Van Fukuoka naar Nagasaki - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Van Fukuoka naar Nagasaki - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Van Fukuoka naar Nagasaki

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

31 Maart 2016 | Japan, Nagasaki

Het was maandag weer een hele vlucht naar het andere eind van de wereld. In een uur of 10 over Siberie, Mongolie en China naar Seoel gevlogen. Daar hebben we ruim twee uur op het vliegveld gehad voor onze volgende vlucht van een uur naar Fukuoka. Alles ging prima op tijd en vlot, maar van slapen onderweg is nauwelijks gekomen. In Fukuoka moeten we door de douane en dat duurt een tijd: van iedereen wordt een foto en vingerafdrukken genomen. Daarna hebben we het wel gehad.
Rita, onze reisbegeleider, staat ons op te wachten. De groep is 17 mensen groot. Nadat we 100.000 yen gepind hebben gaan we met de bus en de metro naar ons hotel. Daar komen we rond 9 uur 's avonds aan (zo'n 17 uur na ons vertrek van Schiphol, met de 7 uur tijdsverschil).
We zetten onze bagage even op de (kleine) kamer en gaan dan met de groep nog even naar een Japans eettentje, waar we ramen, japanse noedelsoep, eten. Biertje erbij, heerlijk, daar knap je weer van op. We vallen om half elf als een blok in slaap.
Dinsdag gaan we Fukuoka verkennen. Na het ontbijt neemt Rita ons mee op een mooi uitgestippelde stadswandeling door het centrum. In een enorm ondergronds winkelcentrum lopen we een soort Bijenkorf in. Verbazend hoe prachtig alles hier verpakt en gepresenteerd wordt. In de concertzaal van het grote culturele centrum spelen fraai uitgedoste 6-8 jarigen op een enorme vleugel allemaal achter elkaar het zelfde deuntje. In het moderne winkelcentrum Canal City eten we wat (gelukkig hebben de menukaarten hier realistische afbeeldingen van wat je krijgt). Dan lopen we door naar de oudste boeddhistische tempel, de Tochoji. Daar staat op de binnenplaats al een spectuculair bloeiende kersenboom, die het geheel een prachtig gezht geeft. Ook is er een enorme en fraaie houten Boeddha met daarachter een soort pad van zonde naar verlichting. Je loopt eerst langs levendige verbeeldingen van de hel, dan kom je in een werkelijk geheel pikdonkere gang, waar je echt alleen op de tast door heen kunt, voordat je weer in een lichte ruimte met Boeddha's terecht komt.
Vlakbij is het Shofukushi tempelcomplex, heel fraai aangelegd. Ook lopen we nog door de fraaie shinto Kushida shrine. met de metro rijden we door naar het grote stadspark, dat heel vol en levendig is i.v.m. de kersenbloesem. Er is een flinke markt met eten en drinken en het is druk met vele Japanners die met vrienden of familie op een kleedje onder de bomen zitten om de lente te vieren. Erg mooi en ook een leuke sfeer. Dan terug naar het hotel, we zijn toe aan een tijdje uitrusten.
's Avonds eten we lekker bij een visrestaurant. Alles in het Japans, maar er spreekt gelukkig iemand een paar woorden Engels. Dan lopen we nog een keer naar het park met de bloeiende bomen. Daar is het nu nog een stuk drukker dan vanmiddag. De bloesems worden mooi verlicht en de eetstalletjes doen goede zaken.
Woensdag is een reisdag. We vertrekken om 8 uur uit Fukuoka en rijden door een vrij beergachtig landschap richting Nagasaki. We komen door de streek die bekend staat omm het maken van porcelein (Imari). In Karatsu lopen we een eindje over het strand naar het kasteel op een heuvel, van waaruit je mooie uitzichten hebt over de zee met eilandjes. Ook hier staan weer bloeiende kersenbomen die het geheel een sprookjes-achtige uitstraling geven. Dan door naar het dorp Okawachiyama, waar Koreaanse (dwang)arbeiders het porcelein maakten. Dat ligt afgelegen tussen de bergen; het proces van porcelein maken was een geheim. Fraai dorp, nog steeds helemaal op het maken van ambachtelijk porcelein gericht. We kunnen een kijkje nemen in een van de ateliers en lopen verder wat rond, eten een udon-soepje. Dan weer door en wat stoppen nog een uurtje bij Huis ten Bosch. Een gigantisch pretpark met op ware grootte en geheel correct nagebouwde Nederlandse monumenten. De Domtoren is de blikvanger, maar ook Huis ten Bosch, de Zaanse Schans, de molens en de Waterpoort van Sneek, om maar een paar voorbeelden te noemen. Het Amsterdamse Centraal Station is wat verticaal opgerekt om het Okura hotel erin te kunnen vestigen. Menigten Japanners komen aan op het treinstation Huis ten Bosch en vermaken zich er kennelijk goed. Curieus.
Aan het eind van de middag komen we aan bij ons hotel in Nagasaki, dat we de komende dagen gaan verkennen. Vanavond eten we alleen nog wat bij een buffet-restaurant.

• 31 Maart 2016 - 06:26

Doreen:

Jullie reis begint goed! Gellukig net goed uitgrkiend met de bloeiende kersenbomen.

• 31 Maart 2016 - 10:29

Bep:

Wat leuk! Ik ga weer iedere dag uitkijken naar je verhaal.
    Nog veel plezier! Veel liefs, Bep