. een getrouwe replica van de Endeavor (het schip van Cook) bezoeken. In de officiers-verblijven kan je alleen kruipend komen en je kan er niet rechtop staan; gevolg van het feit dat het schip een omgebouwd kolentransport-schip was waarop voor de expeditie van Cook een veel grotere bemanning (wetenschappers) mee moest dan normaal. Ook hier weer serieus aandacht voor de aboriginal cultuur. Je ziet hier in de officiele teksten, op gedenkplaatsen en in musea overal toch wel een hoop schaamte doorklinken over de manier waarop die bevolking met hun duizenden jaren oude, rijke cultuur na de kolonisatie overal verjaagd, gemarginaliserd of vermoord is. In hoeverre dat gevoel ook echt zo leeft onder de bevolking kunnen we niet peilen. Na de terugvaart naar Circular Quay lopen we weer naar het Opera-gebouw, dat nu schitterend in de zon ligt. Van dichtbij kun je de indrukwekkende architectuur helemaal bewonderen. De (tot dit ontwerp toe) volstrekt onbekende Deense architect Utzon heeft in 1957 met dit ontwerp dat toen zijn tijd ver vooruit was de prijsvraag gewonnen. Hoe het gebouw ook technisch gerealiseerd kon worden was toen nog geheel onduidelijk. Daarom kon het pas in 1973 (en nadat Utzon met slaande ruzie vertrokken was om nooit meer in Australie terug te komen) geopend worden (bij de opening werd nergens de naam van de architect genoemd). Pas een jaar of tien geleden heeft de architect weer de waardering gekregen waar hij (als je het resultaat van zijn werk nu ziet) volop recht op had. We sluiten ons bezoek aan Sydney in stijl af met een heerlijke maaltijd op het terras bij de Opera, die steeds mooier kleurt wanneer de zon ondergaat. Tsja, we zouden nog best een tijd in deze heerlijke stad willen blijven: prachtige omgeving, heel multicultureel, actief en levendig, nog van alles te verkennen. Maar we hebben (naar ons idee) inmiddels een goede indruk van de stad gekregen en er is in Australie nog meer te zien (en we hebben nog maar krap vijf weken...).
Morgen dus verder: ons uitstapje van een paar dagen naar het centrum van het land: Uluru (Ayers Rock) staat op het programma. Daarover dus later meer!

• 26 Oktober 2015 - 17:30

J&R:

Hoi J&J
    Het valt niet mee he, dat reizen door Downunder, wat een fantastisch mooi werelddeel.
    Nu de dessert in, lekker koel daar. Jullie hebben niet al te veel tijd meer voor de verdere trip, dat wordt nog doorracen haha. We horen graag verder van jullie. Veel liefs van J&R