Udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Udaipur

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

26 December 2013 | India, Udaipur

Op de ochtend van ons vertrek uit Jojawar maken we eerst nog een rondritje door het stadje op een kamelenkar. Dat moet je toch ook eens meegemaakt hebben. Best leuk, de bevolking vindt het ook grappig ons langs te zien komen. Veel mensen zwaaien, zowel volwassenen als kinderen.
Daarna rijden we weer in onze bus door een mooi en gevarieerd landschap richting Udaipur. Onderweg nog even gestopt bij een door ossen aangedreven irrigatiesysteem.
Kort voor Udaipur bezoeken we het grote Jain heiligdom Janathpur. Een prachtig groot tempelcomplex. We lunchen er eerst in de eetzaal voor de pelgrims, eenvoudig en lekker en efficient hoe ze er honderden pelgrims te eten geven.
We lopen een tijd rond door de tempel met prachtige details en ook door de kleinere tempels er omheen en we klimmen een heuveltje op van waar af je een mooi overzicht over het hele complex hebt. Al met al zeer de moeite waard.
In Udaipur zitten we in een hotel in een oude Haveli vlak bij het oude centrum. Het is kerstavond en het hotel maakt er een feestelijke avond voor ale gasten van, met een buffet op het dak en disco om de feestvreugde te verhogen. Het eten is lekker, maar voor de disco vluchten we naar ons warme bed (ook hier wordt het 's avonds koud).
De volgende dag bezoeken we, na een kerstontbijt op en terrasje aan het meer, alle hoogtepunten van de stad, die erg aantrekkelijk rond een kunstmatig meer gebouwd is. Eerst gaan we naar de grote hindoetempel in de stad, waar we een soort gebedsdienst meemaken. Dat zullen we maar als onze kerstdienst beschouwen. Het paleis van de maharadja is enorm groot en overdadig ingericht. Elke maharadja heeft er zijn eigen stuk aan bijgebouwd en het is daardoor een doolhof van binnenplaatsen geworden, de ene nog mooier dan de andere. Je bent er uren zoet. Er zijn ook nog allerlei tentoonstellingen, zoals van het zilver van de maharadja's etc. Erg indrukwekkend, allemaal.
Na een eenvoudige lunch en een uurtje uitrusten in het hotel gaan we weer op pad, nu naar het meer waaraan Udaipur ligt. Je kunt daar een boottocht op maken waarmee je langs de ghats gevaren wordt en ook langs heti Lake palace, gebouwd op een eiland, maar nu een exclusief hotel en alleen toegankelijk voor gasten. De meesten kennen het van de James Bond film Octopussy, die er deels is opgenomen. Die film wordt in een aantal restaurants hier elke avond vertoond.
De boot zet ons wel af bij een ander eilandje, waarop ook een kasteeltje is gebouwd in een prachtige tuin. Daar kun je met een drankje een tijd lang naar de mooie uitzichten over het meer zitten kijken. Je neemt dan een volgende boot die je mee terugneemt naar het stadspaleis.
's Avonds gaan we met Gerrit en Patty uit onze groep eten bij een prachtig aan het meer gelegen hotel, in restaurant Ambrai, buiten op het terras aan het meer met uitzicht op het paleis. Ze hebben daar met kerstverlichting en kerststerren de kerstsfeer aangebracht. We delen weer een fles van de Indiase wijn Sula, prima te drinken, en eten ook heerlijk. Alles bij elkaar voor nog geen 15 euro p.p..
Op 2e kerstdag zitten we ook nog in Udaipur en we maken er een rustdag van. We lopen na een laat ontbijt even de stad in, kopen een paar olifantjes voor Jankes verzameling, drinken een kopje koffie en bezoeken de mooie Bagore ki Haveli, ook al aan het meer gelegen. De middag zitten we lekker in de tuin van het hotel en vanavond gaan we nog in een ander goed restaurant uit eten. Wat wil een mens nog meer?