De Icefields Parkway - Reisverslag uit Jasper, Canada van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu De Icefields Parkway - Reisverslag uit Jasper, Canada van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

De Icefields Parkway

Door: johanenjanke

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 Juli 2012 | Canada, Jasper

De Icefields Parkway wordt beschouwd als een van de fraaiste wegen ter wereld en vandaag kunnen we bevestigen dat hij inderdaad erg indrukwekkend is. We rijden hem helemaal, 230 km van het begin bij Lake Louise tot het eind bij Jasper. Je rijdt vrijwel constant tussen indrukwekkende bergen en wilde rivieren.
Vanmorgen kwamen we (wat laat) tot de ontdekking dat het vrijdag is, en dus weekend, en dus druk. We kunnen via Internet gelukkig nog net een kamer voor 2 nachten in Jasper boeken, dus we kunnen met een gerust gemoed op pad. De prijzen in een zomers weekend zijn een rib uit je lijf, maar we zien toch maar af van kamperen als alternatief.
Onze eerste stop is bij Peyto Lake, ook alweer zo'n fraai tussen de bergen gelegen meer op korte afstand van een parkeerplaats langs de weg.
Dan rijden we door naar het Icefield Centre, waar je een mooi uitzicht hebt op de enorme gletchers die een uitloper zijn van het 230 km2 grote Columbia Icefield. Het smeltwater van dat icefield stroomt in rivieren naar drie richtingen: de Atlantische oceaan, de Pacific en de noordelijke ijszee. Een bijzondere plek dus. Je kunt met enorme, voor dat doel gebouwde, snowmobiles de gletcher op en daar eventjes rondlopen, maar daar zien we toch maar van af.
Onderweg zien we langs de kant van de weg een stel berggeiten, grote witte beesten, die uit de bergen naar beneden komen om aan bepaalde zoute mineralen te likken.
Verderop, al redelijk dicht bij Jasper, zien we de Athabasca Falls. Die grote rivier, die uit smeltwater van de Icefields bestaat, valt hier over een richel in de rotsen en perst zich dan door een smalle kloof. Het water staat behoorlijk hoog en dat leidt tot een enorm geweld in de waterval, waar je erg dicht bij kunt komen. Een indrukwekkend gezicht.
In Jasper checken we in bij ons hotel en lopen wat door het kleine stadje. We bevestigen onze plannen voor morgen en rijden nog even naar het Pyramid Lake, dicht bij het stadje. Onze kamer heeft een complete keuken, dus we besluiten een keertje voor onszelf te zorgen met het eten, maar het valt nog niet mee in de supermarkt voldoende kleine porties te vinden.
We zijn nog maar een week onderweg, maar het voelt alsof we al tijden weg zijn. We hebben dan ook al een hoop gezien en meegemaakt. Prima dus om in ieder geval vanavond maar eens even niks te ondernemen.