Regen in Fatehpur Sikri - Reisverslag uit Agra, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Regen in Fatehpur Sikri - Reisverslag uit Agra, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Regen in Fatehpur Sikri

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

31 December 2013 | India, Agra

Maandag is een lange reisdag met mooie stops onderweg. Het einddoel is Agra. We starten om 8 uur en rijden eerst naar Bharatpur, waar we rond half twaalf aankomen. Er is daar een prachtig vogelreservaat waar zo'n 375 verschillende soorten vogels te vinden zijn, zowel trek- als honkvaste vogels. Het park is 29 km2 groot, waarvan een groot deel wetland. We worden in fietsriksha's door het park gereden, althans een stukje ervan; je kunt er ook vier dagen doorbrengen. Inderdaad verbazend rijk. We zien allerlei soorten eenden, lepelaars en aalscholvers, maar vooral ook ooievaars. er is een grote broedkolonie van Painted storks. De volwassenen hebben opvallende roze vlekken bij hun staart. De jongen, nu 3 maanden oud, zitten nog op het nest en worden gevoerd. Die zijn al zeer uit de kluiten gewassen. Als de ouders aan komen vliegen met vissen om te voeren ontstaat een heel geschreeuw. We kunnen het heel mooi zien, prachtig gezicht.
De riksharijder wil graag dat we later terugkomen om hier (onder zijn begeleiding) vier dagen door te brengen. Hij werkt hier al 21 jaar en weet inderdaad erg veel.
Na de lunch rijden we door richting Fatehpur Sikri, een rond 1570 gebouwde stad die 15 jaar later alweer verlaten werd (vanwege droogte). Van die droogte is vandaag niets te merken, want als we de stad naderen begint het te regenen en niet alleen een beetje motregen. Absoluut ongebruikelijk in deze tijd van het jaar. De verkopers bij de ingang blijken over een voorraad paraplu's te beschikken die grif van de hand gaan. Het parkeerterrein is een eind van het fort van de stad; het is dringen om in een shuttlebus te komen. De stad is een architectonisch hoogtepunt en als Unesco erfgoed bestempeld, maar in de kou en regen is het treurig. We lopen een tijd door het uit roodbruine steen opgetrokken complex, maar het kan ons niet echt bekoren. Er is ook een grote en belangrijke moskee bij waar een heilige begraven is wiens graf bezocht wordt door vrouwen met een kinderwens, die er gekleurde linten aan het marmeren traliewerk knopen. Het is te koud en te nat om daar op blote voeten heen te lopen, maar vanuit de ingang kunnen we de moskee toch aardig overzien. De hoofdingang van de moskee is helemaal monumentaal, maar de meeste toeristen zien die niet omdat ze de moskee door een zijingang betreden.
Door naar Agra, waar we rond half zeven bij het hotel aankomen (door enorme verkeersopstoppingen). Dat is modern en mooi gelegen en ze hebben er verwarming! Die staat flink aan, zodat we voor het eerst deze vakantie in een t-shirtje kunnen gaan zitten om (binnen) te eten. Eten op het dakterras is door de aanhoudende regen niet mogelijk. Alweer heerlijk gegeten; we zullen na thuiskomst weer heel wat moeite moeten doen om weer op ons goede gewicht te komen!

• 31 December 2013 - 11:33

Bep:

Hallo lieverds,
    Fijn om weer wat te horen.Ik begin steeds meer benieuwd te worden naar je foto's!
    En het is vandaag de dag om jullie een zalig uiteinde en een goed begin toe te wensen, en dat doe ik graag.
    Vermeldenswaardig nieuws kan ik op dit moment niet bedenken. Het is hier nog erg zacht. Iedereen roept dat dat nog zal tegenvallen, maar dit winterbegin hebben we tenminste gehad.
    Ik moest vandaag een boodschap doen, en het is nauwelijks mogelijk om de straat op te gaan: zo wordt er al geknald. Enfin, morgen is het over.
    Veel plezier nog!
    Veel liefs, Bep

(De kok brengt net de oliebollen en appelbeignet! Krijgen jullie nog iets bijzonders?)