Naar Nawalgarh - Reisverslag uit Nawalgarh, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Naar Nawalgarh - Reisverslag uit Nawalgarh, India van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Naar Nawalgarh

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

18 December 2013 | India, Nawalgarh

Dinsdagmorgen na een welverdiende nachtrust om 7 uur wakker en na het ontbijt om 8 uur onderweg. Het is mistig en we zien erg weinig op de snelweg de stad uit in de richting van Jaipur. Het is een enorme opstopping op deze weg die af en toe vijftien rijbanen (in een richting) telt, maar dan weer versmalt tot vier rijbanen. Hier en daar staat een aantal vrachtauto's midden op de weg stil (zonder bestuurder), dat schiet ook niet op.
Na een uur of twee in de file begint het een beetje op te schieten en trekt ook de mist op. We rijden door een landbouwgebied met dorpjes. Niet erg speciaal. We stoppen voor de lunch in een dorpje met een Hanuman tempel, waar de plaatselijke bevolking elke dinsdag feest viert. Na het eten lopen we naar de tempel waar honderden vrolijke mensen met keiharde muziek dansen. De vrouwen in kleurrijke sari's maken het een heel fraai schouwspel. Iedereen bezoekt de op een heuvel gelegen tempel met een enorm Hanuman beeld en loopt daar biddend om heen. Op blote voeten, natuurlijk, zoals in elke tempel hier. We moeten nodig wat eelt opbouwen.
We rijden verder, de provincie Rajastan in. Het wordt duidelijk droger en we hebben een lekker temperatuurtje met zon in een strakblauwe hemel. Prima uit te houden. Aan het eind van de middag komen we in Nawalgarh aan, een nog niet zo druk bezocht plaatsje met heel veel monumentale huizen van handelaren uit de 18e en 19e eeuw. Die Havali's zijn erg fraai, hoewel vaak nogal vervallen. Dat komt omdat het eigenom van zo'n complex in de loop der generaties verdeeld is geraakt over veel familieleden die veelal niet meer in de streek wonen en die ook geen verantwoordelijkheid voelen voor het onderhoud ervan, laat staan een flinke restauratie. Na aankomst gaan we meteen de havali tegenover ons hotel (dat ook al in zo'n monumentaal pand zit) bezoeken. Vanaf het dak zien we de zonsondergang en daarna lopen we door het fraaie huis dat met allerlei fresco's versierd is.
Als we terugkomen zijn er al twee mannen bezig om voor ons een poppenvoorstelling te organiseren. Dat wordt een hilarisisch gebeurtenis die natuurlijk uitloopt op de verkoop van poppen.
's Avonds weer lekker en gezellig gegeten in het hotel.
Op woensdagochtend weer op tijd op om na het ontbijt met een jeeptocht in de omgeving mee te gaan, de hele streek Shekhawati is een cocentratie van haveli's in allerlei dorpen. We bezoeken een steenfabriek, waar de bakstenen stuk voor stuk met de hand worden gemaakt en een pottenbakker, maar ook de monumnetale gedenkplaatsen van rijke handelaren en weer een reeks haveli's. Die hebben allemaal een vergelijkbare opzet en decoratie, maar 't blijft mooi. Ook lopen we een heel stuk over de markt van Nawalgarh, gezellige drukte, maar duidelijk veel kleinschaliger dan in Delhi. Voor de lunch gaan we naar een boerderij in een dorpje waar de boerenfamilie eenvoudig maar lekker voor ons gekookt heeft.
De middag doen we rustig aan. De jetlag speelt ons nog wat parten. 's Avonds weer heel gezellig en prima met de groep gegeten.