Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Darwin

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

30 September 2018 | Australië, Darwin

Vrijdag hebben we een rustige dag in Darwin. We wandelen vanuit ons goed gelegen hotel naar het oude havengebied. Darwin ligt aan een enorm grote natuurlijke haven, maar daar binnen was een centrale pier voor laden en lossen. In februari 1942 was die het doelwit van een aanval van de Japanse luchtmacht, twee maanden na Pearl Harbour. Ook hier werden diverse schepen tot zinken gebracht en veel schade aangericht. Darwin is toen een belangrijke militaire basis geworden, de bevolking is geevacueerd en er hebben nog een reeks verdere aanvallen plaatsgevonden, zodat de stad na de oorlog opnieuw opgbouwd moest worden. Die hele historie wordt met inzet van virtual reality tot leven gebracht in een museum op de pier, dat trouwens ook gewijd is aan de geschiedenis van de Flying Doctor Service, die natuurlijk erg belangrijk is voor het uitgestrekte binnenland. Verder relaxen we nog een tijd op een terras op de pier en wandelen dan weer terug naar de stad. Daar lopen we nog een centrum voor Aboriginal kunst in. Daar is een grote varieteit aan werken te koop. We vallen allebei voor een prachting schilderij met de titel Emu dreaming. Het stelt de plaatsen voor waar volgens een traditioneel verhaal van de betreffende stam water en eten te vinden is met de verbindingswegen daar tussen, maar je kunt het ook zien als een abstract werk met prachtige kleuren blauw en geel. Het werk is door de kunstenares, die in Darwin woont, in de galerie zelf geschilderd. Ze versturen het rechtstreeks naar Nederland, zodat we er niet mee hoeven te sjouwen. We hadden er wel rekening mee gehouden dat we weer een kunstwerk zouden kopen, net als bij onze vorige reis, maar dat we daar op onze 2e dag in het land al tegenaan zouden lopen...
's Avonds heerlijk op een terras zitten eten.
Zaterdagochtend zijn we met de bus naar de Parap markt gereden in een buitenwijk. Er komen elke week veel mensen op deze gezellige markt af waar weer erg veel lekkere eetstalletjes te vinden zijn. Na er gegeten en rondgekeken te hebben lopen we door naar het Museum and Art Gallery of the Northern Territory (MAGNT). Dat ligt mooi in een park aan zee. Het biedt enerzijds mooie tentoonstellingen van Aboriginal kunst, altijd weer bijzonder om te zien. We leren de stijlen uit de verschillende streken onderscheiden. Anderzijds laat het de historie van de Northern Territories vanaf het ontstaan van de aarde zien. De nadruk ligt op de eerste jaren van de 20e eeuw toen er nog nauwelijks 'witten' woonden en er weinig sprake was van enig wettelijk gezag en op de tyfoon Tracey, die op kerstdag 1974 de complete stad in puin heeft gelegd. Er stond echt vrijwel niks meer overeind na een storm van een paar uur. De stad moest (na 1942) voor een 2e keer ontruimd en weer helemaal opgebouwd worden. Het duurde meer dan 10 jaar voordat de bevolking weer op het peil van voor de storm was. Indrukwekkend. Als we terugkomen in de binnenstad zien we dat een kroeg uitpuilt van het publiek dat aan de buis gekluisterd is voor de finale van het seizoen Australian Rules Football, een merkwaardige mengeling van voetbal, rugby en vrij worstelen, waar we ter plekke de regels van opzoeken op internet. Dan kunnen we meeleven met het publiek, dat bestaat uit supporters van beide teams (zonder dat er ruzie ontstaat). De finale blijft tot de laatste minuut spannend en eindigt met 79-74 voor de Eagles uit Perth. Leuk om mee te maken. Het is 'Finals weekend' in dit sportgekke land, morgen is de finale van de NRL (rugby).
's Avonds na het eten gaan we naar nog een bekende locatie, de Deckchair Cinema. Daar draaien dagelijks films die je in de open lucht kunt bekijken vanuit ligstoelen. Het helpt natuurlijk dat het hier in de tropen niet schemert, even na zonsondergang is het pikdonker en kun je prima van de film genieten onder de sterrenhemel. We zien de film BlacKkKlansman van Spike Lee, een echte aanrader!
Op zondag beginnen we de dag met een andere institutie van Darwin, de Aquascene. Op een bepaald punt aan de kust komen bij hoog water honderden vissen uit zee naar de kust toe waar ze door het toegestroomde publiek op oud brood getrakteerd worden. Vandaag is dat 's morgens vroeg. Ze eten uit je hand. Er is een flinke varieteit aan soorten aanwezig; apart hoor. Na een zondags ontbijtje maken we er verder een rustige dag van aan het zwembad bij het hotel. Ik regel de hotels voor de komende weken en doe wat inkopen, want morgen gaan we met een huurauto op pad en pas over 18 dagen weer hier terug in de bewoonde wereld. 's Avonds installeren we ons weer in de Hotel Darwin bar voor wat eten en voor de NRL finale tussen de Sydney Roosters en de Melbourne Storms. Die trekt heel wat minder belangstelling dan de finale van gisteren en hij is ook minder spannend: de Roosters winnen met 21-9 na een 18-0 ruststand.
De komende tijd dus alleen maar natuurparken en kleine plaatsjes. Dat wordt ons volgende verslag, maar ik weet niet hoe veel betrouwbaar internet we tegen zullen komen om volgende verslagen te maken.

• 01 Oktober 2018 - 06:52

Erwin:

Ha Janke & Johan,

Beetje laat maar ik wens jullie een hele fijne tijd down under!
    Erwin

• 01 Oktober 2018 - 18:22

Ozgur :

Leuk leuk leuk allemaal jongens, veel plezier.

• 07 Oktober 2018 - 16:51

Bep Sevenhuijsen: