De kust en Guayaquil - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu De kust en Guayaquil - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

De kust en Guayaquil

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

19 Mei 2017 | Ecuador, Guayaquil

Maandagavond hebben we in Puerto Lopez gegeten bij een hier gevestigde Italiaan uit Modena, die heerlijke gerechten maakt, maar ook Europese prijzen rekent.
Dinsdagmorgen blijkt dat de weersverwachting het bij het goede eind had, dit keer. Het is helder en zonnig en warm. Een heel verschil met gisteren (toen we hier met regen aankwamen) en met de afgelopen twee weken (toen het in de Andes allemaal een stuk kouder was). Bij het ontbijt op het terras voor het hotel zien we groepen dolfijnen spelen in de branding. We gaan met de hele groep een wandeling maken in het Nationaal park Machalilla, vlak ten noorden van Puerto Lopez. Een mooie wandeling door de weelderige tropische vegetatie langs de kust, met mooie uitzichten over zee. Er zijn erg veel hagedissen die voor ons uit wegvluchten, de vegetatie in. De wandeling leidt langs een aantal mooie baaitjes en komt uit bij Los Frailes, een prachtig strand. Daar gaan we de Stille Oceaan in, die hier echt heerlijk van temperatuur is. Lekker een uurtje gezwommen en ontspannen gezeten. Ondanks de zonnebrandcreme blijken we bij thuiskomst toch een flinke rode kleur opgedaan te hebben. Tussen de middag eten we op het strand waar de vissers hun vangst aan wal brengen heerlijk gebakken vis bij een lokaal tentje. De sfeer is hier aan de kust echt zeer verschillend van in de bergen, het lijkt een heel ander land. Alles gaat ontspannen en ongeorganiseerd; gezinnen zitten aan tafeltjes voor hun huis een beetje te relaxen. Het lijkt wel Caraibisch; de bevolking heeft daar qua uiterlijk ook wel wat van wel omdat ook hier nogal wat Afrikaans bloed van vroegere slaven zichtbaar is. Na een rustig middagje gaan we 's avonds weer bij een lokale tent eten; daar kun je wel voor $ 3,50 een lekkere complete maaltijd krijgen van een flink stuk geroosterd vlees, rijst, bruine bonen, sla en gebakken banaan. We ronden de avond af met een cocktail in een strandtent. Heerlijk ontspannen hier!
Woensdag hebben we nog een hele dag in Puerto Lopez. Na een rustig ontbijt lopen we een eind over het strand naar de opvang voor zeeschildpadden die daar gevestigd is. Om daar toegelaten te worden moet je een zakje op het strand verzameld plastic meenemen. Het kost geen moeite dat vol te krijgen. De dierenarts die het centrum heeft opgezet leidt ons rond en vertelt wat over alle 24 schildpadden en over de pelikanen die hij hier ook opvangt. Hij krijgt dieren vanuit heel Ecuador. Veel schildpadden hebben verwondingen aan de kop, waarschijnlijk door vissers die ze hebben geslagen, of last van de ingewanden door het eten van plastic afval. De meesten kunnen na een behandeling van enkele maanden tot een jaar weer worden uitgezet. Verder hebben we een rustige middag; het is bewolkt, maar droog, aangename temperatuur. We lopen naar het stuk van het strand waar de vissersboten aanlanden en waar de vis verkocht wordt. Daaromheen zwermen ook grote hoeveelheden pelikanen, fregatvogels en gieren (en zwerfhonden) die een stukje van de vangst mee hopen te krijgen. 's Avonds hebben we een afscheidsetentje; weliswaar gaat een groot deel van de groep nog ruim een week door naar de Galapagos eilanden, maar we nemen na morgen afscheid van onze prima reisbegeleidster Jackie, van de chauffeur Cesar en van onze Belgische reisgenote Mai. We eten heerlijk een grote schotel vis en schelpdieren bij het restaurant onder ons hotel. Daarna met z'n allen nog cocktails gedronken bij een tentje op het strand. Gezellige groep.
Donderdag is weer een reisdag. Het heeft vannacht flink geregend en ook tijdens onze reis van 4 uur naar Guayaquil regent het steeds. Guayaquil is het economisch centrum van het land en met 3 miljoen inwoners ook de grootste stad. Er is echter verder relatief weinig te beleven. Ons luxe hotel staat aan het Parque Bolivar, het centrale plein, waar ook een hele groep grote leguanen in het parkje huist. Die schijnen al eeuwenlang op deze plek te leven. Ze trekken zich zo te zien erg weinig aan van de drukte om hen heen. Het is maar een paar blokken lopen naar de heel mooi aangelegde boulevard (Malecon) langs de brede rivier de Guaya. Er staan monumentale gebouwen, maar het is vooral ook een heel aangenaam wandelgebied met allerlei voorzieningen zoals speeltuinen en horeca. Aan het eind van de boulevard staat een groot cultureel centrum, waarin ook het Museum voor Archeologie en Contemporaine Kunst (MAAC). Dat bekijken we met veel plezier. Beide delen van het museum zijn mooi ingericht met veel goede toelichting. Prima. Als we het museum uitkomen is het niet alleen droog, maar zelfs zonnig. We lopen omhoog door het leuk opgeknapte oude wijkje Las Penas, van waar uit je een mooi zicht hebt op de stad en de rivier. Dan terug naar het hotel en 's avonds na het eten alles inpakken en in gereedheid brengen voor onze reis naar de Galapagos eilanden morgen. We zijn erg benieuwd!

• 19 Mei 2017 - 07:04

Mariska:

Klinkt echt als paradijs zeg :-))
    Enjoy

• 20 Mei 2017 - 11:21

Bep:

Lieve kinders, wat een heerlijke reis hebben jullie. Tenminste: zo klinkt het! De tijd schiet alweer op, ik verheug me op jullie thuiskomst, en de verhalen en foto's.
    Hier is niet zo erg veel te vertellen, alleen dat tante Joop en Alice in het land zijn. Gisteren hebben we met de hele familie (dus inclusief Doreen en Rob) samen gegeten in Almere. Na een wandeling aldaar. Het was mooi weer. De stemming was goed, iedereen tevreden.
    Alice gaat vandaag weg, tante Joop a.s. maandag.
    Veel liefs, Bep