Door Iowa en Illinois - Reisverslag uit Nauvoo, Verenigde Staten van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Door Iowa en Illinois - Reisverslag uit Nauvoo, Verenigde Staten van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Door Iowa en Illinois

Blijf op de hoogte en volg Johan

05 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Nauvoo

Door Iowa en Illinois rijden we verder naar het zuiden langs de Mississippi. Om 9 uur uit Dubuque vertrokken en we stoppen in een van de eerste plaatsjes langs de rivier, Bellevue, met inderdaad mooie uitzichten over de rivier. We ontbijten bij Grandpa's Parlor, een erg gezellige ontbijtgelegenheid waar allerlei mensen een praatje met ons aanknopen. We horen een enthousiast verhaal over een cruise van drie dagen vanuit Vancouver Island naar Alaska (en dan over land terug). Klinkt erg aantrekkelijk, voor een volgende reis.
Bij Sabula steken we de rivier over, die hier erg breed is. Het lijkt of je een tijd door de Biesbosch rijdt. Dan komen we Illinois binnen, de vierde staat langs de rivier. Hier zien we voor het eerst de gevolgen van de enorme droogte die een groot deel van de VS getroffen heeft. Maisvelden staan er helemaal vergeeld bij. We rijden door naar de Quad Cities (twee steden in Illinois en twee in Iowa die een stedelijk gebied vormen) en gaan in Davenport naar het River Music Center, gewijd aan alle muziekstijlen die langs de rivier hun oorsprong hebben gevonden. Als we daar in het cafe zitten te lunchen komt er een enorme onweersbui over, alle straten staan blank. Niet genoeg om de droogte van de afgelopen maanden te compenseren. Wel opmerkelijk dat onze eerste regenbui valt op de dag dat we het droogtegebied inrijden.
Na Davenport steken we de rivier (die hier weer een stuk smaller is) weer over naar Illinois. Daar rijden we door vlak landschap met maisvelden een stuk verder naar het zuiden.  Tenslotte komen we in Nauvoo, een plaats waar Joseph Smith met zijn Mormonen een tijd heeft gewoond en een enorme tempel heeft gebouwd; hij is er ook overleden en begraven voordat de Mormonen naar Utah werden verbannen. Inmiddels hebben de Latter Day Saints het plaatsje weer zo'n beetje overgenomen en in oude luister hersteld, inclusief een complete reconstructie van de tempel. Aparte sfeer met al die keurig uitgedoste Mormonen die er rondlopen. De pageant die er vanavond is laten we aan ons voorbijgaan, we gaan liever lekker eten. Een heerlijk buffetdiner bij het Nauvoo Hotel. We hebben gelukkig ook nog een kamer kunnen krijgen op deze zaterdagavond. Daar gaan we na het eten weer heen om naar de Olympische spelen te kijken. We zien de Nederlandse dames uitgeschakeld worden bij beachvolleybal, maar direct daarna het goud en brons op de 50 m. vrije slag.