Bluesfestival in Clarksdale - Reisverslag uit Clarksdale, Verenigde Staten van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Bluesfestival in Clarksdale - Reisverslag uit Clarksdale, Verenigde Staten van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Bluesfestival in Clarksdale

Blijf op de hoogte en volg Johan

13 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Clarksdale

Dag twee van het festival vrijdag. Het programma start om 4 uur en tot die tijd houden we het heel rustig, kijken naar het ochtendprogramma Today (olympische spelen). Voor een laat ontbijt gaan we naar het casino-buffet. We kunnen gratis ontbijten als we ons als lid van de casinoclub aanmelden. Nederlanders als we zijn doen we dat natuurlijk. Het is een heel gedoe: naar een loket in een ander gebouw, we zijn er een half uur aan kwijt.
Om 4 uur zijn we weer in Clarksdale en schuiven aan in de VIP-tent. Daar is het in het begin nog rustig, het weer is prachtig, maar wel warm in de zon, dus het is lekker in de tent, maar wel wat warm daarbuiten. Daarom ook nog weinig ander publiek. De start is met wat beginnende plaatselijke bands. Niet allemaal even indrukwekkend, maar er ziten goede muzikanten tussen, zoals zangeres Sarah Metcalf. Het slot van de dag is een optreden van oude rot Bobby Rush, die een goede show neerzet. Smaakt naar meer! Ondertussen leren we telkens meer mensen kennen. Het is echt gezellig en informeel. Het eten halen we in een van de kramen vlakbij:  Mexicaanse nacho's. Alle drank is gratis (althans daar hebben we al voor betaald). Apart om te zien is dat er maar een paar mensen zijn die te veel drinken. De meesten drinken matig.

Op zaterdag begint het festival al 's morgens om 9 uur. Dat halen we niet, maar er zijn er rond half elf wel. Op zaterdagochtend krijgen alle bejaarde muzikanten nog eens de kans hun kunsten te vertonen. Wel apart maar niet erg opwindend. 's Middags komt de jongere generatie aan de beurt. De kwaliteit wordt van band tot band beter en het festivalterrein loopt ook steeds verder vol. Wij zitten lekker in de schaduw in de VIP-tent. Vanaf 3 uur zijn erg eigenlijk alleen nog maar prima bands en dat zijn er (tot middernacht) acht! We zien chtereenvolgens de bands van Heather Crosse, Kenny Brown, Terry 'Big T' Williams, Bill 'Howlin' Madd' Perry, James Mathis en James 'Super Chickan' Johnson. Allemaal de moeite van het nazoeken op Youtube waard. In een award-ceremony krijgen mensen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de blues een award, waaronder Morgan Freeman (de acteur) die het festival al jaren steunt en in Clarksdale bluesclub Ground Zero heeft opgericht. Dan volgt Charles Musselwhite, een van de top-mannen op mondharmonica, ook uitstekend. Dan tenslotte het klapstuk: Robert Plant, zanger van Led Zeppelin, met een nieuw geformeerde groep. Hij maakte deel uit van de Britse generatie die de blues in de jaren 60 oppakten en terugbrachten naar de VS en is de afgelopen jaren veel in Clarksdale geweest. Hij heeft een nieuwe groep samengesteld en een van de twee optredens in de VS is hier. Hij is een klasse apart in de zin dat hij klassieke blues op creatieve manier verbindt met andere muziektradities. Daaronder Afrikaanse muziek; hij heeft een van de belangrijkste Ghanese muzikanten meegenomen. Prachtig dat hij dat op z'n 64e nog voor elkaar krijgt. En zijn stem is nog even sterk. Erg indrukwekkende afsluiting van het festival!