Op weg naar huis... - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Op weg naar huis... - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Op weg naar huis...

Door: johanenjanke

Blijf op de hoogte en volg Johan

06 Januari 2012 | Costa Rica, San José

Woensdag 4 januari
Vandaag hebben we de dag vrij om naar eigen inzicht te besteden. We hebben gisteren voldoende gesnorkeld, vinden we, dus we gaan er niet opnieuw op uit. We willen een dagje genieten van de relaxte caraïbische sfeer van Bocas del Toro. Dat wordt helaas wat beperkt door het druilerige weer, de hele dag door regent het af en aan. In de loop van de dag werken we het hele dorp af: koffietenten om te schuilen en winkeltjes om cadeautjes voor het thuisfront te zoeken (weinig te vinden). Zelfs met regen hebben we zo een aardig dagje, waarin we ook nog lezen en een dutje doen. 's Avonds tracteren we onszelf op nog een Pina Colada en een uitgebreid en lekker maal op het terras aan het water waar we ook de eerste avond zaten. Er komen troepen vleermuizen over het water scheren. Vissende vleermuizen, we wisten nog niet dat ze bestonden, maar ze zijn er echt.
We besluiten de avond met een drankje in het café bij ons hotel, waar we worden geëntertaind door het Argentijnse meisje met tenorsax dat gisteren ook in el Ultimo Refugio optrad.

Donderdag 5 januari
Vandaag begint echt de terugreis. Het was een heerlijke vakantie. Het lijkt alsof we al tijden lang in deze tropische sferen rondreizen door alle verschillende ervaringen.
Rekening houdend met het tempo van het personeel staan we al om 7 uur bij de ontbijttent voor de deur. Er is nog niemand te bekennen. Alleen 2 backpackers die daar voor de deur (overdekt) overnacht hebben. Het personeel komt daar langzamerhand ook aandrentelen. We hebben, terwijl zij de zaak klaarmaken, alle tijd om naar de troep gieren te kijken die zich in de buurt verzamelt.
De eerste etappe van de reis gaat vlot, een dit keer wat ruwere en regenachtige overtocht naar Almirante. Her en der komt het water door kieren naar binnen. Elsa, Elsita, Janke en alle anderen die aan de zijkant zaten proberen uit alle macht de kieren tuseen het zeil van de overkapping en de boot dicht te houden om zo min mogelijk nat te worden. Dat lukt gedeeltelijk. Na aankomst komt Carlos al snel met de bus aan en we vertrekken rond kwart voor 10 naar de grens met Costa Rica. Het regent inmiddels weer (of nog steeds).
Na een uur komen we aan de grens en worden we weer in de rij gezet. Er is al weer een flink aantal wachtenden voor ons. Dit keer dus een uurtje in de regen voordat we bij het zelfde loketje ons stempel voor het verlaten van Panama kunnen halen. Na de wandeling terug over de brug naar Costa Rica kunnen we daar aansluiten in de rij voor het loketje om daar in te stempelen. Dit keer krijgen maar twee uit ons gezelschap de voorrangsbehandeling: Els en Johan, die het minst ter been zijn. Janke blijft dus met de rest van de groep in de rij. Voor hen duurt het dus nog een uurtje. Al met al waren we dus weer twee uur en een kwartier bezig bij de grens.
We moeten nu flink doorrijden richting San Jose. Het stort nog steeds. Onderweg nemen we afscheid van Carlos, onze chauffeur die ons vlot, vriendelijk en veilig door Costa Rica heeft gereden. Pal voor San Jose wordt het droog. Uiteindelijk komen we daar rond half zes aan bij ons hotel. Na het inchecken hebben we nog minder dan een uur over om de stad te verkennen en (vooral) om schoenen te gaan kopen. Die zijn hier om onduidelijke redenen heel goedkoop en het is bovendien uitverkoop. Het lukt ons uiteindelijk nog drie paar te scoren.
We gaan met de hele groep vroeg eten bij een uitstekend Argentijns restaurant met heerlijke biefstukken en wijn. Daar nemen we afscheid van Sape, die ons morgen alleen naar het vliegveld gaat brengen. Elsita vat zijn verdiensten in een mooie speech samen. We delen het gevoel dat we nog nooit zo'n betrokken en professionele reisleider gehad hebben. Hij was er altijd voor ons en heeft ook nog een heerlijke hoeveelheid humor ingebracht. Een belangrijke bijdrage aan een heerlijke reis!
Na het eten zo vroeg mogelijk naar bed, want morgen moeten we om vijf uur naar het vliegveld voor de thuisreis. Dit was dus ons laatste verslag. Wij vonden het erg leuk om onze ervaringen dagelijks op te schrijven en met jullie te delen.

• 06 Januari 2012 - 11:15

J&r:

welkom thuis
    wanneer bridgen en foto's?