Een dagje Memphis - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Een dagje Memphis - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Een dagje Memphis

Blijf op de hoogte en volg Johan

08 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Memphis

Een dagje Memphis vandaag. We kunnen een keer uitslapen en gaan dan uitzoeken hoe de kraan van de douche werkt. Dat is vrijwel in elk motel anders. Amerikaanse fabrikanten hebben grote creativiteit, zowel bij het maken van combinatiekranen voor warm/koud en volume als voor mechanismen om tussen badkraan en douche te schakelen. Dit keer moeten we de hulp van de receptie inschakelen om eruit te komen. Het blijkt dat we een ring rond de uitstroomopening van de badkraan omlaag moeten trekken om de douche aan te zetten. Dan gaan we op ons gemak ontbijten bij de Blue Plate.
Sinds ons bezoek van 16 jaar geleden is er een museum van Rock en Soul van het Smithonian Institute ingericht, dat we gaan bekijken. Mooi opgezet en geeft goed beeld van de maatschappelijke context waarin (in Memphis) zowel rock 'n roll en soul ontstonden. Leuk om te zien en te horen (heel veel mooie muziek!)
's Middags gaan we naar het Stax museum, op de plek waar de belangrijkste soulnummers zijn opgenomen in de jaren 60. Vooral opmerkelijk te zien hoe er in de jaren 60 tot 1968 een vanzelfsprekende en natuurlijke samenwerking tussen blanke en zwarte muzikanten was, die vrijwel onmiddellijk na de moord op Martin Luther King in Memphis verdween. Stax ontwikkelde zich toen tot een militante zwarte organisatie, waar de blanke oprichters werden uitgekocht. Het museum is nog steeds deel van een organisatie die vooral gericht is op de ontwikkeling van de zwarte wijk waarin het ligt, Soulville, zoals ze die noemen.
We eten 's avonds lekker in een upscale restaurant waar de serveerster Janke's wijn en water weet om te gooien, gelukkig zonder ernstige gevolgen. Daarna drinken we nog een biertje bij een tent met een stel rauw klinkende zwarte blues muzikanten.