Naar Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Naar Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Naar Melbourne

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

08 November 2015 | Australië, Melbourne

Vanuit Canberra rijden we maandag weer richting de kust van New South Wales, naar Eden. De naam zegt het al, dat is een mooi punt. Na een aantal dagen achter elkaar reizen en een druk programma zijn we toe aan een dagje rust, daarom blijven we daar twee dagen. We nemen een mooie route langs de kust via Bateman Bay naar het schilderachtige oude dorpje Central Tilba. Daar begint 't wat te regenen en dat houdt nauwelijks meer op op weg naar Eden. Van tijd tot tijd gemiezer, maar af en toe stortbuien met maar weinig zicht. Dat doet wat af aan de mooie toeristische weg langs de kust, helaas.
Op dinsdagochtend is het bewolkt, maar droog. We maken een mooie wandeling langs een binnenmeer en naar het strand van Eden. We zien grote groepen zwarte zwanen en ook grote zwarte papagaaien. Het museum van Eden is gebouwd voor het skelet van Old Tom, een grote orka, die in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw met een groep andere orka's samenwerkte met de walvisvaarders. Zij dreven een walvis de baai van Eden in en gingen de walvisvaarders halen, die er in hun kleine (roei)bootjes achteraan gingen. De orka's kregen de (enorme) tong van de walvis als beloning voor hun werk. Een dergelijke samenwerking heeft hier al waarschijnlijk al een geschiedenis van duizenden jaren, waarin orka's op een dergelijke manier samenwerkten met aboriginal walvisjagers. In de middag rijden we nog naar diverse uitzichtpunten, maar het begint weer fors te regenen, waardoor we op een punt alleen maar een grijs gordijn zien. Bij Boyd's Tower is er iets meer te zien, waaronder een walvis die vlak onder de kust langs komt. Dinsdagavond en -nacht blijft het doorregenen
Op woensdagochtend regent het nog steeds als we verder langs de kust doorrijden naar de grens met de deelstaat Victoria. Als we die staat binnenrijden zijn we binnen een week in vier staten geweest (NSW, Northern Territories, ACP en Victoria). Het wordt waarempel geleidelijk aan droog, even later gaat de zon schijnen en de rest van de dag blijft het mooi weer. Dat voelt een stuk vrolijker. We rijden langs Lakes Entrance, waar de verbinding is tussen de zee en de zeer grote binnenmeren vlak achter de kust. Er zijn hier ook zwarte zwanen, dit keer ook met een nest jongen, echte lelijke eendjes, dus. Er is een mooi punt om over de meren en de zee uit te kijken, ook hier zien we walvissen, die lijken te aarzelen om de meren binnen te zwemmen. We rijden door naar Bairnsdale, waar we slapen, en rijden dan naar Paynesville, 16 km verderop, voor een wandeling over Raymond Island. Daar is een flinke kolonie koala's, waarvan we er inderdaad een heel aantal spotten in de eucaliptusbomen op dit mooie eiland. Ook zien we weer allerlei verschillende fraaie vogels. 's Avonds eten we heerlijk in het door Tripadvisor best gewaardeerde restaurant van Bairnsdale.
Donderdag rijden we in een ruk door naar Melbourne. Er zijn nog een aantal punten aan de kust die we graag willen bekijken, maar de weersverwachting voor donderdag en vrijdag is niet best, voor daarna weer beter. Daarom maar eerst naar de grote stad. We komen daar rond 1 uur aan bij ons motel aan de Royal Parade, iets buiten het centrum, maar met de halte van de tram die naar het centrum rijdt voor de deur. Juist als we ons in onze kamer installeren breekt een enorm noodweer los, maar na een uurtje is dat ook weer voorbij en de rest van de middag is het droog en later zelfs heerlijk zonnig. We maken daar gebruik van om de stad te verkennen. Melbourne mist de spectaculaire ligging aan de haven van Sydney; het centrum is rechthoekig met een rechtlijnig stratenplan. Het meest indrukwekkende gebouw is het oude Flinders Street Station aan de rand daarvan en het daarnaast