Trichy - Reisverslag uit Trichy, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Trichy - Reisverslag uit Trichy, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Trichy

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

12 Januari 2015 | India, Trichy

Op zondagmorgen weer vroeg uit de veren, want we hebben een lange reisdag die om 8 uur begint. Het einddoel is Tiruchirapalli, dat gelukkig door iedereen Trichy genoemd wordt. Maar onderweg zijn er nog twee belangrijke tempels te bezichtigen. Ten eerste de Darasuram tempel bij Kumbakonam. Maar daar arriveren we uiteindelijk pas rond 1 uur. We hadden er last van dat voor Nancy, onze reisbegeleider, dit de eerste keer is dat ze deze reis doet en dat bleek dat op de informatie van onze, overigens erg vriendelijke, chauffeur niet blind gevaren kan worden. In haar handboek staat dat na een uur of 2 bij een bepaalde gelegenheid een koffiestop gemaakt kan worden. De chauffeur zegt na 2 1/2 uur rijden dat het nu nog maar 20 minuten rijden is. Een uur later is het nog maar een paar kilometer verderop. Toen maar spontaan bij een andere tent langs de weg gestopt, en daar meteen maar sandwiches voor de lunch besteld. Een bestelling van 18 mensen zette echter de logistiek in dat kleine tentje zwaar onder druk.
Enfin, uiteindelijk rond half 2 bij de aan Shiva gewijde Darasuram tempel, erg fraai met gebeeldhouwde zuilen met allerlei afbeeldingen. Het is er druk, vooral met grote groepen Indische mensen. Na het bezoek aan de tempel worden we door dorpsbewoners meegevoerd naar hun weverij, waar ze zijden sari's en ook sjaaltjes maken. Leuk om te zien hoe ze patronen inweven. Janke valt (niet onverwacht) voor een paar mooie sjaaltjes.
Dan door naar de nog veel grotere Shiva tempel Brihadeshwar in Thanjuvur. De keizer van het Chola rijk heeft die in het begin van de 11e eeuw gebouwd. Nog steeds volop in bedrijf. Er lopen duizenden Indiers rond, maar het complex is zo groot dat het met de drukte meevalt. Het is inmiddels het eind van de middag en dat heeft het voordeel dat het licht erg mooi wordt. Veel bezoekende families vragen ons hen op de foto te zetten. Allemaal heel kleurig gekleed, prachtig. Na een uur in het complex te hebben doorgebracht aan we op weg naar Trichy, maar via een werkplaats waar ze met de 'verloren was' methode bronzen beelden maken. Leuk om dat hele proces ook nog even te zien.
Uiteindelijk rond half acht bij ons hotel aangekomen en na een prima maaltijd daar snel ons bed in gedoken, allereerst om dit verslag te schrijven.

Maandagochtend ook weer vroeg uit bed. Janke heeft last van haar darmen en besluit niet te eten. Bij het ontbijt geeft Nancy, onze reisleidster, aan dat ze juist wel moet eten en wel alleen papaya's, Volgens haar werkt dat perfect. Ze besluit deze raad op te volgen. Vandaag gaan we Trichy verkennen, daar is heel wat te zien. We gaan met de bus en een Indiase gids op pad. Ten eerste rijden we naar Amma Mandapam place aan de rivier de Kaveri. Dat is de plaats waar familierituelen in verband met overlijden etc. plaatsvinden. Het is er druk met vele families die door priesters door allerlei rituelen worden geleid, die zich baden in de heillige rivier en die kaal worden geschoren. Voor een paar Roepie wil de tempelolifant je wel zegenen door zijn slurf op je hoofd te leggen. Kleurrijk gebeuren, kleine versie van wat je op de ghats van Varanasi aan de Ganges ziet gebeuren.
Dan rijden we door naar de Srirangam tempel, de grootste Vishnu tempel ter wereld. De tempel is door 7 muren ommuurd en binnen de eersten daarvan is eigenlijk een gewone stad met winkeltjes, die de tempel wel huur opleveren. Vanaf de 4e muur begint de eigenlijke tempel. Helaas ondergaat die juist nu een flinke opknapbeurt, waardoor een groot deel van de tempel en de decoraties achter steigerwerk schuil gaat. Ook hier komen grote aantallen mensen op de tempel af, waarschijnlijk in de aanloop naar het Pongal festival dat deze week plaatsvindt. In de tempel zijn delen van 1000 jaar oud, maar ook tot in deze eeuw zijn er stukken bij gebouwd. We zien veel fraaai gebeeldhouwde pilaren in grote hallen. Verder is het boeiend om naar de mensen te kijken. Alleen mogen we als niet-hindoes de heiligste ruimten niet in.
Dan rijden we door naar de grootste Shiva tempel van de stad, ook groot en heel kleurrijk. We leren het onderscheid tussen de goden aardig te maken: elk heeft een eigen pantheon van verschijningsvormen, kinderen, dieren, symbolen etc.. Ook hier mogen we een flink aantal ruimtes niet in, maar de opperpriester met zijn gevolg komt wel in een processie langs.
Na de lunch in een hotel (een bordje papaya voor Janke, dat werkt prima!) rijden we door naar het centrum van de stad waar een 19e eeuws monstrum van een Franciscaner kathedraal staat en waar we mooi zicht hebben op het Rock Fort, een 90 m hoge rots midden in de stad. Je kunt 417 treden klimmen naar boven, waar een tempel staat (waar wij niet binnen mogen) en uiteraard een weids uitzicht over de stad. We mogen ook met de bus mee terug naar het hotel. Daar kiezen we graag voor. We hebben weer een hoop indrukken opgedaan.