Delhi en weer naar huis - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Delhi en weer naar huis - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Delhi en weer naar huis

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

07 Januari 2014 | Nederland, Schiedam

Zaterdag is alweer onze laatste dag en die is gewijd aan het bezoek aan hoogtepunten in Delhi. Rond 10 uur zijn de treinreizigers naar een vlotte reis ook in het Jivesh hotel aangekomen. Wij hebben lekker uigeslapen. Om half 11 vertrekken we voor de city tour die de rest van de dag zal duren. We zitten eigenlijk de hele dag in verkeersopstoppingen, wat zorgt dat we veel tijd kwijt zijn aan het vervoer tussen de sights. Het Rode Fort, de India Gate, de crematieplaats van Gandhi, de lotustempel, presidentieel paleis en parlement, we worden er alleen langs gereden en kunnen vanuit de bus door het raampje in het voorbijrijden een foto maken. Dat het heiig is helpt daarbij ook niet. Op drie punten brengen we een uitgebreider bezoek: aan de grote moskee die (ook alweer) door Shah Jahan is gebouwd in het centrum van Oud Delhi (qua stijl dus vergelijkbaar met wat we in Agra van zijn werk hebben gezien). Na een snelle lunch in een fastfood restaurant (dieptepuntje qua eten) rijden we naar de Qutab Minar en dat is dubbel en dwars de moeite waard. In eind 12e en 13e eeuw gebouwd heel kort na de Moslim invasie. De moskee is grotendeels gebouwd met pilaren uit de Hindoe tempels uit de 4e eeuw die hier eerder stonden. Dat is nog goed te zien: er is geprobeerd wat van de voorstellingen van mensen en goden weg te beitelen, maar dat is maar deels gelukt. Erg leuk om te zien. Er staat middenin de moskee nog een ijzeren pilaar met inscripties uit de 4e eeuw. De enorme toren die de eerste Moslim heerser, Qutab, hier gebouwd heeft is prachtig en indrukwekkend. Dat was ook duidelijk zijn bedoeling. Zijn opvolgers hebben het complex nog uitgebouwd. Alles dus een paar eeuwen ouder dan alles wat we verder in de reis gezien hebben en dat meestal (forten, paleizen) uit de 17e eeuw (en later) dateert. Prachtig.
Op weg terug naar het hotel rijden we langs de grote Sikh tempel hier. Erg leuk om die te bezoeken om wat over die religie te leren. Het hiligdom is gebouwd rond de heilige schrift van de Sikhs, waaruit continu wordt gelezen en gezongen. Bij de tempel een grote vijver met water waaraan allerlei positieve werkingen wordt toegeschreven. Belangrijk onderdeel van de tempel is een enorme keuken en eetzaal waar iedereen tussen 12 en 18 uur een gratis maaltijd kan krijgen. Bij elke Sikh tempel staat een hoge vlaggemast met een gele vlag, waaraan je van ver kunt zien: hier kun je eten en onderdak vinden. Klinkt allemaal erg sympathiek.
Terug in het hotel en dan naar het prima restaurant Crossroads voor de slotmaaltijd, waar we uitgebreid afscheid nemen van onze fantastische reisbegeleider Sibren.
Op zondagmorgen om half negen vertrekken we voor de terugreis met Emirates. Die verloopt vlot en geheel volgens planning. Om half tien landen we op Schiphol en om half elf zijn we weer thuis. We kijken terug op een zeer geslaagde en prachtige reis. We willen nu graag ook naar Zuid India. We bespreken met Sibren dat hij dat in januari 2015 wel wil begeleiden. Mooi na mijn persioen!

• 08 Januari 2014 - 23:40

Joop:

Wat een mooie reis hebben jullie gehad! Congratulations.