gelegen Federation Square, dat door heel moderne grote gebouwen omringd wordt. We maken een wandeling door het centrum een komen door een grote Chinatown, diverse winkelstraten en ook een gezellig straatje met allemaal eethuisjes. We drinken wat, heerlijk in de zon, bij een drukke kroeg op een eilandje in de rivier achter het station. Dan strijken we neer bij een eethuisje in dat drukke straatje en genieten van de drukte met veel opgedirkte dames. Deze week is de top van het paardenrace-seizoen en vandaag is Ladies Day, waar de vrrouwen hun mooiste spullen en natuurlijk een hoedje dragen. Die bui van vanmiddag heeft dat nogal in het water laten vallen, zien we later op het nieuws, maar er loopt in de stad toch een groot aantal vaak net iets te zware dames in een strak jurkje en een wulps hoedje rond.
Vrijdag is het miezerig en daarom gaan we om te beginnen naar de National Gallery of Victoria. Dat museum zit in twee gebouwen: een met internationale kunst aan de andere kant van de rivier en een met Australische kunst aan Federation Square. We bezoeken beiden. Het gebouw van de NGV International is van buiten een grijze doos, maar van binnen mooi en we zien er wat interessante moderne kunst en een leuke tentoonstelling over de kleur blauw in keramiek en textiel. Het Australische museum zit in het spectaculaire complex rond Federation Square en ook hier zijn we vooral onder de indruk van de aboriginal kunst. We nemen vervolgens de Circle Tram, een gratis dienst in een oud trammetje, die om het hele centrum van de stad heen rijdt, leuk om een indruk te krijgen. Overigens rijden er in Melbourne erg veel trams die zorgen voor prima openbaar vervoer, dat voor ons (als pensionado) weer erg goedkoop is: $ 4 per dag. De trams in het centrum zijn voor iedereen gratis; prima geregeld. We struinen nog wat door het centrum, de winkelstraten en belanden tenslotte in Chinatown bij een Chinees waar we heerlijk Peking Duck eten.
Zaterdag wordt het weer in de loop van de dag steeds beter. We beginnen met de enorme Queen Victoria Market; qua aanbod een vergrote versie van de Rotterdamse markt en Markthal. Dan nemen we de tram naar een ander deel van de stad, Fitzroy. De
hoofdstraat daar heeft allerlei aparte winkeltjes, kroegen en restaurantjes. Er is ook een 'kunstmarkt', die ons tegen valt, maar de wijk is leuk om rond te lopen. Terug in het centrum gaan we naar de Central shopping mall, waarin een oude 60 m hoge 'shot tower' (gebouwd voor het maken van lood-hagel) als centraal element is opgenomen. Ook lopen we binnen in de grote oude bibliotheek met een enorme leeszaal onder de koepel. Daar zitten we ook nog een tijdje in de zon, die inmiddels volop schijnt.
Zondag worden we wakker met een strak blauwe lucht en gaan we op pad naar St.Kilda, een voorstad aan de kust waar een populair strand is en ook op zondag een markt waar weer een grote hoeveelheid huisvlijt wordt aangeboden. Het is lekker weer en druk en gezellig langs het strand en bij de cafees en restaurants, waar we ook wat lunchen. Daarna weer richting centrum. Bij het museum is ook al een markt met het nodige kunsthandwerk, waar ze hier blijkbaar geen genoeg van kunnen krijgen. We gaan nog even naar een wijkje buiten het centrum waar in de Victoriaanse tijd riante woningen gebouwd zijn, die er nog steeds mooi bij staan en kennelijk nog steeds onderdak bieden aan de betere klasse.
Daarmee ronden we ons bezoek aan Melbourne af. Ook hier was weer van alles te zien en te beleven, maar al met al maakt de stad toch minder indruk dan Sydney deed.

• 08 November 2015 - 22:06

Saskia:

Ha Johan en Janke,
    Hoorde van Suus dat jullie in Australie zaten en van die leuke reisverhalen schreven.
    Aangezien Robert en ik ook in Australie zijn geweest heeft Suus jullie reisverslagen doorgestuurd. Heb ze allemaal al gelezen en ben jaloers op jullie vakantie daar.
    Geniet de laatste weken nog en ik blijf jullie nu volgen.
    Groeten Saskia