Heerlijke dag in Granada - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Heerlijke dag in Granada - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Heerlijke dag in Granada

Door: johanenjanke

Blijf op de hoogte en volg Johan

26 December 2011 | Nicaragua, Granada

Maandag 26 december
Vandaag hebben we de hele dag voor onszelf in Granada. Het is prachtig zonnig weer, graadje of 30, precies waar we voor kwamen. Na het ontbijt lopen we rond negen uur naar het San Francisco klooster, waar we het museum bezoeken met mooie naieve schilderijen en indrukwekkende grote precolumbiaanse beeldhouwwerken. De kerk is helaas tot woensdag gesloten. We lopen door naar het centrale plein. Ook de kathedraal is vandaag gesloten. Nou ja, ook verder nog genoeg te doen. We besluiten tot een luxe tocht door de stad (ook goed voor Johans knie) in een paard en wagen (feitelijk getrokken door twee paarden). De koetsier spreekt goed Engels en laat ons alle bezienswaardigheden zien: het oude station met stoomtrein, presidentiële wagon en merkwaardige wagon met aparte cabines. Dan langs het monumentale oude hospitaal (nu ruïne, wordt gerestaureerd) naar het kerkhof. Dat is prachtig, net als die van Buenos Aires en Havana, met familiegraven, schitterende gebouwtjes met fraaie beelden van treurende engelen enzo. Ook worden de presidenten van Nicaragua hier bij elkaar begraven. Prachtig weer en we maken er veel mooie fotoos.
Vervolgens rijden we langs een aantal kerken en het oudste huis van de stad. De Iglesia la Merced is als enige open. Fraaie oude kerk uit de 18e eeuw. We rijden dan even naar de oever van het meer. Ik voel wel voor een boottocht naar las Isletas, 365 kleine eilandjes die bij een vulkaanuitbarsting zijn gevormd, maar Janke heeft daar geen zin in, ze vindt het daar ongezellig en eenzaam. Dus rijden we weer terug naar de stad om onze mooie tocht af te ronden.
We lopen naar het beste restaurant van de stad, El Zaguan, om voor vanavond te reserveren en Janke suggereert om daar maar meteen ook te lunchen. Een prima idee en we eten er inderdaad heerlijk.
Na de lunch lopen we richting de plaatselijke markt. De meeste winkels in de stad zijn dicht, maar de markt is vol in bedrijf. De gebruikelijke morsige markthallen volgepakt met allerlei voedsel en kleding stalletjes, niet veel bijzonders, maar wel een beeld van het alledaagse leven.
Van daar uit lopen we weer terug naar het centrale plein, zoals altijd gezellig druk. Na wat gedronken te hebben lopen we even door een soort kunstgalerie (viel wat tegen) in een mooi koloniaal gebouw en dan naar ons hotel om weer even bij te komen.
Met een coldpack op de knie aan de zwembad zitten lezen. Rond vijf uur komt de rest van de groep terug van hun excursie. Sape heeft prima voor onze was gezorgd.
Om 7 uur zijn we terug in restaurant El Zaguan voor nog een heerlijk maal met een fantastisch malse biefstuk, de ober slooft zich voor ons uit. Echt prima, we hopen deze reis nog eens zo lekker te eten.
Morgen moeten we weer erg vroeg op, dus ook snel naar bed.