Laatste dagen in Minahasa - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Minahasa - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Minahasa

Door: Janke en Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

21 Augustus 2013 | Indonesië, Manado

Tomohon
Op zondagmorgen 18 augustus gaan we alweer op weg naar onze laatste bestemming: Tomohon, de grootste plaats in de heuvels van Minahasa. Eerst met de boot naar Manado, waar Steven ons ophaalt: Vasco moet op zondag als voorganger bij de Pinkstergemeente aan de slag.
Als we de heuvels in rijden is onmiddellijk duidelijk dat het hier minder heet is, erg aangenaam klimaat. Steven vertelt dat in Minahasa nog meer dan elders in Indonesie allerlei Nederlandse woorden gebruikt worden: straat, trottoir, halte, boontjes, kool, verdomme, leiding, kraan etc.. Veel mensen uit Minahasa hebben in het KNIL gediend. Ook Nederlandse voornamen zijn nog steeds populair (Klaartje, Dientje, Aaltje, Pieter, Frits).
We rijden eerst naar een traditionele begraafplaats, waar mensen in uitgehakte granieten sarcofagen boven de grond werden begraven (totdat de Nederlanders daar om hygienische redenen een eind aan maakten). Dan rijden we naar een plek waar een groot aantal huizen naar traditioneel Minahasa ontwerp als modelwoning staan. Mooie ruime houten woningen op palen. We willen er (in dit klimaat) zo intrekken. We lunchen lekker in het mooie Green Garden restaurant en gaan dan door naar de Mahawu vulkaan. Het is een flink eind klimmen naar de krater; onderweg komen we grote Indonesische families tegen die zonder uitzondering graag met ons op de foto willen. Veel vrolijkheid. Het is een grote diepe krater met een zwavel-meer. Je kunt er om heen lopen, maar daar zien we van af.
Ons hotel, Onong Palace, ligt wat buiten Tomohon. We krijgen een grote bungalow, fraai gelegen op een begroeide berghelling met uitzicht op een vijver. We zijn er zo te zien de enige gasten. 's Avonds wordt het snel frisser en we duiken vroeg ons bed in, onder de deken die ze hier verschaffen.
Maandagochtend worden we weer door Vasco opgehaald, waarmee we vandaag een tocht door Minahasa maken. Eerst naar de beroemde c.q. beruchte markt van Tomohon, die vooral bekend is vanwege het aanbod van exotische vleessoorten, zoals hond, vleermuis, rat en wild zwijn. Ook verder is het een levendige markt met veel groenten, vis en alles wat je elders ook vindt, maar er wordt inderdaad duidelijk dat alles dat poten heeft (behalve stoelen en tafels) in deze streek ook wordt gegeten. Gemengde gevoelens. Vasco vertelt dat dit aanbod alleen in het christelijke deel van Indonesie gedaan kan worden; voor de islam gaat het om onrein vlees.
Daarna rijden we door naar een plek waar Vasco zegt dat we daar gaan zwemmen. We komen aan bij een warme bron. Die is van vulkanische oorsprong en bevat fors wat zwavel. De stoom komt er vanaf. We vertrouwen het niet helemaal, maar Vasco is onverbiddelijk. Na wat gesputter van ons gaan we er voorzichtig in. Inderdaad lekker warm en niet te heet. We worden niet gekookt. Na een tijdje weken klauteren we er weer uit. Dan rijdt Vasco ons in toeristisch tempo door de mooie streek. We komen langs erg veel en grote begraafplaatsen, waar de voorkeur voor Nederlandse (voor)namen duidelijk geillustreerd wordt. De oudere graven hebben geheel Nederlandstalige opschriften. We rijden door een vlak landschap met een groot meer in een ring van bergen, feitelijk een grote caldera van een oude vulkaan. We zien veel mooie uitzichten en ook veel verschillende soorten landbouw.
Eind van de middag na een leuke dag weer in ons hotel.
Dinsdag is alweer onze laatste dag in Sulawesi. Vasco komt ons weer halen voor een tocht. Dit keer rijden we door mooie rijstvelden, naar een meer dat meer kleuren zou moeten vertonen (maar die zien we niet echt). De hele streek is vol vulkanische verschijnselen, er wordt ook geothermische energie gewonnen. Tussen de middag lekker in een restaurantje langs de weg gegeten. 's middags rijden we richting Manado in een regenbui. Gelukkig is het weer droog als we bij een andere traditionele begraafplaats met sarcofagen komen. Ook mooie plek. Aan het eind van de middag bij ons hotel in Manado en 's avonds afscheidseten met Vasco. Hij was een heel prettige gids/chauffeur, vol plannen en ambitieus om zijn eigen bedrijf op te bouwen.
Vanaf morgen op de thuisreis: eerst 's morgens naar Jakarta en dan in de nacht van woensdag op donderdag weer naar Abu Dhabi en Amsterdam. Donderdagmiddag weer thuis.
Het spijt ons dat deze prachtige vakantie weer is afgelopen, we hebben een heerlijke tijd gehad. Sulawesi is echt een prachtige en zeer afwisselende bestemming voor een ontspannen vakantie met mooie hoogtepunten op cultureel gebied (Toraja), natuur (Tangkoko) en natuurlijk de eilanden (Togean en Bunaken).

• 21 Augustus 2013 - 19:06

Jacqueline En Rob:

Hallo lieverds,
    Wat een geweldige vakantie. Heerlijk, die rust, die prachtige natuur en ook de cultuur met de nederlandse verwantschap. We hebben de kaart erbij, maar 1 cm is bij jullie uren rijden. En 1 cm zee was 13 uren varen voor jullie.
    Het is hier heerlijk weer, dus wandelen en fietsen we afwisselend en we hebben verschillende steden bezocht. In hilversum natuurlijk veel bos en heidetochten en diverse musea, als Singer Laren, Paleis Soestdijk met 200 Beatrixen, World Press Photos in Naarden.
    Morgen komen Marc en Tanja weer thuis uit Frankrijk, Ile de Re. Hebben erg genoten.
    Bas en Gera zijn nog met vakantie. Stan en Jens zijn hier een dag geweest, we hebben veel met openbaar vervoer gedaan plus Miniworld en Professor Plons. Ik hoop, dat ze volgende week nog een keer kunnen. Stan wil naar Het Rijksmuseum met de trein. Het was een schoolproject, hij is er erg van onder de indruk.
    Verder zing, schilder ik en ga naar een paar exposities van skvr collega's. En Rob fietst veel langs water en boten.
    Ik hoop, dat het thuis niet te erg tegenvalt. Een goede terugreis Jacqueline en Rob

• 22 Augustus 2013 - 20:24

Johanna Stek:

Wat een mooie vacantie! Wel thuis.