Hanoi en omgeving - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Hanoi en omgeving - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Hanoi en omgeving

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

27 November 2016 | Vietnam, Hanoi

Op vrijdag hebben we iets kouder weer; een graadje of 22 i.p.v. 27. Voor Vietnamezen is dat het teken dat de winter is begonnen. Ze lopen nu allemaal in gewatteerde winterjassen rond. Onze T-shirts steken daar nogal bij af. We hebben na het ontbijt de taxi genomen naar het Mausoleum van Ho Chi Minh in het westen van de stad. Ho wilde na zijn dood in 1969 het liefst een eenvoudige crematie, maar hij is gebalsemd en opgebaard in een monumentaal mausoleum, dat nog steeds dagelijks door grote hoeveelheden Vietnamezen bezocht wordt. Maar drie maanden per jaar is het voor onderhoud gesloten, met name Ho zelf wordt dan (in Moskou) onderhouden. Zo ook nu, dus. Maar we kunnen wel het grote museum over Ho's leven en werk bekijken en het kleine houten huisje in de tuin van het oude Franse gouverneurspaleis waar hij in de jaren 60 (tijdens de oorlog) woonde en werkte. We lopen door naar het Fine Arts museum, dat een overzicht geeft van de kunst uit het land van prehistorische tijden tot heden. Ons vallen een aantal mooie Boeddhistische beelden uit de 17e en 18e eeuw op en ook interessante moderne kunst van na de liberalisering in het land van 1986. Daar tussendoor een hoop brave kunstwerken uit de koloniale en de socialistisch-realistische periode.
Na de lunch lopen we naar de Tempel van de Literatuur, een groot en fraai complex uit de 11e eeuw, gewijd aan Confucius en een aantal Chinese wijzen. In die tijd en tot de kolonisatie werden hier (naar Chinees model) de examens gehouden die je toegang gaven tot een positie in het keizerlijke bestuur en onderwijs. Ook nu nog blijken de banden met het onderwijs sterk. We komen terecht tussen grote groepen scholieren die kennelijk net hun diploma gekregen hebben en die dat nu in vol ornaat hier komen vieren. Ze moeten vooral heel veel op de foto met hun diploma. Een heel feestelijke stemming.
's Avonds na het eten (weer bij Aubergine) lopen we over de night market, die hier van vrijdag tot zondag plaatsvindt. Een aantal straten wordt dan voor verkeer afgesloten (dat scheelt een hoop). Veel markt zien we niet, wel veel eten en drinken op straat en een aantal muziek uitvoeringen, van traditioneel Vietnamees tot dance.
Zaterdag is het vroeg op voor de geplande driedaagse excursie naar Halong Bay, een van de mooiste plekken van Vietnam. We hebben een luxe cruise geboekt, waar we ons op verheugen. Maar als we na een ochtend rijden in Halong aankomen is het bericht daar dat alle cruises gecanceld zijn vanwege het stormachtige weer op zee. Normaal is november de ideale maand voor Halong Bay, maar dit jaar komt er nu nog een typhoon aan. Dat betekent dus per ommegaande weer terug naar Hanoi. Vanuit ons hotel daar is gelukkig gezorgd voor een kamer in een ander hotel vlak bij. We bespreken dan maar twee andere excursies in de omgeving van Hanoi voor de komende dagen. Wel dus een dag verdaan aan heen en weer rijden, maar ja, we hebben er hier genoeg.
Zondag is de eerste van die excursies. We gaan in een busje met een gemengd gezelschap van Vietnamezen en westerlingen naar Perfume Pagoda, een van de meest heilige plaatsen van het boeddhisme in Vietnam. Eerst twee uur rijden, dan worden we in roeiboten geladen, geroeid door sterke dames, die ons in een uur een aantal kilometer de rivier op varen naar het tempelcomplex. Dit is trouwens ook de enige manier om daar te komen, midden in de bergen. Meteen heel ver weg van alle stadslawaai. Graad of 25, de hele dag zon, prima uit te houden. Voor de lunch bekijken we het 'Hemelse keuken' tempelcomplex, traditioneel opgezet, sterk verwant met wat we ook in Japan gezien hebben. Na de lunch op weg naar de Perfume Pagoda zelf. Dat is nog een eind verder de bergen in, zo'n uur klimmen. Maar gelukkig is er tegenwoordig een kabelbaan die je een belangrijk stuk van die weg bespaart en die je bovendien mooie uitzichten over het landschap geeft.
De tempel zelf ligt in een druipsteengrot, wel weer 120 treden naar beneden, waarin een aantal belangrijke beelden verzameld zijn en waarmee belangrijke legenden verbonden zijn. Dat maakt dat in de drie maanden na het begin van het maanjaar (ergens in februari) hier jaarlijks 1,5 miljoen Vietnammese pelgrims naar toe komen. Zo'n 20.000 mensen per dag die hier met roeibootjes heen vervoerd moeten worden. Nu is het gelukkig een stuk rustiger. Nadat we de sfeervolle grot-tempel bekeken hebben gaan we de zelfde weg terug. Weer een uur relaxen in de roeiboot door prachtig landschap in de zon. Heerlijk.
Terug in Hanoi blijken we weer terecht te kunnen in ons eerste hotel, Bella Rosa, dat we veel beter vonden dan het hotel waar we afgelopen nacht noodgedwongen sliepen. We krijgen een complete penthouse-suite op de 7e met ongelooflijk uitzicht over het Hoan Kiam meer. Heel tevreden gaan we (alweer) heerljk eten bij Bun Cha Ta: ze hebben daar maar een gerecht (Bun Cha), eigenlijk Hanois straatvoedsel, maar hier op perfect niveau klaargemaakt. Heerlijke dag al met al. De komende dagen weer een verrassende excusie, waar we naar uitkijken....