Tangkoko NP - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Tangkoko NP - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Tangkoko NP

Door: Johan en Janke

Blijf op de hoogte en volg Johan

11 Augustus 2013 | Indonesië, Manado

Tangkoko NP
Op vrijdag 9 augustus vertrekken we in de ochtend weer uit Menado naar het Nationaal Park Tangkoko, in het noordoosten van het eiland. Dat is minder dan 2 uur rijden. We komen er voor 1 uur aan bij Homestay Mama Roos in een klein dorpje bij het park en aan de zee. In de middag lopen we even naar het zwarte strand waar veel prauwen liggen. Maar we komen voor het park. We gaan daar een avond- en een ochtend wandeling maken. Om vier uur vertrekken we voor de avondwandeling, die als voornaamste doel heeft de Tarsius aapjes (spookdiertjes) te vinden die alleen hier voorkomen. Het zijn kleine nachtdiertjes (ongeveer 10 cm), die in de schemer hun dagverblijf verlaten om naar insecten op zoek te gaan. We krijgen een gids mee die ons dwars door het bos leidt. We zien eerst een mooie kingfisher en dan een grote hornbill en ook hoog in een boom een cuscus, een fors dier, (ver)familielid van de kangaroe (ook met broedzak). We moeten diverse favoriete bomen van de Tarsius af, maar tenslotte vinden we in een boom een groepje van 4 van die schattige beestjes met enorme ogen. Door het donker lopen we terug naar het hotel, er liggen her en der nog grote en diepe plassen regenwater van de afgelopen dagen, maar vandaag is het gelukkig droog. Onderweg komen we een grote groep makaken tegen, op weg naar hun slaapplek en ook nog een 20 cm grote tarantula-spin.
Een forse en inspannende tippel, maar zeer de moeite waard.
Op zaterdagochtend staan we om half vijf naast ons bed en voor 5 uur gaan we weer op pad. Gelukkig kunnen we een stuk met een auto mee liften het bos in. Voor half zes zijn we terug bij de plek waar de zwartkuif-makaken gisteren gingen slapen en om klokslag half zes komen ze met veel lawaai naar beneden. Het is een groep van zo'n 60 apen die al spelend en slingerend op weg gaat naar het ontbijt met vruchten uit de Roa-boom een eindje verderop. We lopen met de groep mee; ze trekken zich niets van ons aan; ze rennen langs ons, zitten vooral elkaar achterna in de bomen en over de grond. Zo kunnen we ze goed zien en gemakkelijk fotograferen. Het wordt allengs lichter en we kunnen de capriolen van de apen dus steeds beter zien. Heel bijzonder om zo midden in een groep dieren rond te lopen. Als ze klaar zijn met eten trekken ze al spelend en klauterend verder door het bos in de richting van de kust. Rond half acht komen we daar, samen met de apen, aan. Er is daar ook een studiecentrum dat de verschillende groepen van deze (zeer bedreigde) apen volgt. Het oerwoud loopt helemaal door tot aan het strand.
Dan gaan we langzamerhand weer op het dorp aan. Onderweg zien we nog een grote kingfisher (green backed), een vliegende hagedis en een aantal zeeschildpadden (van een kweekprogramma). Al met al rond 9 uur weer terug. Aardig afgepeigerd, maar zeer tevreden over deze unieke ervaring.
We blijven nog een nacht hier en voor morgenochtend vroeg bespreken we een tocht de zee op om dolfijnen op te sporen. Lijkt ons ook erg leuk. Maar voor vandaag hebben we onze inspanning wel gehad en de rest van de dag zijn we lui: we lezen en doen we spelletjes op de iPad.
Met onze gids hebben we afgesproken om op zondagochtend, vlak voor ons vertrek, nog de zee op te gaan op zoek naar dolfijnen. Ook dat wordt een manineuze aangelegenheid: om half zes staat hij weer voor ons klaar. Daarom na het avondeten vroeg naar bed.
Om vijf uur weer de wekker en om half zes zitten we in de prauw die ons in de ochtendschemer de zee op vaart. De zon komt mooi boven de zee op en het is prachtig weer, gladde zee. Dan op zoek naar de dolfijnen. Die zijn wat minder makkelijk te lokaliseren dan de apen hier. Tegen 7 uur geven we de hoop bijna op, maar dan spot onze gids toch nog een groep van een stuk of 12 dolfijnen, die we daarna zo'n half uur volgen. Ze komen steeds een aantal keren boven voordat ze voor een langere tijd dieper duiken (op jacht, nemen we aan). We zijn de enige boot die hier vanmorgen rond vaart, dus een heel andere ervaring dan we eerder op Bali hadden toen tientallen boten elkaar verdrongen rond de dolfijnen. Al met al een mooie afsluiting van ons bezoek hier. Om acht uur zijn we terug bij het hotel en we hebben nog een rustige ochtend tot onze chauffeur Vasco ons om 2 uur komt halen voor onze terugreis naar Manado, waar we in het moderne en confortabele Travello Hotel logeren.
Morgen gaan we zien hoe vlot de Indonesische burokratie ons een verlenging van ons visum kan bezorgen (als het kantoor dan open is; dat gaat onze chauffeur nog uitzoeken...).

• 11 Augustus 2013 - 14:20

Bep:

Hallo! Ik kom net uit de kerk, via Ineke van Aalst's verjaardag, en daar was weer een mailtje van jou . Wat een leuke dingen doen jullie daar ! Ik ben zo langzamerhand erg benieuwd naar de foto's.
    Op Ineke's verjaardag waren ook Marian, Emmy en Gert. Best gezellig, hoor. Gert was zo''n schriel kereltje, maar dat is over!
    Veel liefs, Bep

• 11 Augustus 2013 - 21:44

Johanna Stek:

Alweer een mooie dag. Thanks for sharing.