Heel veel pinguins - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Heel veel pinguins - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Heel veel pinguins

Blijf op de hoogte en volg Johan

25 December 2012 | Argentinië, Puerto Madryn

Eerste kerstdag. Vanmorgen vroeg zijn we in Puerto Madryn aangekomen, in de 19e eeuw gesticht door immigranten uit Wales. Inmiddels een aardig druk stadje van 60.000 inwoners. Nadat we ons even hebben gedoucht en nog een kop thee gedronken hebben staat er weer een busje voor ons klaar om ons naar Punto Tombo te brengen, een grote pinguinkolonie. Dat is wel weer 2-3 uur rijden naar het zuiden, maar daar zitten we niet zo mee.
Onderweg mogen we (opnieuw) onze lunchinkopen doen bij een benzinestation; ook vandaag is verder alles dicht.
Onderweg vertelt onze plaatselijke gids honderduit over vanalles en nog veel meer (waarbij ze constant ruzie heeft met de weigerende microfoon). Rond het middaguur komen we bij het nationale park aan. Er is een bezoekerscentrum (met informatie over de pinhuins en de andere beesten die hier langs de kust te vinden zijn) en een wandelpad door de kolonie. Het gaat hier om een specifiek soort, niet erg grote pinguins die alleen in Zuid Amerika te vinden zijn (maar die erg lijken op de pinguins die we in Zuid Afrika zagen). De jonkies van dit jaar zijn de afgelopen maand uitgekomen en daarom is het een grote drukte.
We wandelen een tijd rond. We zijn blij met de warme kleren die we aanhebben. Het is niet echt koud, maar er staat hier (vrijwel altijd, naar het schijnt) een zeer stevige wind waartegen je je echt moet beschermen.
De pinguins zijn er ook op gebouwd en ze waggelen vrolijk rond. Af en toe zien we ook de (al flink opgeschoten) jongen in donsveren buiten het nest. Er zijn er vele tienduizenden in deze uitgebreide kolonie. Leuk om te zien.
Voordat we terugrijden is er nog even tijd voor een kop koffie. Dan weer ruim twee uur terugrijden. De hele club ligt binnen de kortste keren onder zeil.
Voordat we vanavond gaan genieten voor ons kerstdiner (nee, dit keer niet bij een benzinestation!) hebben we nog een paar uur om het stadje te verkennen. We lopen wat rond en zitten in t-shirt in de zon op een terrasje met een kop koffie en dan ook nog maar een heerlijk ijsje. Prima.