De omgeving van Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu De omgeving van Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

De omgeving van Jasper

Door: johanenjanke

Blijf op de hoogte en volg Johan

21 Juli 2012 | Canada, Jasper

De omgeving van Jasper is prachtig, hebben we vandaag ontdekt. We zijn vanmorgen vertrokken richting Maligne Lake en zijn eerst bij Maligne Canyon langs gegaan. De rivier heeft daar een diepe kloof uitgeslepen, waar hij woest kolkend doorheen stroomt. Je kunt een heel eind langs de canyon wandelen en er zijn een aantal bruggen overheen van waaraf je de rivier tientallen meters lager kunt zien. Indrukwekkend gezicht.
Dan rijden we door naar Medicine Lake; onderweg komen we een auto tegen die langs de kant van de weg staat en dat betekent hier altijd dat er wat te zien is. Dit keer een grote elk (groot hert) die rustig aan de grazen is. Voordat je het weet staan er tien auto's en loopt iedereen elkaar te verdringen om foto's te maken. Even verderop staat er nog een mooi op een helling te poseren met zijn grote gewei. Medicine Lake blijkt de bergen eromheen fraai te weerspiegelen. Het meer is alleen in de zomer gevuld; van september tot in het voorjaar is er minder smeltwater en staat de rivier dus lager. Medicine Lake valt dan droog omdat de rivier via ondergrondse passages stroomt die voor de zomer niet genoeg capaciteit hebben.
Dan komen we bij Maligne Lake. Ook dat is een fraai tussen bergen en gletschers gelegen meer. Je moet hier een boottocht maken, dus dat doen we trouw. Inderdaad een mooie tocht over het langwerpige meer, het grootste van de Rockies. Twee enthousiaste jonge vrouwen (werkstudenten) varen de boot en geven uitleg. De tocht voert naar Spirit Island, waar een beroemde plek is voor een Kodak-moment, een mooi uitzicht met een klein eilandje op de voorgrond. Al met al een paar uurtjes lekker onderweg.
Na een kop koffie rijden we weer langzaam aan richting Jasper. Onderweg nog een verkeersopstopping. Het gerucht ging dat het hier om een beer ging, maar wij hebben het beest niet gezien, helaas. Je kunt overigens makkelijk een file veroorzaken door op een willekeurig punt te stoppen, met je camera uit het raam te gaan hangen en te wijzen, zeker als je zegt dat het om een beer gaat.
De rest van de middag houden we het rustig, lopen door het leuke plaatsje, bezoeken de tentoonstelling van de plaatselijke artist's guild, bekijken wat winkeltjes. Ze hebben hier van alles voor outdoor activiteiten. In alle maten.  Jammer dat we over twee dagen weer in de hitte zitten. We gaan eten bij een Italiaan, waar het altijd druk is. We kiezen voor de risotto, die heerlijk is. Morgen gaan we naar Banff, een paar uur rijden.

• 22 Juli 2012 - 20:15

R&j:

We da.chten al - geen waipities??? - jullie hebben dus enkele exemplaren gezien
    Wij denken ons te herinneren, dat wij ze voor de eerste keer zagen in Jasper, maar dan ook meteen in een grote kudde door de stad, nog even onze verslagen erop naslaan.
    Nu de bears en de mooses nog, ook indrukwekkend.
    Groetjes en tot meels