Frank Lloyd Wright - Taliesin - Reisverslag uit Dubuque, Verenigde Staten van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Frank Lloyd Wright - Taliesin - Reisverslag uit Dubuque, Verenigde Staten van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Frank Lloyd Wright - Taliesin

Blijf op de hoogte en volg Johan

04 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Dubuque

Frank Lloyd Wright is vandaag het thema. We hebben ontdekt dat we maar op een ruim uur rijden vanTaliesin zitten, het huis waar hij het grootste deel van zijn leven gewoond heeft. In vorige vaknties in de USA hebben we al eerder huizen van hem bekeken en wat we daar hoorden heeft ook gmaakt dat we over hem zijn gaan lezen. Hij had heel vernieuwende opvattingen over het bouwen in die tijd: de ruimteverdeling, hoe ruimtes in elkaar overliepen. De bouw is in 1911 begonnen op dit terrein dat al veel langer in zijn familie was en waar hij op 20 jarige leeftijd (1883) ook al heeft gebouwd. Hij heeft er tot zijn dood in 1959 gewoond en aan gebouwd met zijn leerlingen die hij hier opleidde (en behoorlijk aan het werk zette).
We komen om half tien bij het visitor center aan (door FLW gebouwd als restaurant en ontvangstcentrum) en kunnen twee aansluitende rondleidingen boeken naar het huis zelf en naar het school- en studiocomplex.
Na een kop koffie dus een uitgebreide rondleiding door het prachtige huis, dat in 1914 en 1925 twee keer deels is afgebrand en steeds weer is opgebouwd en veranderd. Op zich waren de branden niet de enige aanleiding om wat aan het huis te doen. In de huizen waar hij woonde werd regelmatig de hele boel verbouwd door andere behoeftes maar vooral ook door andere ideeen.  Op het gebied van vrouwen was hij ook bijzonder. Hij is met 5 getrouwd geweest. Ik kan jullie aanraden het boek van T.C. Boyle over zijn leven en relaties.
In het Hill Side complex, de oude school die hij in 1903 gebouwd heeft en in 1932 uitgebreid en verbouwd tot studio, is nu de FLW School of Architecture gevestigd, waar nog steeds jaarlijks 25 studenten komen om opgeleid te worden door learning by doing. Leuk om te zien, mooi licht in de studioruimte door een uitgekiend stelsel van bovenlichten. Ook bezoeken we nog FLW's graf bij het kpelletje vlak bij .
Daarna rijden we op ons akkertje aan de andere kant van de rivier, in Iowa,  van Marquette naar Dubuque. Daar zijn we eerder geweest, toen waren we op weg naar Mount Rushmore, de Badlands in South Dakota. In Dubuque kwamen we indertijd aan en vielen met ons neus in de boter: een groot feest op een plein in het midden van deze stad. Dat verwachtten we helaas weer. Niets van dat alles. Zelfs geen slaapplaats te vinden. We rijden van alles rond en op en af (we waren vergeten dat er enorme hoogteverschillen in het plaatsje waren) en vinden uiteindelijk de enige vrije kamer in de stad in het Holiday Inn. Op zoek naar ons leuke restaurantje van weleer. Ook niet te vinden. We besluiten bij het Holiday Inn te gaan eten. De kamer heerlijk. De bediening vreselijk. Af en toe kwam er iemand verhit voorbij waaien. Uireindelijk toch heerlijk ribs gegeten. Die krijg je zo niet in Nederland. Daarna naar ons heerlijke kingsizebed en naar de Olympische spelen gekeken.