Een dagje snorkelen - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Een dagje snorkelen - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Een dagje snorkelen

Door: johanenjanke

Blijf op de hoogte en volg Johan

04 Januari 2012 | Panama, Bocas del Toro

Dinsdag 3 januari
Na het ontbijt in de bakkerij tegenover het hotel (met caraïbisch tempo) gaan we met het grootste deel van de groep een boottocht van een dag maken.  We passen samen precies in de boot. Eerst gaan we naar de dolfijnenbaai.  Een baai die het basisgebied van de dolfijnen in deze streek is. Hij is omringd door mangrovebos en er is daardoor voldoende vis te vinden als voedsel, ze kunnen zich schuil houden voor vijanden, vooral mensen ( wij niet natuurlijk, wij houden van ze) en ze krijgen er hun jongen.  Onze Caraibische gids slaat op het water en al snel zien we een paar grijze ruggen opduiken. Ik had dit niet verwacht.  Zo snel al. We hebben al vaker mee gemaakt dat je geen dolfijn te zien krijgt. Maar nu is het feest. Regelmatig duiken ze op, ook dichtbij. Mijn dag kan niet meer stuk. We varen verder naar een prachtig aan het water gelegen hotel, op palen gebouwd. Daar gaan we later lunchen, maar we gaan eerst snorkelen vanaf de aanlegsteiger. We zien verschillende soorten vissen en ook zeegras en zacht koraal. Dan varen we een eindje naar een volgende snorkelplek, met wat meer koraal. Wij zijn duidelijk de meest enthousiaste snorkelaars in de groep, komen steeds als laatsten uit het heerlijke water. Dan is het tijd voor de lunch op een terras aan zee. We zien daar nog pelikanen, die in het echt toch ook wel groot zijn. Na de lunch op weg naar de derde snorkelplek. Het anker wordt uit gegooid. En wij gaan snorkelen. Wij mogen geen zwemvliezen dragen om het koraal niet te beschadigen. Maar het anker wordt zo, waps, uitgegooid. Een heel stuk koraal wordt vernietigd. Want de boot ligt in dit stromende water niet stil. Wij snappen niet dat er niet op bepaalde punten een aanleg boei wordt geplaatst. Dan kan je dit voorkomen. Sape had al verteld dat in voorgaande jaren het koraal door niet oplettende mensen aangetast was.  En inderdaad zijn de effecten daarvan te zien. Wel goed is om te merken, dat momenteel  je overal nieuw koraal ziet groeien. Dat koraal is prachtig van kleur: felrood, knalblauw, helder geel zie je overal weer opgroeien. Hier vind je heel andere vormen van koraal dan bij Indonesië. Daar zijn de vormen waaierachtig en hier meer pot- en vaasvormig. Heel apart en heel mooi.
Na het snorkelen zijn we naar het Red Frogresort gegaan, waar we geluierd hebben op het strand en Sape eigenhandig ananassen heeft schoongemaakt en ons gevoederd heeft. Mooi strand, veel lokale mensen. Twee kindjes kwamen langs om hun red frog te laten zien, die we voor een fooitje mogen fotograferen. De oplettende lezer weet dat deze heel giftig zijn en waarschijinlijk niet dat ze beschermd zijn, want dit laatste was ik ook al vergeten. Sape heeft dat mij meteen goed duidelijk gemaakt dat ik hiermee het vangen van deze kikkertjes bevorderde. Daarna reden we in een truck terug (wij de twee ouwetjes) . Vlakbij de boot zat een luiaard in de boom. Hij gedroeg zich wonderbaarlijk, hij bewoog en liet van alle kanten fotograferen.  Terug naar het hotel, douchen, een eettentje uitzoeken. Na wat i-padden zijn we op pad gegaan. Heerlijk gegeten bij Ultimo Refugio, samen met een hagedisje, die het heel gezellig op onze tafel vond.
Daarna vanwege de regen met de taxi ( 2 dollar) terug naar het hotel.