Granada, mooie stad! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Granada, mooie stad! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Granada, mooie stad!

Door: johanenjanke

Blijf op de hoogte en volg Johan

26 December 2011 | Nicaragua, Granada

Zondag 25 december 2011 eerste kerstdag

We gaan vandaag naar Granada. Rob en Jacqueline zeggen dat dit een heel leuk stadje is, één van de weinige in Nigaragua. Dus dat willen we zien. Op het programma staat als eerste, natuurlijk weer de koffers pakken. Het wordt telkens meer proppen om alles er in te krijgen. Deze buiten zetten en daarna naar ons kerstontbijt buiten in de zon bij het meer. Het weer in Costa Rica en Nigaragua is anders dan wij in Nederland gewend zijn. Vaak is het heerlijk weer, niet te heet, en opeens zie je dan een paar donkere wolken aan komen en begint het te stortregenen. Meestal duurt dit niet lang en trekt de lucht weer open. Dus een plu of beter een poncho is een must. Wij hebben schitterende rode poncho's gekocht bij Daka Sport. Die kan je helemaal opproppen in het borstzakje van je poncho en vervolgens als ceintuur om je middel hangen. Heel praktisch. Na ons kerstontbijt vertrekken we naar de veerboot. Veel mensen willen mee. We hebben weer instructie van Sape gehad hoe we deze situatie het beste kunnen tackelen. Onze koffer allemaal achterin  de eerste zitruimte die we tegenkomen op een grote stapel.  En masse storten alle mensen zich naar binnen. Het is een gedrang van jewelste. Het is een toer om je koffer op Sape zijn plek te krijgen.Daarna hebben we vrij. We zitten helemaal boven waar een bloedige film draait, maar je kan ook naar buiten kijken. Na een uurtje varen gaan we van de boot. Ook dit is rampenplan, doordat een massa mensen de boot op dringen kunnen wij er nauwelijks af. Er wordt hier niets georganiseerd , zegt Sape, dat is het jammere in Nigaragua. Maar zoals je merkt hebben we het weer overleefd. Daarna de koffers op het dak, helaas zonder regenzeil, wat Sape graag wil, en rijden naar Granada. Na een kwartier begint het te storten. De suffend eruit om de zeilen over de koffers te spannen. Komt doorweekt weer in de bus, ondertussen is het weer droog, maar zijn onze koffers nat.
In Granada komen we aan bij ons mooie hotel Almirante, midden in het centrum in een oud pand rond een binnenplaats.
We hebben vandaag vrij. Dus iedereen trekt de stad in. Na twee stappen komen we het Chocolade Museum tegen. In Havana, Cuba, hadden ze dat ook. De heerlijkste chocola en chocolademelk kon je er drinken. Dus wij hier naar binnen. We bestellen ook wat eten. De chocolademelk komt al snel, maar is lauw en niet zo lekker als in Havana. Na drie kwartier komen ons eerste gevulde broodje, helaas wat lauw. Na drie kwartier het tweede broodje waar nog delen bevroren van waren. We hebben de kunst en de die aan de muur hing goed kunnen bekijken. Daarna op weg naar het centrale plein, na nog wat geld ingeslagen te hebben. Het Plaza Mayor is leueueueuk! Een paar terrasjes, waar hele families zitten. kraampjes met allemaal leuke dingen die ik wil hebben. Maar Johan houdt me in de gaten. Gelukkig maar, want anders zat er geen volgende reis in. Ook een mooie kerk, een oud hotel, wat we inlopen. Later drinken we wat op een terrasje.
De stad staat vol met lage adobe huizen die in allerlei mooie kleuren zijn geverfd. Erg sfeervol. Op 1e kerstdag is vrijwel alles dicht, dus we zijn blij dat we hier morgen nog een hele dag hebben om de stad te verkennen en de musea te bekijken. De rest van de groep gaat dan een excursie naar een vulkaan maken, maar die laten we aan ons voorbij gaan.
Een bui aan het eind van de middag is de aanleiding om weer even naar ons hotel te gaan om onszelf en Johans knie wat rust te geven. Daarna gaan we heerlijk eten in een leuk restaurant Casa San Francisco verderop in de straat. Gezellig!