Een dag vrij - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu Een dag vrij - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Johan Sevenhuijsen - WaarBenJij.nu

Een dag vrij

Door: johanenjanke

Blijf op de hoogte en volg Johan

23 December 2011 | Nicaragua, Managua

Donderdag 22 december
Vanmorgen weer om half zes gewekt door het vogel en apenkoor. Niet al te best geslapen, maar dat is geen wonder. Na het ontbijt om zeven uur met de boot naar Sabalos, waar we een bezoek brengen aan een arme cacaoboer, lid van de plaatselijke cooperatie. Dat is een heel eind sjouwen door de modder, dus dat laten Janke en ik even aan ons voorbijgaan. We gaan wel mee naar het bedrijf van de cooperatie, waar de cacaobonen van de boeren verzameld, gefermenteerd en gedroogd worden. Het hele proces en de kwaliteitscontrole worden ons uitgebreid door de serieuze en bevlogen kwaliteitscontroleur uit de doeken gedaan. Hij is opgeleid door Ritter Sport, die de complete productie tegen een vaste prijs opkoopt. Hij zorgt nauwgezet dat de cacao aan alle kwaliteitseisen voldoet. Ze krijgen zo'n kleine twee dollar per kilo gedroogde bonen. Ter plekke wordt een zeer kleine hoeveelheid chocolade voor bezoekers gemaakt, maar de hele oogst gaat dus naar Europa en van plaatselijke productie is verder geen sprake.
Bij de aanlegsteiger van Sabalos is het een komen en gaan van boten, opvallend zijn de grote papieren kerstklokken die veel mensen meenemen. Wij varen van daar uit weer richting San Carlos voor het volgende deel van de trip.
In San Carlos hebben we een half uurtje, waarin we een steunkous voor de knie en pijnstillers bemachtigen. Ook zet Johan snel even twee onderweg geschreven reisverslagen op internet en dan snel naar de boot (zo snel als mogelijk...).
De boot brengt ons naar een van de Solentiname eilanden in het meer. We laten daarmee het natste deel van het land achter ons. Rond Sabalos valt zo'n zes meter regen per jaar, op de eilanden maar twee meter. Onderweg worden we ingehaald door enorme troepen zwarte vogels die in formatie naar de eilanden vliegen. We hebben een rustig middagje, een beetje gezwommen en gelezen terwijl de rest van de groep een uitstapje naar het hoofdeiland maakt. We zien diverse mooie vogels, waaronder een groene papagaai. Mooie uitzichten over het meer met zonsondergang.

• 24 December 2011 - 10:09

J&R:

leuk janke ook jouw stories te lezen
    alvast fijne kerstdagen
    is er een speciale kerstdag/maaltijd/feestje voor de groep georganiseerd?