Janke's verhaal - Reisverslag uit Banff, Canada van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Janke's verhaal - Reisverslag uit Banff, Canada van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Janke's verhaal

Door: johanenjanke

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 Juli 2012 | Canada, Banff

18 juli 2012
Gefeliciteerd  Bep!
Eergisteren een prachtige tocht gemaakt. Van het Lassen National Park naar Boise. een enorme afstand van 500 mile.
In het begin veel bossen, later de bergen door, niet echt hoog, dus nog te doen. In het begin nog een landschap wat we kennen van zuid Duitsland, groene, beboste heuvels. Het was opletten geblazen: chipmunks (kleine eekhoorntjes) renden voortdurend de weg op en we zagen her en der van deze doodgereden beestjes. We hebben daar nog ergens ontbeten in een decor uit een wild west film. Mannen in cowboy-outfit met bijpassende hoed.
   Na de grens met Oregon werd het landschap schitterend. Iets wat we nog niet eerder gezien hadden. Hele kale bergen, een paar zwarte en verderop veel witte bergen, helemaal kaal.  Enorme meren met veel vogels en verder niks. En geen mens reed daar. Goed dat we van tante Joop nog allemaal bananenbrood  hadden want geen restaurant hier te bekennen. Af en toe kwamen we langs een plaatsje. Op een bordje staat dan ook het aantal inwoners.  Er was een plaats met maar 1 inwoner. De naam ben ik vergeten.
Bij het Welcomecenter van de staat Idaho kregen we info over hotels en de wegen; en maps van de plaatsen waar we naar toe gaan.
In Boise aangekomen 's avonds rijdt Johan prompt één weg te laat in. We zijn een half uur bezig geweest om de route naar het hotel terug te vinden. De koffers naar de kamer, de apparaten aan de stroom en daarna naar het centrum. Eerst natuurlijk de foto van het Capitool. Boise is een gezellig stadje. Een paar oude gebouwen, veel eettentjes en terrassen. Heerlijk gegeten bij een gezellige tent die Belgisch bier schonk.

19 juli 2012
Op naar Sandpoint in het noorden van Idaho. We nemen de US95 naar het noorden. We rijden veel langs de rivier. Af en toe oponthoud door wegwerkzaamheden. Daar moet je wachten op een mannetje die in zijn karretje voorop gaat en daar hobbel je dan met een stel andere auto's achteraan. Dat houdt nogal op.
Onderweg koffie gedronken in een vreselijke supermarkt. Wanneer we het plaatsje uitrijden zien we de allerleukste tentjes, zowel om te winkelen als om te eten, vlak bij een meer. Weer verder door. Eindelijk bereiken we het punt dat we van de rivier af zijn en wat op kunnen schieten. Maar Johan kan af en toe vreselijk zijn. Wil weer een leuke toeristische route. De Lewis en  Clark route. We moeten ook tanken.
De tocht langs de rivier is één grote reclame  voor dit gebied met als big topic Lewis en Clark. Per 100 meter minimaal 5 reclames, met meer dan levensgrote foto's van het tweetal om de meter. Steeds dezelfde foto's uit een film over hen uit de jaren vijftig.  Voor mij houdt het even op. Ik ga een tuk doen.
Wanneer ik wakker wordt zijn we aardig opgeschoten. Alleen is onze tank bijna leeg en geen benzinepomp te zien.  Wanneer we allang op N95 zitten, vinden we vlak voor Moscow een pomp die werkt. Voor ons is een man die ons weet te vertellen dat je in Moscow bij de Breakfastclub lekker kan lunchen en dat hij bij Delta Airlines werkt als piloot en Nederland goed kent. Dus op naar Moscow. Heerlijk gegeten daar en snel bediend.
We rijden verder naar Sandpoint en komen  daar om een uur of vijf aan.  We zoeken de Quality Inn. Het is een gedoe om bij het hotel te komen door al het eenrichtingsverkeer.
Wanneer we voor een stoplicht staan zie ik opeens dat de auto die schuin naast ons staat geparkeerd achteruit begint te rijden. En ja, zo op onze mooie witte Chevrolet Impala. Wat een ellende. Ik wordt meteen down wanneer ik aan al het gedoe denk. Heel snel arriveert de politie. Zij stellen vragen, willen de papieren: rijbewijs, verzekering. Er wordt gebeld. Kopieën gemaakt. In no time heeft iedereen bewijs van het hoe en wat van de aanrijding, ook onze verhuurder en wiens schuld het was van de aanrijding. Wij dus niet.
Je snapt dat we daarna dit gevierd hebben: heerlijk etentje, daarna ijs met hot fudge en koffie in een luie stoel bij Starbucks. Daarna helemaal vrolijk naar ons hotel. By the way, Sandpoint is een heel leuk plaatsje! Gezellig, leuke winkels veel eettentjes en Starbucks.
Lekker slapen en morgen vroeg op: naar Canada!!!