Bundi - Reisverslag uit Būndi, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Bundi - Reisverslag uit Būndi, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Bundi

Door: johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

28 December 2013 | India, Būndi

Het avondeten op 2e kerstdag was zeer de moeite waard. In een prachtig hotel dicht bij het paleis zit een fantastisch restaurant, waar we met Gerrit en Patty op het dakterras bij een vuurkorf hebben gezeten, met prachtig uitzicht over het meer. Heerlijk gegeten met een lekker flesje Sula wijn erbij. Prachtige afsluiting van ons verblijf in Udaipur.
Op vrijdagochtend weer vroeg op pad, op weg naar Bundi, een veel minder bekend en bezocht plaatsje meer naar het zuiden van Rajastan. Het is een heel eind rijden, deels over hobbelige wegen met van tijd tot tijd een opstopping. Uiteindelijk zijn we om half twee in Bundi. Na een snelle lunch in ons Ishwari Niwas hotel het stadje in. Dat is ook al weer mooi gelegen met een heuvel waarop het fort en het paleis staan en daaronder een ommuurde oude stad. We rijden eerst naar Raniji-ki-Baori, de mooiste van de vele 'stepwells' die er in dit plaatsje zijn, geen put maar een monumentale trap naar het water. Fraai en apart. Dan doorrijden naar het Garh paleis op de heuvel. Dit paleis verkeert helaas in vervallen staat, is al een tijd onbewoond en aan onderhoud of restauratie is niet gedaan. We betalen wel flink voor de toegang en het gebruik van een camera, maar waar dat geld aan besteed wordt... De vele muurschilderingen zien er dus niet al te best meer uit, maar de architectuur en de uitzichten vanuit het paleis zijn fraai. Tegen het paleis aan ligt de Chittra Sala, dat onder beher is van de Indiase staat. Dat is gratis toegankelijk en beter onderhouden. Er is een trap binnendoor vanuit het paleis, maar die is met een luik afgesloten en je moet dan een heel stuk buitenom over een heel steile weg om er te komen. Maar als ik aan het luik rammel maakt een mannetje het open en voor een tip mag de hele groep de binnendoor route nemen. Mooie binnenplaats met Shiva-lingam onder een fraaie Bougainville die het geheel zeer fotogeniek maakt. De muurschilderingen zijn hier ook mooi en goed te zien.
We lopen dan het plaatsje in door een achterafstraatje zonder veel verkeer, maar met heel vriendelijke mensen die ons vragen of ze op de foto mogen. Prachtig geschilderde huizen en mooie steegjes en ook hier nog een fraaie stepwell. Leuk om een uurtje door het oude stadje te dwalen. Op de levendige markt, ook al weer met heel veel fotogenieke kleurigheid, worden we regelmatig vriendelijk aangesproken (niet om ons wat te verkopen) en maken we van allerlei mensen foto's. We kopen nog een grote landkaart van India (die helaas te groot is voor onze koffers). Dan lopen we terug naar het hotel, waar we op de binnenplaats een biertje drinken en een niet erg geinspireerd avondeten krijgen.
Vroeg naar onze enorme kamer (ook dit is weer een 'heritage hotel', omgebouwd oud koopmanshuis). Heel mooi, maar wel koud en met een kleine boiler, die na een halve douche leeg is.

• 29 December 2013 - 14:33

J&R:

Het is weer heel prettig jullie verslagen te lezen. Er komen veel bekende plekken in voor. Ook menig onbekende plaats, zoals Bundi.
    Geniet verder, doen wij ook. We zijn nu in Bagan en komen weer ogen tekort. Het regelwerk maakt ons af en toe wat mineurderig, maar als we dan vervolgens de mooie vergezichten weer zien, verdwijnt de bui als sneeuw voor de zon. Vandaag hebben we ge-electrobiked, een bromscooter maar dan op electra. Ook weer een wonderlijke ervaring daarmee tussen de tempels etc.
    Liefs J&R